Kutatók: 2050-ben minden második autó elektromos lesz, de ez nem növeli a karbonkibocsátást

2020. március 25. 18:17

Megalapozatlanok azok a félelmek, hogy az elektromos autók használata végsősoron növelné a karbonkibocsátást, ez legfeljebb a világ 5 százalékára igaz, ahol még környezetszennyező szénerőművekben termelik a villamosáram zömét – állítja nyugat-európai egyetemek egy közös kutatása.

2020. március 25. 18:17
null

A nijmegeni Radboud Egyetemnek az exeteri és a cambridge-i egyetemmel közös kutatása cáfolja azokat a médiában újra és újra megjelenő vélekedéseket, amelyek szerint a villanyautók gyártását és üzemanyaguk, a villamosáram fosszilis tüzelőanyagokból való előállítását is figyelembe véve talán nem is kisebb az elektromos autók környezetszennyezése, mint a hagyományos gépkocsiké.

A villanyautók gyártása és használata összességében még akkor is kevesebb karbonkibocsátással jár, ha üzemanyaguk jelentős részét fosszilis energiahordozókból állítják elő – olvasható a hollandiai Radboud Egyetem kedden publikált közleményében.

A világ 95 százalékán már a jelenlegi körülmények között is előnyösebb a klímára nézve az elektromos autók használata, mint a benzineseké. Az öt százalék kivételt olyan helyek képezik, mint Lengyelország, ahol a megtermelt áram többsége széntüzelésű erőművekből származik. Olyan országokban, mint Svédország vagy Franciaország, ahol megújuló energiaforrásokból vagy atomerőművekből származik a villamosáram többsége,

egy-egy elektromos autó szennyezőanyag-kibocsátása teljes élettartama alatt akár 70 százalékkal is kisebb lehet, mint a hagyományos autóké,

Nagy-Britanniában ez az adat 30 százalék – számították ki a holland és a két brit egyetem kutatói.

A legtöbb országban néhány éven belül a rossz hatásfokú elektromos autók is kevesebb szennyezőanyagot bocsátanak majd ki, mint a legtöbb új benzines autó, mivel az elektromos áram termelése kevesebb karbonkibocsátással fog járni – állítják a kutatók, akik szerint

2050-ben már minden második autó elektromos meghajtású lesz,

világméretekben évi 1,5 gigatonnával csökkentve a szén-dioxid-kibocsátást, ami megfelel Oroszország jelenlegi teljes emissziójának.

A techxplore.com internetes oldalon közzétett kutatás szerint az elektromos háztartási hőszivattyúk is környezetkímélőbbek hagyományos társaiknál a világ 95 százalékán, és 2050-ben évi 0,8 gigatonnával kevesebb szén-dioxidot fognak kibocsátani, nagyjából annyival kevesebbet, mint amennyi Németország jelenleg teljes kibocsátása.

Csak mítosz, hogy az elektromos autók vagy az elektromos hőszivattyúk növelhetik a szennyezőanyag-kibocsátást – szögezte le Florian Knobloch, a Radboud Egyetem kutatója, a tanulmány vezető szerzője.

(MTI)

 

***

A cikk a Pallas Athéné Domeus Educationis Alapítvány támogatásával valósult meg.

 

 

Összesen 31 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Bitrex®
2020. április 09. 09:03
Egy vagyont fog érni egy jó kis V8-as Big Block.
istvánkeve
2020. április 01. 15:24
Bölcs kutatók 30 éves távlatra csinálnak prognózist, mert mire ez ellenörizhetö lesz a szerzök is meghaltak és azok is akik ezt olvasták!
matykox
2020. március 31. 23:07
És mivel windóz alatt "futna" az autó, elég sok lenne a hirtelen leállás az árokban. Vagy a "kék halál"...
DINO54
2020. március 31. 23:07
Idehaza ehhez kell egy Paks 3 és egy a maival azonos kapacitású elosztó hálózat!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!