Fekete Csaba a lízingpiac visszaesését a koronavírus hatásaival magyarázta, de hangsúlyozta, hogy más körülmények is közrejátszottak ebben. A csaknem egy évtizede tartó, évi 10 százalékot, olykor akár a 20 százalékot is meghaladó bővülést a járványon kívül az is visszavetette, hogy a belföldi fuvarozás nemzetközi lehetőségeinek szűkülésével együtt a nagy haszongépjárművek beszerzése is jelentősen csökkent. A lízingkihelyezések ezzel együtt a harmadik negyedévben 40 százalékkal estek vissza.
Jelentős,
csaknem 20 százalékos az autólízing csökkenése is,
de a magyar lízingpiac harmadik nagy területe, a mezőgazdasági gépek beszerzése sem bővül. A kedvezőtlen folyamatokat a Növekedési hitelprogram (Nhp) vállalkozói kölcsönei, az Nhp Fix és az Nhp Hajrá ugyanakkor valamelyest enyhítették – tette hozzá.
A CIB Lízing jelentős eredménynek tekinti, hogy a belföldi csökkenéshez képest jóval kisebb, akár a piaci átlag felénél is csekélyebb visszaeséssel zárhat 2020-ban. A vezérigazgató hozzátette, hogy a válságra lehetőségként tekintenek, mivel ilyenkor a korábbi évek hátrányait könnyebb ledolgozni.
Sikerként értékelte a 2019-es stratégiaváltást is, mivel a CIB Lízing ennek köszönhetően minden eszköztípusban és ügyfélkörben erősödött, ráadásul mindez nem csupán egyszeri tételek következménye, hanem tartós eredmény. Ennek tulajdonítja azt is, hogy idén a második negyedév kivételével minden hónapban meghaladták a tavalyi eredményeiket.
Fekete Csaba szerint a lízingpiac helyzete pontosan jelzi a gazdaság változásait, hiszen a lízing mint eszközbeszerzést támogató finanszírozási megoldás a jól működő gazdaságok fontos jellemzője. A belföldi piac ugyanakkor régiós összevetésben sem jelentős, a lízingfinanszírozás aránya pedig még mindig jóval alacsonyabb, mint a nyugati országokban – tette hozzá.
(MTI)