Szoboszlai és Gyökeres karrierjében van egy kapcsolódási pont, ami minden pénznél többet ér
Szoboszlai Zsolt és Stefan Gyökeres döntései meghatározták fiaik pályafutását.
Vajon a család és a karrier egymás ellenpólusai? Az épp az ötödik diplomája megszerzésére készülő Dr. Barta Anita szerint nem kell lemondania a családról egy nőnek, ha karriert akar építeni, sőt ebben a helyzetben még egy egyetem is belefér. Az autós cégvezető szerint a növekvő vásárlói igények egyértelműen az életszínvonal javulást tükrözik Magyarországon, ráadásul trenddé kezd válni, hogy hamarabb vállalnak gyermeket a magyarok. A Makronóm interjúja.
Dr. Barta Anita autójogász, az autotveszek.hu közösségi autókereskedelmi oldal társtulajdonosa, a családi vezetésű autós vállalategyüttes, a Barta cégcsoport egyik vezetője és tulajdonosa. A felsővezetői pozíciója mellett gyermeket nevel és az államvizsgájára készül, hogy megszerezze az ötödik diplomáját. Mint mondja „Mindenkinek csak ajánlani tudom ezt a kihívást, hogy építsen karriert gyereknevelés mellett, nekem rengeteg örömöm van benne”.
Nőként mi vonzotta az autóiparhoz?
Gyermekkoromban én is babáztam mint a legtöbb lány, de ez hamar átalakult matchboxozássá, mert az édesapám gyakran vitt magával a 90-es években alapított autós üzletébe –
A kezdeti időkben Németországból hozták be a kocsikat és eladták itthon. Később betörtünk az új autó kereskedésbe is, Skodákat adtunk el Pakson, aztán váltottunk Suzukira és nyitottunk egy Opel márkakereskedést is.
Kifejezetten férfias szakmában dolgozik. Érezte-e, hogy többet kell teljesítenie, mint egy férfi kollégájának, hogy komolyan vegyék?
Elismerem, hogy ez nem egy nőies szakma, rengeteget tanultam férfiaktól. Alapvetően csendes vagyok az autós megbeszéléseken, szeretem ha felvázolják az elképzeléseiket, én pedig hozzáadom az én meglátásaimat. Úgy érzem be tudtam illeszkedni a szakmába, ehhez viszont nagyon sok releváns tudást kellett szereznem – négy diplomám van és most ősszel államvizsgázok, hogy az ötödik is meglegyen.
Nem kellett maszkulinabbá válnia, hogy jobban hallgassanak önre?
mert így is érvényt tudok szerezni az elképzeléseimnek. Nekem ez a legfontosabb, hogy a cégcsoportomnak a legjobb feltételeket tárgyaljam ki.
Rendben van az, amikor kifejezetten azért vesznek fel nőket egy céghez, hogy meglegyen a férfi-nő egyensúly?
Nálunk ez fel sem merült még. Ha belegondolunk, ez egyfajta diszkrimináció a férfiakkal szemben, inkább azt kell nézni, hogy ki válik be.
A szőke nős vicceket megkapta? Hogy reagált rájuk?
Persze, de ezzel nincs semmi gond, nem bántásból mondják. Tudni kell helyén kezelni a dolgot és csak mosolyogni rajta.
A nőket általánosságban rosszabb sofőrnek tartják a férfiaknál. Van alapja a sztereotípiának?
A férfiak általánosságban jobb sofőrök – dinamikusabban vezetnek és a parkolás is jobban megy nekik. A nők jobban félnek, óvatosabbak.
Mit tanult az édesapjától, a családi vállalkozás első generációs tulajdonosától és megálmodójától, amit továbbvisz és a cég mindennapjaiban kamatoztat?
Főleg türelmet, ugyanis mindenkit meghallgat. Régen egy házaspár betért édesapám üzletébe, a kilencvenes években nagyon népszerű 1-es Swiftet vettek, amire akkoriban nagyon sokat kellett spórolni. A vétel után elmentek az autóval a benzinkútra, tele tankolták, gyönyörködtek benne, azonban a hazafelé úton felcsapódott a motorháztető, és minket okoltak érte. Ki akarták fizettetni a kárt velünk. Édesapámnak mondtam, hogy nem a mi hibánkból történt a káreset, de ő erre azt mondta, hogy ezek az emberek évekig kuporgattak erre az autóra, ez volt az álmuk, ezért segít megoldani a problémájukat.
Tőle tanultam meg, hogy az üzlet többről szól puszta értékesítésnél. Ezt az értéket szeretném én is képviselni a cégben.
Nem hiába nyerték el 2020-ban „Az Év Családbarát Vállalata” díjat kisvállalati kategóriában. Mit takar a családbarát működés egy kisvállalatnál?
Többszáz vállalkozás közül hoztak ki minket győztesnek. Az a titka, hogy nem lihegünk egész nap a munkatársaink nyakába, pusztán arra figyelünk, hogy a munka el legyen végezve, illetve őszintén érdeklődünk a hogylétük felől. A csapatépítő-tréningek mellett
Egy ilyen program lelkileg és testileg igencsak megterhelő, a benne résztvevő munkatársaink hónapokig nem tudtak dolgozni, ezért anyagi és lelki támogatással segítettük őket, a munkahelyüket megtartottuk.
A koronavírus előtt sokat utazott a munkája miatt, egy hét alatt Swechaton, Pakson, Székesfehérváron, Budapesten és Siófokon is megtalálható volt. Ezt az utazással teli életmódot mennyire tudta összeegyeztetni a gyerekneveléssel? A koronavírus miben változtatta meg az életmódját?
Nincs konkrét pozícióm és munkaidő beosztásom a cégben, többnyire magamnak osztom be az időmet, így azért könnyebb összeegyeztetni a családdal. Előfordul azért, hogy egy időre elszakít a családomtól a munka, például
Édesapám egyfajta tulajdonosi szemléletet tanított nekem, én bólintok rá az egyes projektekre, és ha kell, be is avatkozok. A pandémia alatt keveset utaztam, áttértünk az online megbeszélésekre.
Amikor utazott, tudta kire bízni a gyerekét?
A paksi telephelyünkön van gyereksarok, nagyon jól érzi magát ott, sokan játszanak vele. A jelenlegi helyzetben viszont itthon van velem, figyelek rá miközben dolgozok, ha van időm megölelgetem – jobban szeretem ezt a felállást, mint amikor a munkahelyre viszem be. Viszont van jó oldala is annak, hogy a cégnél tölt időt, mert annak idején édesapám engem is vitt magával, így szívtam magamba az autók szeretét. Egy nap örülnék, ha az én lányom is a vállalkozásban képzelné el a jövőjét.
A családalapításra jó hatással van, hogy most többet vagyunk otthon?
Mindenképp, hiszen több időt töltenek el együtt a párok. A gyerekekre is jó hatással van, hogy többet vannak a szüleikkel – hallottam olyan történeteket, hogy a gyereknek csillapodott az asztmája az utóbbi hónapokban, jobb lett a közérzete az együtt töltött idő miatt.
A karrier és a család egymás ellenpólusai, tehát ha az egyik mellett döntök, akkor a másikról törvényszerűen lemondok?
A kulcs összetevők a jó időbeosztás és a hatékonyság. Én például anya vagyok, céget vezetek és egyetemre járok egyszerre, cserébe viszont nincs egy szabad órám, de így érzem jól magam. Mindenkinek csak ajánlani tudom ezt a kihívást, hogy építsen karriert gyereknevelés mellett, nekem rengeteg örömöm van benne.
A CSOK-ot igénybe fogják venni, ha bővül a család?
Természetesen igen, ha az államtól kapunk valamit, akkor azt a lehetőséget érdemes kihasználni.
Tapasztalja, hogy többen mernek családot alapítani az utóbbi időszakban?
A támogatásoknak köszönhetően bátrabban alapítanak családot az emberek én úgy tapasztalom, többen is házasodnak össze.
Hogyan kellene megállítani Európában a népességcsökkenést, tömeges bevándorlás vagy családpolitika a jobb megoldás?
Egyértelműen a családpolitika a jobb választás. A családalapítást segíti a jelenlegi helyzet is, hiszen a cégek rugalmasabbá váltak, többen tudnak otthonról dolgozni, ami főleg a nőknek fontos, mert nem kell hosszú időre kiesniük a munkapiacról.
Mi a szerepe a férfinak és a nőnek egy párkapcsolatban?
Eltűnőben vannak a hagyományos szerepek a párkapcsolatban, és ez nem is baj, mindenki csinálja azt, amit igazán szeret.
Édesapám például ha már csak egy kis port is meglát a padlón, rögtön szalad a porszívóért és már takarítja is fel, de ettől nem lesz kevésbé férfi.
Nehezebb a nőknek boldogulni az életben?
Nem nehezebb, hiszen a lehetőségek ugyanúgy adottak egy nőnek is, csupán jó szervezőkészségre van szükség.
A koronavírus miatt terjedő home office munkalehetőség lehet a nők kiteljesedésének a kulcsa?
Nemrég a mexikói partnerünkkel tárgyaltam otthonról online videós alkalmazással.
Az otthoni munkavégzés hatalmas segítség abban, hogy a nők karriert tudjanak építeni gyereknevelés mellett, ezzel megélve a kiteljesedést.
Mesélte, hogy a kilencvenes években még az 1-es Swiftekre spóroltak évekig az emberek. Azóta milyen irányban mozdultak el a magyar autóvásárlók igényei? Már a minőségibb autókat keresik?
Amikor elkezdtünk Németországba exportálni, akkor láttuk, hogy a magyarokhoz képest a németeknek milyen többletigényei vannak – ez mára kiegyenlítődött.
Elmondható, hogy a magyar emberek évről-évre egyre minőségibb autókat engedhetnek meg maguknak? Lehet ez az emelkedő életszínvonal, az inkluzív gazdasági növekedés jele?
A 2019-es évben rengeteg új autót vettek a magyarok, és most is bőven lenne rá igény, de a globális ellátási láncokban fennakadás keletkezett a kínai chipek elérhetetlensége miatt – éppen ezért az októberben rendelt dízel autóink is még csak most fognak megérkezni.
Mikorra tenné a hazai autóipar fellendülését?
2014-ben egy aranykor kezdődött a hazai autógyártásban, a gazdaság felocsúdott a pénzügyi válságból, ez abból is látszott, hogy hosszú idő után újra kimerték mondani az emberek a hitel szót, mertek új házat és új autót venni. A karrierem is ekkor indult be igazán, egy izgalmas korszak vette kezdetét.
Magyarországon mi számít slágerautónak?
A Suzuki mindenképp, a Vitara és az S-cross fajták. A Mercedesekre is hatalmas az igény, viszont nem lehet kapni.
A Mercedesből melyik kategóriát keresik az emberek?
Főleg a GLC és GLE osztályokat keresik, mert nagyon népszerűek lettek a SUV-ok.
A kombi-korszak úgy tűnik, hogy leáldozóban van.
Az elektromos autók népszerűsége növekszik?
Muszáj növekednie, mert az uniós szén-dioxid kibocsátási normák mesterségesen ebbe az irányba tolják a piacot. Ezek a normák évről évre egyre szigorúbbak, olyannyira, hogy már a hibrid autók is alig felelnek meg, csak a teljesen elektromos vagy a plug-in hibridek. Egyre több zöld rendszámos autóra számíthatunk a jövőben.
Egyetért az uniós szabályozással, ettől lesz zöld a bolygónk?
Szerintem rosszul közelítik meg a problémát, kibocsátás szempontjából jóval károsabbak az óceánjáró hajók és a nagy repülőgépek, ezeket kellene szabályozni – nem a kisembert és kisautókat kellene vegzálni ezzel.
Melyik számít most a legzöldebb autónak?
A dízel plug-in hibridek, viszont csak akkor, ha a villanymotort használja a vezető. Egyébként az a tapasztalatom, hogy
Harminc éve alapította a Barta cégcsoportot édesapja a testvérével a rendszerváltás hullámait meglovagolva. Visszatekintve az elmúlt harminc évre, mikor ment a legjobban a cégcsoportnak?
A válságokat leszámítva, mindig az aktuális évünk volt a legjobb, mert folyamatos fejlődésben vagyunk. Amikor édesapám alapította a céget, akkor még csak hazai értékesítéssel foglalkoztunk, azóta viszont kiegészültünk egy autókölcsönzővel, terjeszkedtünk az ország több pontján, nyitottunk egy külföldi leányvállalatot, felpörgött az exportunk. Az eddigi legjobb évünk 2019 volt és reméljük, hogy még 2029 is a legjobb évünk lesz.
Mit üzenne azoknak a vezetői ambíciókat dédelgető fiatal nőknek, akik szeretnék összeegyeztetni a karriert az anyasággal, hogyan csinálják?
Egyre több lehetőség kínálkozik a nők számára a gyerekvállalás mellett karriert építeni, ami az elmúlt években nem volt jellemző, szóval én azt tanácsolom, hogy ragadják meg ezeket és ne féljenek – ha jól csinálják, akkor nem fog a család rovására menni.