Figyelmeztetett a szenátor: titokzatos drónok repkednek New Jersey felett
Egyelőre nincs bizonyíték arra, hogy a bejelentett drónészlelések nemzetbiztonsági vagy közbiztonsági fenyegetést jelentenének.
Washington médiakampányokkal is nyomást gyakorol Teheránra – írta a The Wall Street Journal című amerikai lap. „Az iráni nép megérdemli, hogy tudjon arról, vezetői korruptak” – mondta a külügyi szóvivő a kampányról.
A lap információi szerint a Trump-kormányzat széleskörű médiakampánnyal próbálja meggyőzni az iráni közvéleményt arról, hogy az ország gazdasági nehézségeiért az iráni kormány a felelős. Ezen kívül megpróbálja lejáratni azokat az iráni politikusokat és személyiségeket, akik ellenzik a Fehér Ház Irán-politikáját.
„A médiában tett erőfeszítések a Trump-kormány nyomásgyakorlásának kevésbé ismert elemei” – állapította meg a július 25-i lapszám, hozzátéve, hogy a kampánnyal Washington a teheráni kormány támogatottságát szeretné gyengíteni. Ehhez a hagyományos médiumok mellett igénybe veszi a Youtube-videomegosztót és a Twittert is.
A The Wall Street Journal konkrét példát is említett: a kormányzat támogatja az iszlám forradalom negyvenedik évfordulóján indított, Amerikában élő, magukat árnyékkormánynak nevező Irán-ellenes erők Twitter-fiókját, Brian Hook, az amerikai külügyminisztérium iráni ügyekkel foglalkozó különmegbízottja pedig az iráni közvéleménynek szánt videót készített Irán egykori washingtoni nagykövetségében.
A videón a teheráni vezetés ellen tiltakozó irániak fotói láthatók, miközben Hook azt mondja: Washington megőrizte az egykori nagykövetség épületét, benne a műtárgyakkal és az értékes perzsa szőnyegekkel, és várja, hogy visszaadhassa az épület kulcsait egy „tényleg reprezentatív iráni kormányzat képviselőinek”.
Meg nem nevezett kormányzati tisztségviselőkre hivatkozva a The Wall Street Journal közölte: az amerikai kormányzat finanszírozta különböző rádiók – köztük az Amerika Hangja – pillanatnyilag több mint 14 millió hallgatót ér el Iránban.
A médiakampányban aktív szerepet vállal Len Khodorkovsky, aki 2016-ban Donald Trump elnökválasztási kampányának egyik kulcsembere volt, jelenleg pedig a külügyminisztérium közpolitikával foglalkozó tisztségviselője. Jó részt ő irányítja a közösségi médiában az Irán-ellenes kampányt.
Morgan Ortagus külügyi szóvivő a médiakampányról szólva azt hangsúlyozta, hogy célja „a rezsim által jelentett fenyegetések, köztük az emberi jogi visszaélések feltárása”. Mint fogalmazott: „az iráni nép megérdemli, hogy tudjon arról, vezetői korruptak, és inkább érdekli őket külföldi terroristák finanszírozása, mint az ő életkörülményeik javítása”.
A média külpolitikai eszközként való használata a puha hatalom egy eszköze, erről alább maga a fogalom kitalálója beszél részletesen.