Áttörés a kutatói pályán: a HUN-REN bérrendezése új korszakot nyit a magyar tudományos életben

A kormány történelmi béremelést biztosított a HUN-REN kutatóinak, amely 2027-re több mint duplájára növeli a hálózat költségvetési támogatását.

A Mesterséges Intelligencia (MI) koalíció akcióterve részeként új kutatóközpont- és adatvagyon-ügynökség jön létre, jelentette be Palkovics László innovációs és technológiai miniszter Balatonfüreden kedden az Infotér konferencia kapcsán szervezett sajtótájékoztatón.

Mint mondta, várhatóan jövő év elejére készül el a mesterséges intelligencia országstratégia, melynek megszületésével az ország versenyképessége új alapokra helyeződik.
A csütörtökig tartó Infotér konferencia nulladik napján az innovációs és technológiai miniszter bemutatta a készülő országstratégia első cselekvési csomagját jelentő Mesterséges Intelligencia Akciótervet.

Közölte: az akcióterv kiemelt céljai közé tartozik a mesterséges intelligencia jelentőségének tudatosítása a társadalmon belül, valamint a megfelelő intézmények létrehozása és működtetése, mint például a kutatási terepként működő Kiválósági Központ életre hívása 2020-ban.
Fontos annak tudatosítása, hogy a mesterséges intelligencia jólétünk szolgálatába állítható, nem kell attól tartani, hogy megjelenése munkalehetőséget von el az embertől, húzta alá.
Mint mondta, olyan adatpiac-teret építenek, amely összeköti a keresleti és kínálati oldalt valamint közadat-portált hoznak létre a Belügyminisztériummal közösen.
A MI Koalíció azt vállalta, hogy a lakosság egy százalékát bevonja a mesterséges intelligencia (MI) képzésbe és készül egy mesterséges intelligencia térkép is, mely Magyarország versenyképességét, erősségeit hivatott feltérképezni, tette hozzá.
Palkovics László nyitóelőadásában elmondta, hogy
a mesterséges intelligencia jelenléte 14 százalékkal növeli a globális GDP-t
és egyre nagyobb súllyal szerepel a közlekedésben, például az önvezető autók egyre nagyobb számban való megjelenése is ezt mutatja.
Közölte: fontos a közlekedési folyamatok fenntarthatósága, amelyhez például az autonóm járművek azzal járulnak hozzá, hogy több közlekedhet belőlük ugyanazon az infrastruktúrán, mint a hagyományos autókból. Ennek az az oka, hogy nem kell figyelembe venni az emberi tényezőt, nem kell számolni például a vezető fékezéskor jelentkező reakcióidejével.
Szepessy Kornél, a HungaroControl vezérigazgatója az MTI kérdésére válaszolva elmondta, hogy a biztonságos közlekedést veszélyeztető drónok jelenléte radikálisan nő a légiközlekedésben, fontos tehát, hogy egy biztonságért felelős szervezet tisztában legyen ezek tevékenységével.
Mivel jelenleg nincs a felderítést szolgáló késztermék a piacon, ezért
a HungaroControl a világelsőséget megcélozva drónfelderítő rendszer telepítésén dolgozik.
(MTI)
***
A cikk a Pallas Athéné Domeus Educationis Alapítvány támogatásával valósult meg.
