Miért fontos a turizmus?
Kétség sem férhet hozzá, hogy a turizmus egy jelentős iparág. 2019-ben az utazási és turisztikai szektor 10,4 százalékkal járult hozzá a globális GDP-hez. Ugyan ez az arány 2020-ban 5,5 százalékra csökkent a mobilitás folyamatos korlátozásai miatt. 62 millió munkahely szűnt meg, ami 18,5 százalékos visszaesést jelent, és az egész ágazatban csak 272 millió ember dolgozik, szemben a 2019-es 334 millióval.
Viszont 2022-re 4.8 százalékos növekedést, és 98 millió új munkahely létrejöttét jósolják a szakértők, illetve 2030-ig 1.8 milliárd külföldi turista lesz világszerte. Több fejlődő ország számára a turizmus a fő bevételi forrás, sőt exportbevétel szempontjából 60 országban továbbra is az első helyen áll.
Miért kell a turizmusnak változnia?
Sajnos a turizmus bizonyos válfajai esetében, például egyes multinacionális tour-operátorok és hotelláncok, a haszon kevesebb; mint 10 százalékát forgatják vissza a helyi közösségekbe. Hova tovább óriási karbon-lábnyommal is működnek. Egy hotelben akár 30 kilogramm szén-dioxidot is produkálhatnak egy este alatt. Ezeket az adatokat látva nem meglepő az sem, hogy a turizmus iparága a negyedik legnagyobb szennyező Európában.
Továbbá az is érdekes, hogy például a brit és az ausztrál utazók 90 százalékának fontos, a környezet és a helyi közösségek támogatása is. Viszont úgy gondolják, hogy ez a hotel felelőssége is, így a jövőben egyre inkább előnyben lesznek részesítve a környezettudatos szálláshelyek.
Hogyan tehető a turizmus fenntarthatóbbá? - Ökoturizmus és pár egyszerű tipp.
A Nemzetközi Ökoturisztikai Társaság (TIES) definíciója szerint a felelősségteljes utazás természetközeli területekre, ami megóvja a környezetet és emeli a helyiek jólétét.
Az ökoturizmus előnyei:
- A helyi közösségek ezáltal nagyobb mértékben tesznek azért, hogy megóvják a természeti kincseket, hiszen ezek értékes turisztikai vonzerőt jelentenek.
- A tudatosság és az oktatás jelentősebb lesz a kulturális csere által, és több környezettudatos embert generál.
- Az állam számára tartós bevételt indukál.
- A helyi vállalkozások magasabb profitot érnek el, ha több turista érkezik.
- Indirekt növekedés más piacokon is, mint például az utazás/szállítás és a művészeti attrakciók esetében.
Továbbá itt van pár egyszerű tipp arra vonatkozóan is, hogy miképp lehetünk tudatosabb turisták:
- Ha csak lehet, ne utazzunk repülővel, főleg közeli desztinációk esetében. A vonat közel 10-szer kevesebb károsanyag kibocsátást jelent utaskilométerenként.
- Használjunk biciklit még nyaralás alatt is.
- Külföldön is fogyasszunk organikus helyi termékeket.
- Válasszunk környezetbarát szállást, például az ecobnb-n, vagy a szállás.hu környezetbarát hotelek listáján.
http://kornyezettudatoselet.hu/oko-szallashelyek
https://blog.szallas.hu/okoszallasok-es-biohotelek/
A cikk írója Nagy Simon Aladár.