Nem gyurma, de formálható
Az oktatáskutató szerint két kompetencia fejlesztése hiányzik nagyon az oktatásból; az önbizalom és a nyitottság. Lannert azt állította, hogy ezeknek a tulajdonságoknak a hiánya tükröződik a gazdaságunkban is. Az önbizalom hiánya miatt nem kezdenek el vállalkozni a fiatalok és zárkózottságukból fakadóan nem érintkeznek a fejlettebb, külföldi gazdaságokkal, nem veszik át a jó példát. A zárkózottság okát abban véli felfedezni, hogy frontálisan oktat a tanár,
a gyerek nem mer hibázni, kiállni magáért, nem beszél és nem próbálkozik.
A megoldást a személyre szabott oktatásban látja, különös hangsúlyt fektetve a kommunikációs és az idegennyelvi tudás fejlesztésére. „Csak így tudnak majd felnőttként integrálódni a nemzetközi rendszerekbe” – magyarázta.
Mindemellett kifejezetten károsnak gondolja a külföld elől elzárkózó, túlzottan individualista felfogású oktatást. „Erdélyben voltam nemrég egy iskolafejlesztési programon és ott tapasztaltam a köldöknéző, múltjába visszanéző, a hagyományaiban dagonyázó, iszonyúan zárt szemléletmódot; ez a múlt, amit magunk mögött kell hagynunk, ha fejlődni szeretnénk.”