Feladta az egyik uniós tagállam: tárt karokkal várnak több százezer migránst
A reform 2025 májusától lép életbe.
Elhagyja az Egyesült Királyságot az autóalkatrészeket gyártó német cég, a Huf. A vezetőség szerint a csökkenő eladások és az egyre erősebb verseny miatt hagyja el Tipton városát. A dolgozók szerint viszont a Brexit játszott kulcsfontosságú szerepet a döntés meghozatalában.
Keleti nyitás
A Huf nevű, autókilincsekre specializálódó német vállalat decemberben tervezi elhagyni az Egyesült Királyságban található Tiptont. A cég áthelyezi székhelyét Kelet-Európába – jelentette be a cég dolgozóinak Omer Hamza ügyvezető igazgató. Az új telephelyeket Romániában és Lengyelországban hozzák létre, ahol a cég 170 új munkahelyet teremt.
Maria Lahaye-Geusen, a csoport kommunikációs vezetője megerősítette, hogy a személyzetet egy munkavállalói találkozón tájékoztatták arról, hogy az üzem az év végén bezár.
„Körülbelül 170 alkalmazottat érint majd ez a döntés, amely az autóiparban megnövekedett verseny következtében és az üzem folyamatosan csökkenő értékesítési volumene miatt következett be” – mondta Lahaye-Geusen. Azt is elárulta a kommunikációs vezető, hogy hatalmas erőfeszítéseket tettek, hogy a tiptoni üzem versenyképességét javítsák. Az üzem ajtófogantyúkat és zárkészleteket szállít az autóipari gyártók számára, de a vállalat hosszú távon nem tudja megfelelően felhasználni az erőforrásait. Ezért is döntöttek a kelet-európai költözés mellett.
Munkavállalói aggodalom
Az egyik dolgozó, aki 17 éve dolgozott a cégnél elárulta, hogy
„azt mondták nekünk, hogy mindez a Brexit miatt történik.”
Ezenkívül arról is beszámolt, hogy az elmúlt hónapokban Tiptonból Lengyelországba kezdték el a gépeket szállítani. „Vészjelzések voltak ezek számunkra. Úgy tűnt, hogy a cég lassan eltűnik alólunk. A mi beosztásunk is folyamatosan változott” – tette hozzá. Azt is elárulta, hogy a hír bejelentése után mindenki csalódott a cégben, mert szerintük nagyon jó munkaerőt jelentettek, ugyanis sokan több, mint 20 éve dolgoztak ott.
A Huf UK – amely a Jaguarnak, Land Rovernek, BMW-nek, Daimlernek, Hondának és a Volvónak is szállít – forgalma elérte az 50,6 millió fontot. Az adózás előtti nyeresége 6,8 millió font volt 2017-ben, amikor a gyár 223 embert foglalkoztatott.
Hazatérhetnek a külföldi munkavállalók
Az eddig Tiptonban dolgozó embereknek persze lehetősége nyílik arra, hogy az új lengyel és román állásokra pályázzanak, ráadásul
nagyon sok dolgozó eleve arról a környékről származik.
Hamza azt mondta munkavállalóinak, hogy a cég mindent megtesz annak érdekében, hogy minimalizálja a dolgozókat érintő veszteséget, amely a cég költözéséből adódhat.
Ugyanakkor a céggel együtt akár a dolgozók egy része is hazaköltözhet, hiszen ez már általános tendenciává vált a nyugat-európai országokban. A Makronóm itt számolt be arról, hogy aggódnak a hollandok, itt pedig arról, hogy a norvégok is nehéz helyzetbe kerülnek, mert hazaindult a közép-európai munkaerő.
A jelenség a magyarokat kevésbé érinti, hiszen a magyar dolgozók körében alacsonynak számít a külföldi munkavállalási hajlandóság a statisztikák alapján, azonban a legújabb adatok szerint már Magyarországra is többen érkeznek haza, mint ahányan elvándorolnak.
***
A cikk a Pallas Athéné Domeus Educationis Alapítvány támogatásával valósult meg.