Ezt a lehetőséget elszalasztották. A politika rövid távon érkező segítségére nem számíthatunk már.
Mások azt mondják, hogy a belső égésű motoros autók támogatásával a környezetvédelmi szempontból fontos technológia váltást hátráltatták volna?
Nem tudok egyetérteni ezzel az érveléssel. Egy csomó modern belső égésű motoros autó áll a kereskedésekben, és ezek el lesznek adva, így vagy úgy.
Ezek olyan autók, amelyek a világon a legszigorúbb kipufogógáz-kezelési előírásoknak megfelelnek, és ezáltal tisztábbak, mintha szénerőművekből származó energiával hajtott elektromos autókkal hasonlítjuk össze az üzemelésüket.
Minden új autó, ami helyettesít egy szennyező régit, hozzájárul a klíma és környezetvédelemhez. Nekünk van Európában a legtisztább dízeltechnológiánk.
Az iparágban egy teljes összeomlástól tartanak, ha a kereslet nem élénkül belátható időn belül. Nincs ebben egy kis világvége hangulat?
Az elemzők abból indulnak ki a 2020-as évre nézve, hogy 70 millió darab körül lesz a legyártott autók száma. Ez 20 százalékos visszaesést jelent az előző évhez képest. A krízis összehasonlíthatatlanul mélyebb annál, mint amit 2009-ben átéltünk. Ezt mutatják az amerikai munkanélküliségi adatok és az európai foglalkoztatási adatok is. A gazdaságvédelmi csomagok, a GDP visszaesése Kínában, Japánban, Amerikában és Európában is hasonló képet mutatnak.
Ehhez jön még egy strukturális átalakulás is. Túl fogja élni a beszállítói ipar Németországban a következő öt évet?
Digitalizáció, vezetési segédletek és automatizált vezetés, elektromosítás, szolgáltatások – ezek már önmagukban olyan kihívások kis és közepes cégeknek, amelyeket nehezen van egyáltalán nem tudnak megoldani egyedül. Erre jön egy olyan piaci krízis, amilyet 1930 óta nem láttunk, ez további nyomás alá fogja helyezni a kisebb cégeket.
Ha nyáron nem lesz érezhető enyhülés a piacon, akkor csődök sorozatát fogják látni, minden támogató intézkedés ellenére.
Mit jelentene ez a munkahelyekre nézve?
A cégeknek jelenleg a csökkent forgalomhoz képest túl magas költségeik vannak. Egy lassú enyhülés esetén ezt rövidített munkaidőkkel ki tudjuk ülni. Kérdés, hogy találunk-e hatékony és intelligens megoldásokat arra, hogy rövid távon csökkentsük a költségeket, és csak kevés munkahely szűnjön meg?
Ha ez nem sikerül, akkor Németországban és Európa többi, magas bérköltségű országában masszív leépítések jöhetnek.
A Continentalnál is, bizonyos munkahelyek további fennmaradására nincs garancia. Ez ahhoz vezethet, hogy nagyobb leépítésekről kell tárgyalnunk.