Szakmai berkeken belül 2015 és 2020 között legtöbbször a tömegturizmus hatásait vizsgáló tanulmányok és fejlesztési stratégiák láttak napvilágot, mit sem figyelve a már sok esetben is óriási károkat okozó rendezetlen, mérési és monitorozási módszertan nélkül áramló turista tömegekre, a megosztó gazdaság elsöprő fejlődési dinamikáira, a megfelelő jogi környezet hiányára és a környezetszennyezés soha nem tapasztalt mértékére. Nem figyeltünk, nem figyelünk, de még mindig a kezünkben a lehetőség, hogy valamit másképp, valamit tudatosabban és átgondoltabban csináljunk.
Elértünk 2020-ig, amikor a karbonmentes turizmus, az okosturizmus, a városszövet-szintű fejlesztések,az impulzus-cselekvés alapú társadalom és a diszruptív technológiák már nem a jövőt jelentik, sőt már régóta nem is csak a jövő hírnökei. Minden eszköz, technológia és lehetőség a kezünkben van ahhoz, hogy egy fenntarthatóbb és tervezhetőbb jövőt építsünk, hogy tiszteljük a múltat, megértsük a jelent és munkálkodhassunk a jövőn, Gróf. Széchenyi István szavait idézve.
Egy dologban teljesen biztos vagyok, hogy az utazás soha nem lesz már olyan, mint volt. A globális világszövet berepedt, a jövőben nem építkezhetünk egy elmúlt korszak alapjaira, meg kell teremtenünk ennek az új világrendnek a megfelelő fejlesztési és működési modelljét. Erre csak közösen lehetünk képesek, a szektor szereplőinek, egytől egyig össze kell fogniuk ahhoz, hogy megoldásokat találjanak egy sikeres jövő építéséhez.
Az elmúlt hónapokban nagyon sokan tették fel a kérdést, hogy ebben a kialakult helyzetben a digitális turizmus, a technológia megoldások jobban teret nyerhetnek e, és ha igen mikor, milyen formában. A válaszom egyszerű: a digitalizációnak nem kell teret nyernie, mert már évek óta a turizmus szektor fejlődésének alapjául szolgál, csak a legtöbb szereplőnek nem egyértelmű a hogyan és a miért. A különbség az elmúlt évekhez képest most csak annyi, hogy aki túl akarja élni a jelenleg is zajló válságot, annak egyetlen esélye, hogy átáll a digitális korszak alapvetéseire, optimalizálja és mérhetővé teszi a működését a digitalizáció által. Az UNWTO és a WTTC is több körben, kiadvány formájában jutatta el a turizmushoz köthető kormányzati, szakmai és piaci szereplőkhöz ajánlásait, melyben az innováció, a digitális technológiák és a kontaktusmentes működés kiemelt szerepet kapnak.