A magyaroknak mennyire fontos az egészséges életmód?
Sajnos a magyar emberek többsége nem él egészségesen,
ezt látjuk, valamint statisztikák is szólnak róla. Napi tíz adag zöldséget, gyümölcsöt kellene elfogyasztanunk egészségünk megőrzése érdekében, ezzel ellentétben a magyar átlagember csupán napi két adagot fogyaszt el. Hitvallásunk közé tartozik, hogy ezen próbáljunk változtatni. Egy dzsúsz a szükséges napi vitamin, zöldség és gyümölcsbevitel akár felét biztosíthatja.
Szerencsére megjelent az a generáció, aki egyre tudatosabban foglalkozik az egészségével, fontos neki, hogy mit eszik és honnan. A változás szükségességét támasztják alá az egyre sűrűbben jelentkező civilizációs betegségek, intoleranciák, allergiák, amelyek részben a helytelen – cukor, feldolgozott élelmiszerek – táplálkozásnak köszönhető.
Sikerült betölteniük a rést az egészséges táplálkozás piacán?
Voltak és vannak is versenytársaink. A mi hozzáadott értékünk és hitvallásunk, az, hogy az egészséges lehet finom is. A mi előnyünk az, hogy kreatívan állítjuk össze a termékeket és olyan ízvilágokat hozunk a fogyasztóknak, amit máshol nem kaphatnak meg. Én úgy érzem, hogy az alapítás óta sikerült egy egész nagy szeletet megszerezni az egészség „tortájából”.
Sok a hasonló vállalkozás Magyarországon? Mennyire erős a konkurencia?
Mi mindig azt mondjuk, hogy a konkurencia erősít és magát a gazdaságot is ez pörgeti. Az előbb említett kreativitás mellett erősségünk a közvetlenség és személyes találkozás. A konkurencia kevésbé az izgalmas összetételekre és a személyes kapcsolatokra helyezi a hangsúlyt, inkább a lecsupaszított tudományra és a letisztultságra,
mi viszont a hippi vonalat jobban kedveljük.
Úgy gondolom, hogy nálunk a hagyományok találkoznak az alapanyagokban rejlő innovációval. Próbálunk tanácsokat adni, beszélgetni vevőinkkel.
Manapság nagyon fontos, hogy arcok kötődjenek a termékekhez.

A személyes kapcsolatok nem helyeződtek át az online világba?
Nagyon gyors tempóban fejlődik az online kommunikáció, de ott is meg lehet tartani a személyes kapcsolatokat. De most igazán fontos, hogy legyenek valós emberi kötődések is, mivel mindenkinek jól esik néhány jó szó napközben.
A #vegyélhazait Facebook csoportban találtam rá a Fű Juice Bárra. Mit gondol, mekkora szerepe lehet egy ilyen csoportnak a hazai termelők, vállalkozások életében?
Ez egy nagyon szuper kezdeményezés, nagyon megdöbbentem, hogy a bejegyzésünk hány embert ért el és milyen pozitív reakciókat váltott ki. Óriási közösségi élmény volt ezt megtapasztalni, nem is gondoltam volna, hogy ennek ekkora ereje van. Úgy tűnik, hogy az emberek egyre jobban megszeretik a hazai, kézműves termékeket, amihez nagymértékben hozzájárult a koronavírus, mert összekovácsolta az embereket, akik rájöttek, hogy egymás támogatása igenis jó dolog.
Továbbra is mind a hárman beállnak a pult mögé kiszolgálni a vevőket?
Igen, de mostanra próbáljuk ezt lecsökkenteni, hogy legyen időnk a fejlődéssel foglalkozni. De én is abba a boltba megyek be szívesen, ahol ismerem az eladót, szóval nem szeretnénk feladni a pultozást.

Az üzleten kívül máshol is értékesítik a termékeket?
Viszonteladói partnerekkel vagyunk kapcsolatban, sok étteremben, cukrászdában, pékségben találkozhatnak a vevők termékünkkel, de sok rendezvényen is részt veszünk, ahol
a sok unalmas Cola és Fanta mellett megtalálja a helyét az egészséges ital is.
Jövőbeli terveink közt szerepel egy franchise hálózat kiépítése, amellyel vidéken és akár külföldön is terjeszkedhetünk.
A fejlődésre a franchise rendszer lehet a legjobb megoldás?
Nagy dilemma, hogy melyik út a jó, de ezt majd csak akkor tudjuk meg, ha már bejártuk. Nem feltétlenül ez az egyszerűbb út, de mivel hárman vagyunk véges kapacitással, helyismeret nélkül a franchise a legmegfelelőbb megoldás.
Nyugaton lenne igény a magyar dzsúszokra?
Minden külföldi utazásunkon dzsúsz bárokban kötünk ki és gyengébb a felhozatal, ízekben sokkal merészebbek vagyunk. De még nem mértük fel a piacot, mert ez az ötlet egyelőre még csak a fejünkben létezik. Persze érkezett már megkeresés Erdélyből és Szlovákiából is. Külföldön az az előnyünk lenne, hogy ott elterjedtebb a dzsúsz kultúrája és már nem kell a terméket bemutatni.
Szerepeltek a Cápák között című televíziós műsorban is, ahol befektetők pénzéért versenyeznek fiatal vállalkozások. Mit adott ez a vállalkozáshoz?
Nagyon pozitív élmény volt, rengeteget tanultunk magunkról a hosszú felkészülési folyamat alatt. Összegeztük a három évünket, kiemeltük, hogy miben vagyunk jók, miben kellene fejlődnünk. Hatalmas élmény volt ilyen kaliberű üzletembereknek bemutatni a termékünket és nagy sikernek könyveljük el azt is, hogy egy országos televízióműsorban elmondhattuk, hogy a mi álmunkból valóság lett. Nagyon sok visszajelzést kaptunk, nagyon sok új emberhez jutott el a nevünk és rájöttünk arra, hogy a mi kis játszóterünk másoknak is tetszik.

A koronavírus miatt bevezetett korlátozó intézkedések mennyire érintették a vállalkozás működését?
Sajnos megéreztük a vírus hatásait, át kellett helyeznünk a hangsúlyt a kiszállításra, ami korábban a napi bevétel csupán 10 százalékát tette ki, most pedig a bevétel 60 százalékát jelenti. Nagyon jó volt, hogy több platformon tudtuk értékesíteni a dzsúszokat.
A beszállítóink közt is volt akadozás, búzafű hetekig nem érkezett, mert nem tudták kiszállítani, valamint
drasztikusan megemelkedtek a zöldség és gyümölcsárak, amit nekünk le kellett nyelni,
mert egyik napról a másikra nem emelhetünk árat. Gyömbérhez szinte lehetetlen volt hozzájutni, pedig a mi óriási fegyverünk a gyömbér shot, ami nagyon erős immunerősítő.

Nehéz volt rávenni a vevőket, hogy átálljanak kiszállításra?
Alapvetően tudták, hogy létezik ilyen lehetőség, de persze erősíteni kell a kommunikációt.
A legnagyobb baj az volt, hogy az emberek szeretnek ide bejárni.
Szerencsére mi végig nyitva voltunk, mert elviteles helyként működhettünk, de a belső forgalom közel a felére csökkent az elmúlt időszakban.
Pont ezért fontos az üzenet, hogy ha a füvet le is tapossák az újra nő – ez nálunk az online terjeszkedést is jelenti.
A honlapunkat már évek óta tervezgetjük, de nyomás alatt sokkal gyorsabban megszületett és nagyobb tételekben már mi magunk is vállalunk kiszállítást.