A Lidl Magyarország az MTI érdeklődésére ismertette: az elmúlt napokban minden dinnyebeszállító partnere arra kérte az áruházláncot, hogy a földeken felhalmozódott dinnyefelesleg értékesítésében nyújtson támogatást, amelyhez az akciós és az exporttevékenységet egyaránt támogató átadási áraikat ajánlották fel. Az akciónak köszönhetően a vállalat beszállító partnerei nagyobb mennyiségben tudtak dinnyét értékesíteni azon országok piacain is, ahová a Lidl szintén szállít.
Ezzel szemben az egyesület álláspontja szerint jelen akciózáshoz csupán felvásárlói érdekek fűződnek, amely nem fedi le sem a termelői véleményeket, sem az ágazat pillanatnyi helyzetét. Mint fogalmaztak, nem tisztességes egyes felvásárlói érdekek mellett olyan piaci döntést – árletörő akciózást – választani, amivel elindítanak egy lavinát, ez által nehéz anyagi helyzetbe hozva a termelőket. Mindezzel ugyanis az egész ország dinnyepiacát és a jövőbeni termelést veszélyezteti, amellyel a termelőket és a fogyasztókat is megkárosítja. A termelők és a szakmai szervezetek évek óta tiltakoznak az efféle felelőtlen multi magatartás ellen – tették hozzá.
Közölték azt is, hogy a nagy dinnyetermő körzetek közül jelenleg a Békési térségben a vége felé tart a dinnye betakarítása. Baranyában, a Tolna-Fejér térségi és a Heves-Jászsági körzetekben folyamatos az ellátás. A legnagyobb termőterülettel rendelkező szabolcsi körzetben pedig a friss, minőségi dinnye a napokban indult el nagyobb mennyiségben, amely készletekkel a tervek szerint egészen szeptember közepéig biztosítani tudja a magyar dinnye a belföldi és export piaci igényeket.
A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) szerdai közleménye kiemeli:
a Lidl a magyar dinnyeszezon közepén meghirdetett árletörő akciója kárt okoz a magyar dinnyetermelőknek,
a kereskedelmi lánc ezzel a döntésével bedöntheti a magyar dinnyetermelést, és lehetetlenné teszi a minőségi dinnye előállítását.
A Lidl által alkalmazott árazás mellett nem lehet jó minőségű dinnyét előállítani, ugyanis a szezonnak ebben a szakaszában – a többéves piaci tapasztalatok alapján – reálisan, a bekerülési költségeket is figyelembe véve, kilogrammonként 150 és 200 forint közötti fogyasztói áron lenne árusítható ez a gyümölcs, a Lidl viszont jelenleg kilogrammonként 99 forintért adja a magyar dinnyét – jegyezte meg a NAK.