Egyazon nyelvet beszélők körében is előfordul, hogy különféle területek képviselői mintha saját nyelvüket beszélnék, saját módszereiket, mércéiket használják.
2019. október 31. 22:30
10 p
0
0
3
Mentés
„Mokusatsu. Egy szó – pontosabban a félrefordítása, amely az NSA (USA Nemzetbiztonsági Ügynöksége) dokumentumai szerint is hozzájárulhatott a Hiroshimára dobott atombombához.[1] Történt 1945-ben, hogy a potsdami konferencián Truman, Churchill és Csang Kai-Sek ultimátumot szövegezett meg a japánoknak: feltétel nélkül megadják magukat, vagy – negatív válasz esetén – »teljes« pusztulásban lesz részük. A japán kormány még nem hozott döntést, amikor a riporterek a japán miniszterelnöknek Suzuki Kantaronak szegezték a kérdést: hogyan reagál japán?
A miniszterelnök annyit mondott: »mokusatsu«.
Ez egyrészt jelenti a politikusok körében nem éppen népszerűtlen »nem kívánok nyilatkozni jelenleg« frázist, másrészt viszont úgy is lehet fordítani, hogy »nem érdemes válaszra«, »nem veszünk tudomást róla«. Sajnos ez utóbbi jelentésében jutott el az amerikaiakhoz, és szigorú válaszlépésükben közrejátszhatott: néhány napon belül megszületett a döntés az atombomba ledobásáról.
Még hogyha nem is (feltétlenül) ilyen horderejű következményekkel párosul, de egyazon nyelvet beszélők körében is előfordul, hogy különféle területek képviselői mintha saját nyelvüket beszélnék, saját módszereiket, mércéiket használják. Hogyan lehet ezeket közös nyelvre lefordítani?
A döntéshozók számára egy fontos cél a gazdasági növekedés, ugyanakkor – ahogy a 2008-2009-es gazdasági válság emlékei figyelmeztetnek rá – a pénzügyi stabilitás sem elhanyagolható szempont.
Mi az átváltás a kettő között? Mennyit vagyunk hajlandóak feláldozni az egyikből, hogy egy bizonyos előrelépést érjünk el a másik mentén?
A pénzügyi stabilitás eleve is sokak számára egy nehezen megfogható, »ködös«[2] fogalom. Yves Mersch, az EKB Igazgatóságának tagja jól érzékelteti a pénzügyi stabilitás mérési nehézségét, amikor párhuzamot von az árstabilitással. Az utóbbi mérhető, és az EKB célja, hogy az eurozóna inflációja közép-távon a 2%-ot alulról súrolja. A pénzügyi stabilitás esetében ilyen mérce nincs –
már a pénzügyi stabilitás meghatározásai között is lehet bőven mazsolázni.
Így egy nem világos, nehezen mérhető cél érdekében kell(ene) lépéseket tenni, ráadásul úgy, hogy számos intézménynek – például jegybankok, pénzügyminisztériumok, FSB[3], szabályozóhatóságok, ESRB[4] – van pénzügyi stabilitással kapcsolatos felelőssége márcsak az eszköztár miatt is.
Hogyha a probléma egészét nem is oldja meg, de a kutatások egyik iránya igyekszik könnyebbé tenni a pénzügyi instabilitásból fakadó kockázat megértését és mérését is, illetve lefordítani azt a – sok szervezet számára ismerősebb – gazdasági növekedés nyelvére.
A Nemzetközi Valuaalap Growth-at-risk (GaR, kockázatnak kitett növekedés) indikátora egy ilyen példa. A koncepció lényege, hogy a várható gazdasági növekedés eloszlását (vagy annak bizonyos pontjait) becsüli meg, az adott országra jellemző pénzügyi kondíciók és a jelenlegi gazdasági növekedés információit felhasználva. Különösen az eloszlás alsó széle fontos információt hordoz a kockázatokról. Nem mindegy például, hogy egy prognosztizált 5%-os növekedés (medián érték) mellett 0,001% vagy 20% egy nagymértékű recessziónak a valószínűsége.
A GaR a pénzügyi kondíciók széles körére támaszkodik – kockázati felárakra, hitelmennyiségekre, globális kondíciókra. Az alábbi ábra jól érzékelteti, hogy 2008 végén az egy negyedévre előre készült becslés a valósághoz jobban illeszkedett volna, hogyha a pénzügyi kondíciókat is figyelembe vesszük. Azt is láthatjuk, hogy ekkor egy medián értéken alapuló előrejelzés jelentősen felülbecsülte a tényleges gazdasági növekedést.
USA GDP-növekedésének eloszlásfüggvényei a Nagy Világválság alatt. Forrás: IMF.FCI=pénzügyi kondíciók indexe
A GaR-féle mutatók ráadásul segítségül hívhatják az utóbbi évek egyre szaporodó kutatási eredményeit, amelyek a pénzügyi kondíciók és gazdasági növekedés kapcsolatát feszegetik, gyakran kiemelve a jelzáloghitelezés szerepét. Aikman és szerzőtársai például azt vizsgálták az USA adatait nézve, hogy változik-e a pénzügyi kondíciók hatása a gazdaság bővülésére aszerint, hogy magas vagy alacsony a háztartások és nempénzügyi vállalatok hitelállománya. A pénzügyi kondíciók méréséhez ők is létrehoztak egy indexet, amely az eszközárakon túl nem ár-jellegű információkból (pl. hitelezési sztenderdek) is építkezik. Azt találták, hogy a laza pénzügyi kondíciók rövid-távon mind alacsony, mind magas hitelmennyiség mellett növelik a GDP-t.
Ugyanakkor magas hitelállomány mellett a kezdeti pozitív hatás idővel eltűnik, viszont a hitelállomány tovább nő és romlik a gazdasági teljesítmény középtávon.
Vagyis »a hitelállomány lankadatlan növekedését nagyobb mértékű gazdasági visszaesés követi, de csak akkor, amikor a hitelállomány eleve magas szintről indult.«
Az IMF nyomon követi a GaR alakulását, különösen nagy hangsúlyt fektetve az 5. percentilisre (vagyis az eloszlás bal szélére). A legfrissebb pénzügyi stabilitási jelentése szerint a kockázatok közép-távon továbbra is magasak, ugyanis
a hosszan tartó laza pénzügyi kondíciók idővel megágyazhatnak egy jelentősebb gazdasági visszaesésnek.
A Growth-at-risk koncepció kétségtelenül hasznos, mind a döntéshozók, mind a közgazdaságtant, illetve a gazdaságpolitikát követők számára, még ha elkerülhetetlen is bizonyos mértékű szubjektivitás a kidolgozásakor. Az indikátor különféle értékei a különféle időhorizontok esetében pedig segíthetnek a pénzügyi instabilitás kockázatának pontos lefordításában. Hogy elegendő lesz-e egy következő nagy pénzügyi válság tompításához, arra csak azt tudom válaszolni: mokusatsu. Remélem, nem értenek félre.”
***
A cikk a Pallas Athéné Domeus Educationis Alapítvány támogatásával valósult meg.
Több mint 10 százalékkal nőtt az egyéb építmények építése havi alapon, ami főleg a költségvetési szférához köthető, ám a cégek óvatosak. A jövőbeli fellendüléshez a gazdasági kilátások javulása szükséges, ami az egész ágazat lendületét visszahozhatja – véli a Makronóm Intézet elemzője.
A Szajna körüli problémák mellett egyre többen feszegetik azt a kérdést, hogy vajon Franciaországnak mennyire éri meg a rendezés. A hivatalos költségvetés ugyan 8,8 milliárd euró, de vészesen közelít a 10 milliárdhoz, ami a francia GDP 0,4 százaléka. Milyen gazdasági hatása lesz az olimpiának Franciaországra?
A második negyedévben lassult a gazdaság teljesítménye: negyedéves alapon a szezonálisan kiigazított adatok szerint 0,2 százalékkal lassult, éves szinten pedig 1,3 százalékra mérséklődött a növekedés üteme.
Ha nem teszünk eleget a globális felmelegedés lassítására, az akár 40 százalékot is „lekoptathat” a nemzetközi részvényárfolyamokból – véli a Bloomberg a klímaváltozás hatásaival foglalkozó neves publicistája, szakújságírója egy friss tanulmányra hivatkozva.
Az államtitkár szerint Brüsszel bábkormányt szeretne látni Budapesten, ennek vezetésére pedig a Tisza Párt elnökét szemelte ki.
p
1
4
16
Hírlevél-feliratkozás
Ne maradjon le a Mandiner cikkeiről, iratkozzon fel hírlevelünkre! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és elküldjük Önnek a nap legfontosabb híreit.
Összesen 3 komment
A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Akitlosz
2019. december 26. 09:39
Simán definiálhatóak a fogalmak.
Árstabilitás = ha nincsen infláció azaz 0% az infláció hosszú távon (is).
Pénzügyi stabilitás = ha nincsen költségvetési hiány, hosszabb távon (sem)
Ha ezek teljesülnek akkor államadósság sincsen illetve nem nő, sőt csökken.
A gazdasági növekedés nem magyarázza egyiket sem.
Akármekkora is a gazdasági növekedés van vagy nincsen, a pénz értékét akkor is stabilan lehet tartani évszázadokig is, ha nincsen háború. A háború ugyanis az egyetlen reálgazdasági folyamat, ami inflációt okoz. Semmi más. Jelenleg az inflációt a politikusok kapzsisága okozza, a gazdaságnak köze nincsen hozzá, ugyanis a pénzt a hatalom és a bankok teremtik, a gazdaság szereplői csak használják, de nincsen se joguk se módjuk semmből pénz teremtésére és forgalomba hozatalára.
Infláció azért van, mert a hatalom pénzt akar a gazdaságból kivonni az adókon felül is.
Az infláció egy extra speciális adó, vagyondézsma.
Amiből következik, hogy normális adókkal kiváltható.
Amiből következik, hogy egy tisztességes államban semmi szükség nincsen inflációra.
Az állam felelős gazdálkodásának pedig alap év állandó elvárásnak kellene lennie.
Nem szabad alárendelni sem az állam felelős gazdálkodását sem a pénz értékállóságát a gazdasági növekedés mesterséges erőltetésének.
Az a jó gazdasági növekedés, amelyet a gazdaság maga produkál és nem a politikai hatalom erőlteti mesterségesen. Ez utóbbi ugyanis hosszabb távon többe kerül, mint amennyi haszna van rövid távon. Tehát összességében nem éri meg. Akkor miért csinálják mégis? Azért mert egy hatalom mindig csak az éppen következő választást akarja megnyerni. Így a rövid távú hatások a fontosak neki. A hosszú távú negatív hatások meg úgyis az utódok illetve az adófizetők gondja!
"Válság: mit tanulhatunk az atombombától?"
Azt, hogy csak az az ország van biztonságban, amelynek van atombombája.
Még egy atombombával rendelkező országot sem támadott meg soha senki.
Bezzeg az olyan ország, amelynek nincsen atombombája szinte szabad préda. Más ország(ok)tól függ a békéje és a biztonsága.