A lap azt írja, hogy a függetlenséget követően a felsőoktatás a nemzeti fejlesztési projektek kulcsfontosságú része volt, amelynek célja, hogy az afrikaiak fontos szerepet vállalhassanak orvosként, tanárként, ügyvédként és közgazdászként. Az egyetemek tantervükbe emelték Afrika globális gazdaságba történő integrációját és a fejlődéshez szükséges nemzeti politikákat. A kormányzati stratégiákkal kapcsolatos viták sokféle elméleti hagyományra támaszkodtak – intézményi vagy strukturális elméletekre –, de egyetértés született azzal kapcsolatban, hogy
az országnak kormányzati eszközöket kell bevezetni az ipari bázis kiépítéséhez.
A neoliberalizmus térnyerése
A kontinens nemzetközi adományozói és támogatói viszont az 1980-as évek elejétől az állami tervezés és az import-helyettesítő iparosítás támogatása helyett a strukturális kiigazítás bevezetése felé mozdultak el. A legtöbb helyi közgazdász nem értett egyet a neoliberális politikai elméleten alapuló neoklasszikus modellel. Nemzetközi szervezetek olykor helyiként tüntették fel saját elemzéseiket és jelentéseiket, majd elismerően szóltak a kitalált afrikai szerzők éleslátásáról. A Világbank és a többi adományozó pedig rájött, hogy a neoliberalizmust ellenzők gondolkodását át lehet irányítani azzal, hogy a helyi közgazdaságtani szakmát beillesztik a nyugati világba.
Az afrikai egyetemek válsága, beleértve az egyetemi bérek rendkívüli csökkenését – amelyet részben a Világbank 1980-as évekbeli strukturális kiigazítási projektje generált – megteremtette az elmozdulás lehetőségét. A neoliberális támogatók pénzt adtak az oktatók átképzéséhez és olyan szervezeteken keresztül támogatták a neoklasszikus közgazdaságtan hallgatóinak új generációját, mint az Afrikai Gazdasági Kutató Konzorcium (AERC), amely 1988-ban alakult a Világbank és más nyugati szervezetek támogatásával.