Az éltanulók közé küzdötte fel magát Magyarország az önvezető autózásra való felkészülésben

2020. augusztus 17. 14:35

Az önvezető autózásban Magyarország az említésre méltó országok között szerepel a KPMG tanácsadó cég tanulmánya alapján, amely az idén 30 országot talált arra alkalmasnak, hogy érdemben vizsgálja az önvezetési technológia befogadására való felkészültségét; Magyarország a 25. helyen végzett a vizsgált országok között, közölte a KPMG hétfőn az MTI-vel.

2020. augusztus 17. 14:35
null

A KPMG a szabályozói környezetet, a technológiai és innovációs környezetet, az infrastruktúra kialakítását, valamint a fogyasztói hozzáállást vizsgálta kutatásában.  

A kutatás megállapította, hogy az önvezetés témáját övező felhajtás lassan alábbhagy, és a józan építkezés fázisába lép a technológiai környezet, hogy valóban kényelmünket szolgáló, biztonságos, fenntartható eszköze legyen a mindennapoknak.

A tanácsadó cég listáján szereplő legtöbb ország – 17 a tavaly is vizsgált 25-ből – az idén növelte a pontszámát. Kiemelték, a távol-keleti régió előretörését: Dél-Korea a 12. helyről az előkelő 7. helyre ugrott, míg a szoros versenyben Szingapúr vette át az első helyet, Hollandiát szorítva maga mögé a második helyre.

Az első ötbe még Norvégia, az Egyesült Államok, és Finnország fért be, utóbbi Svédországot utasította maga mögé, ami azt is jelenti, hogy Észak-Európa a másik fontos bölcsője az autonóm közlekedésnek.

Az önvezető autózás területén Magyarországon nem csak az országban jelenlévő autómárkák és beszállítóik aktívak, mint a Bosch, a Continental, a Knorr-Bremse vagy a ThyssenKrupp, hanem számos független magyar intézmény és vállalkozás is, már 2015 szeptemberében megalakult a RECAR Autonóm Jármű Kutató Központ a BME Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki Karának (KJK) gondozásában, amelyhez csatlakozott a BME VIK, az ELTE IK és az MTA SZTAKI is – írták a közleményben.

Kiemelték, hogy Zalaegerszegen tesztpálya épült,

ahol többek között egy Smart City Zone nevű városi szimulációs környezet ad lehetőséget az önvezető autók tesztelésére, valamint a kapcsolódó töltési és kommunikációs infrastruktúra fejlesztéseinek demonstrálására, köztük az 5G tesztelésére is. A zalaegerszegi tesztpálya kiemelkedő abból a szempontból is, hogy a kapcsolódó M76-os főút révén intelligens gyorsforgalmi szakaszt is kaphat a jövőben.

Az elemzők szerint Magyarországot az önvezetés terén említésre méltó országok térképére teszi egyebek közt a startupként induló rendszerfejlesztő, a fehér-zöld tesztautóival országszerte felbukkanó AImotive, továbbá az itt megtelepedő külföldi cégek kutatás-fejlesztési tevékenysége is. A Continental 100 hardver és szoftver szakembert alkalmazó kutatás-fejlesztési központot nyitott, a ThyssenKrupp önvezető kormányrendszereket fejleszt, míg a Knorr-Bremse autonóm teherjárművek, a Bosch pedig szenzorok fejlesztésével foglalkozik Magyarországon. Nemcsak a német multik aktívak Magyarországon a kutatás-fejlesztésben, hanem a Jaguar Land Rover is 100 fős tervezői irodát nyitott, a Vodafone pedig az Almotive-val és a holland Here Technologies-zal közösen a fizetést is intéző online parkolási rendszert fejleszt mélygarázsok számára – sorolták.

Ezek a példák is jól mutatják, hogy Magyarország elsősorban kínálati oldalon fog tudni becsatlakozni, a járműipar és a telekommunikáció metszetét adó új technológiák fejlesztési helyszíneként, beszállítójaként. A felhasználói oldalon viszont nem várható, hogy húzóerőt képvisel a magyar piac – állapítja meg a KPMG.

(MTI, fotó: MTI/Varga György)

Összesen 25 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
kbs_real
2020. augusztus 21. 14:10
Nem fogod elhinni: önvezető autó már van is.
egyvilág
2020. augusztus 21. 14:10
Önmagát vezető autó szerintem pedig nem lesz, egyhamar legalábbis. Mégpedig azért nem, mert ez egy olyan bonyolult probléma, amire a számítógépek nem képesek. Távolról sem csak arról van szó ugyanis, hogy GPS-szel odataláljon valahova, vagy beparkoljon egy helyre: ezek viszonylag egyszerű dolgok. Gondoljatok viszont bele: az utakon millió egy dolog történhet, ott van a többi autó, a gyalogosok, a biciklisek, a kátyúk, az eltakart közlekedési táblák, az állatok, lehet ilyen idő, meg olyan, stb, stb... Ráadásul egy ilyen autónak atombiztosan kellene üzemelnie, mert életek múlnak minden hibán... (Illetve mert a kiperelik a gyártókat a vagyonukból, ha az autójuk bajt csinál.) A helyzet egyébként ahhoz hasonló, amikor a számítógéppel megcsinálták a helyesírás ellenőrzést, viszont odáig nem igazán tudnak eljutni, hogy a gép normálisan tudjon fordítani, esetleg stilisztikai problémákban tudjon segíteni. Miért? Azért mert ahhoz érteni is kell a szöveget. Ez tehát két meglehetősen különböző dolog: vannak egyszerű problémák, amelyekkel elbír a gép, meg a bonyolultak, melyekkel nem. Illetve az is fontos, hogy a gépeknek nincs ún. mögöttes tudása, az embernek viszont van. Egy ember tudja, nagyjából mindenről, ami vezetés közben felbukkanhat, hogy micsoda, és kb. hogy fog viselkedni, akkor is, ha az szokatlan, például egy elefánt. (Merthogy szokatlan dolgok is történnek az utakon.) Egy gép csak azt, amit beleprogramoztak, mindent meg nem lehet beleprogramozni. Olyasmit tudok elképzelni max, hogy mondjuk az autó végig tud menni magától az autópályán, az ugyanis egy viszonylag egyszerű és védett környezet. Plusz biztos kiesik még néhány hasznos, használható fejlesztés a kutatásból, de azt a célt, hogy az autó magától elvigyen egyik címről a másikra, nem fogják elérni. Hype ez, meglássátok. Apropó, akit érdekel, annak itt egy írás a tudomány határairól: https://egyvilag.hu/temakep/029.shtml
winniethepooh
2020. augusztus 21. 14:10
Az önvezető autók tudnak majd kátyúkat kerülgetni?
Tara Verde
2020. augusztus 21. 14:09
Ráadásul nemcsak a vezetés élményét ölik meg. Az autóvezetés - mint veszélyes üzem - az egyetlen felelősségteljes tevékenység, amit össztársadalmi szinten végeznek. Ha ezt elvesszük az emberektől, hosszabb távon káros szociológiai hatásai is lesznek.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!