Hogyan tud egy magyar startup ötlet kiemelkedni a tömegből?
Általános recept nincs, de olyat kell csinálni, ami egy azonosítható vevőcsoport számára tud valamiben jobb, gyorsabb, vagy olcsóbb megoldást kínálni. Egy startup véleményvezér mondta egyszer, hogy
egy startupnak a hozzáadott értéke a legtöbb esetben az, hogy egy picit gyorsabb, egy picit olcsóbb, vagy picit egyszerűbb,
mint a konkurensek és ha ez teljesül már nyert ügye van. Ez egyszerűnek tűnhet, de azért nagyon sok munka kell hozzá. Azt gondolom, ha van olyan iparág, ahol ezt meg lehet valósítani, akkor egy startupnak ott a helye.
Egy újonnan induló startup hogyan tud befektetőket bevonzani?
Fontos, hogy a tőkebefektetők bevonzása sosem lehet elsődleges cél, viszont nagyon gyakran tapasztaljuk, hogy ez áll a cégnél a középpontban. Mindez érthető persze,
de amikor fő céllá válik a befektetők hajkurászása, az mindig figyelmeztető jel,
mert egy startupnak az a feladata, hogy minél hamarabb megtalálja a vevőit, akik a piacot jelentik számára a jövőben.
Ezenfelül fontos, hogy minél hamarabb visszaigazolást nyerjen az, hogy a megoldás, amit kidolgozott a cég, működik-e. Emellett nyilvánvalóan pénzre is szükség van és foglalkozni is kell vele, de a tőkeszerzés nem lehet a legfontosabb.
Sokkal hatékonyabban is tudnak működni a vállalkozások, ha nem a tőke van a középpontban.
Ha egy startup életképes, jó a terméke, akkor biztos, hogy meg fogja találni azt a tőkét, ami a fejlődéshez elengedhetetlen.
A tőkeszerzés konfliktust is jelenthet egy befektető és vállalkozó között?
Alapvetően igen, érdekes egyensúly van a befektetők elvárásai között, hiszen ők is nyilván a jó üzleteket keresik, így fontos számukra a jól azonosítható célcsoport, a hosszú távú növekedés, a nemzetközi piac, valamint az, hogy ezekről a kérdésekről részletesen és naprakész információt kapjanak, így sok energiát emészt fel az irányukba az adatszolgáltatás, amely jelentős erőforrásokat igényel a startupok részéről.
Ugyanakkor a cégek azt várják el, hogy a mindennapok ne a befektetőknek való megfelelésről szóljanak, hanem arról, hogy a vállalkozás a termékfejlesztésre, illetve a vevőszerzésre koncentrálhasson.
Melyek a leggyakrabban elkövetett hibák egy startup esetében?
Dobogós hiba a korábban említett tőkeszerzési fókusz, habár ezen viszonylag könnyen lehet segíteni. Emellett gyakori a halogatás a termék, vagy szolgáltatás valódi megmérettetését illetően, vagyis a túl késői validáció.
Sokszor csak elképzelik a vevők igényeit,