Otthagyja az Egyesült Királyságot, Kelet-Európába költözik egy autóipari cég

2019. július 16. 21:23

Elhagyja az Egyesült Királyságot az autóalkatrészeket gyártó német cég, a Huf. A vezetőség szerint a csökkenő eladások és az egyre erősebb verseny miatt hagyja el Tipton városát. A dolgozók szerint viszont a Brexit játszott kulcsfontosságú szerepet a döntés meghozatalában.

2019. július 16. 21:23
null
Takács Zsolt

Keleti nyitás

A Huf nevű, autókilincsekre specializálódó német vállalat decemberben tervezi elhagyni az Egyesült Királyságban található Tiptont. A cég áthelyezi székhelyét Kelet-Európába – jelentette be a cég dolgozóinak Omer Hamza ügyvezető igazgató. Az új telephelyeket Romániában és Lengyelországban hozzák létre, ahol a cég 170 új munkahelyet teremt.

Maria Lahaye-Geusen, a csoport kommunikációs vezetője megerősítette, hogy a személyzetet egy munkavállalói találkozón tájékoztatták arról, hogy az üzem az év végén bezár.

„Körülbelül 170 alkalmazottat érint majd ez a döntés, amely az autóiparban megnövekedett verseny következtében és az üzem folyamatosan csökkenő értékesítési volumene miatt következett be”  – mondta Lahaye-Geusen. Azt is elárulta a kommunikációs vezető, hogy hatalmas erőfeszítéseket tettek, hogy a tiptoni üzem versenyképességét javítsák. Az üzem ajtófogantyúkat és zárkészleteket szállít az autóipari gyártók számára, de a vállalat hosszú távon nem tudja megfelelően felhasználni az erőforrásait. Ezért is döntöttek a kelet-európai költözés mellett.

Munkavállalói aggodalom

Az egyik dolgozó, aki 17 éve dolgozott a cégnél elárulta, hogy 

„azt mondták nekünk, hogy mindez a Brexit miatt történik.”

Ezenkívül arról is beszámolt, hogy az elmúlt hónapokban Tiptonból Lengyelországba kezdték el a gépeket szállítani. „Vészjelzések voltak ezek számunkra. Úgy tűnt, hogy a cég lassan eltűnik alólunk. A mi beosztásunk is folyamatosan változott” – tette hozzá. Azt is elárulta, hogy a hír bejelentése után mindenki csalódott a cégben, mert szerintük nagyon jó munkaerőt jelentettek, ugyanis sokan több, mint 20 éve dolgoztak ott.

A Huf UK – amely a Jaguarnak, Land Rovernek, BMW-nek, Daimlernek, Hondának és a Volvónak is szállít – forgalma elérte az 50,6 millió fontot. Az adózás előtti nyeresége 6,8 millió font volt 2017-ben, amikor a gyár 223 embert foglalkoztatott.

Hazatérhetnek a külföldi munkavállalók

Az eddig Tiptonban dolgozó embereknek persze lehetősége nyílik arra, hogy az új lengyel és román állásokra pályázzanak, ráadásul

nagyon sok dolgozó eleve arról a környékről származik. 

Hamza azt mondta munkavállalóinak, hogy a cég mindent megtesz annak érdekében, hogy minimalizálja a dolgozókat érintő veszteséget, amely a cég költözéséből adódhat. 

Ugyanakkor a céggel együtt akár a dolgozók egy része is hazaköltözhet, hiszen ez már általános tendenciává vált a nyugat-európai országokban. A Makronóm itt számolt be arról, hogy aggódnak a hollandok, itt pedig arról, hogy a norvégok is nehéz helyzetbe kerülnek, mert hazaindult a közép-európai munkaerő.

A jelenség a magyarokat kevésbé érinti, hiszen a magyar dolgozók körében alacsonynak számít a külföldi munkavállalási hajlandóság a statisztikák alapján, azonban a legújabb adatok szerint már Magyarországra is többen érkeznek haza, mint ahányan elvándorolnak.

 

 

***

A cikk a Pallas Athéné Domeus Educationis Alapítvány támogatásával valósult meg.

 

 

Összesen 9 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Akitlosz
2019. július 31. 21:26
"Az eddig Tiptonban dolgozó embereknek persze lehetősége nyílik arra, hogy az új lengyel és román állásokra pályázzanak," Ötöd akkora bérért az ugyanannyi, ugyanolyan munkáért ugyanannál a cégnél. Csakis a brexit miatt lehet ez így, mi mástól!
Akitlosz
2019. július 31. 21:07
Rohadtul ugyan nem a brexit számít. Hanem az, hogy Angliában meg kell fizetni a dolgozókat kelet-Európában viszont nem kell. A pénz beszél, az EU tagság gazdasági jelentősége minimális egy a világpiacra termelő cég számára.
Zsoel
2019. július 22. 15:53
Lengyelország nem Kelet-Európa.
Akitlosz
2019. július 20. 18:52
"Az egyik dolgozó, aki 17 éve dolgozott a cégnél elárulta, hogy „azt mondták nekünk, hogy mindez a Brexit miatt történik.”" Persze, mert kitűnő fedősztori és ezek szerint akad aki be is szopta. Egy kapitalista nem politikai szempontok alapján dönt, hanem gazdaságossági, PÉÉÉNZügyi szempontok alapján. Aki ezt nem képes felfogni ő meg is érdemeli, hogy baleknak nézzék a kapitalisták és az újságírók.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!