Azért mennek el, mert a munkaerő a visegrádi országokban nem kapja meg a méltányos részesedését a munkájáért cserébe. Pedig a visegrádi dolgozó a német dolgozóhoz képest nem állít elő annyival kevesebb terméket, mint amennyivel kevesebb fizetést kap.
Szerintem nincs egyetlen jó magyarázat az alacsonyabb bérekre, ráadásul a helyzet változni kezdett az utóbbi időben.
Magyarországon és Lengyelországban a bérek nagyon gyorsan növekednek:
az elmúlt 2-3 évben évi 8-10 százalékos béremelkedések voltak, így a fizetésekben már zajlik a felzárkózás.
Ehhez az kellett, hogy szűkössé váljon a cégek számára rendelkezésre álló munkaerő. A béreket leszorító egyik fő ok a múltban a magas munkanélküliség volt, de ma már nehéz dolgozókat találni a visegrádi országokban. Emellett a béreket természetesen a termelékenység is meghatározza, márpedig a termelékenységünk sokkal alacsonyabb, mint a nyugati gazdaságoké. Nyilvánvalóan azért, mert a visegrádi gazdaságokban alacsonyabb a termelés hozzáadott értéke.
A centrumországok nagyvállalatai ugyanis a magas hozzáadott értéket termelni képes, azaz magas fizetést nyújtó termelési folyamatokat otthoni vállalati központjaikban tartják. Visszatértünk oda, hogy a tőkének van nemzetisége.
Jó az, ha van külföldi beruházás, de sok esetben a kutatási-fejlesztési munkahelyeket és tevékenységeket a vállalatok megtartják a nyugati központjaikban. A mi térségünkbe pedig inkább a gyártási folyamatokat helyezik, márpedig egy összeszerelő üzemben nem lehet akkora új értéket teremteni, mint egy kutatási-fejlesztési központban, ahol folyamatosan új, eddig nem létező innovációkat hoznak létre.
A lengyel miniszterelnök ezért kezdeményezte, hogy ezen túl változtassunk a külföldi tőkéhez való kapcsolatunkon és célzottan engedjük be a külföldi tőkét.
Nem akármilyen tőkére van szükség, hanem olyan tőkét kell bevonzanunk és beengednünk, amely az egyszerűbb gyártás helyett az összetettebb kutatói és fejlesztői állásokat hozza Lengyelországba.
Nemzetközi szakértők tanácsát megfogadva Magyarország is úgy vélte a kilencvenes években, hogy a külföldi tőke bevonzása a legfontosabb cél, az állami szerepvállalás csökkentését hangoztatva azonban valójában az állami hatékonyság gyengítése történt meg. Nem az állam mérete, hanem cselekvőképessége csökkent. Ha az intézményeink és szabályaink gyengék, akkor pedig ez lesz a legnagyobb „versenyelőnyünk”, amit a külföldi tőke ki is használ. Nem a gazdaság hosszú távú termelő tevékenységébe kapcsolódik, hanem inkább gyorsan hazavihető hozamot keres. A spekulatív tőke Magyarországon 2010 előtt ingatlanbummot, devizahiteleket, példátlan eladósodást és instabilitást hozott, de az exportáló iparágakban, a kutatásban és a fejlesztésben kevésbé jelent meg.
Nagy vita zajlik a beáramló külföldi tőke valós hatásairól és arról, hogy a külföldi tőke mikor és mennyiben tesz jót egy fogadó országnak. A zöldmezős beruházásoknak – amikor teljesen új ipari létesítményt építenek fel – inkább pozitív hatásai vannak. De a különböző felvásárlásoknak, portfólióberuházásoknak és a villámgyorsan áramló pénzeknek a hatása valóban inkább kedvezőtlen a gazdaságra nézve.
A lengyel megtakarítási ráta azonban rendkívül alacsony. Honnan és hogyan szerezzen Lengyelország tőkét?
A külföldi tőkére szükséges támaszkodni, de Lengyelország több lábon akar állni, ezért alternatív forrásokat is keres. Az egyik, hogy
meg akarjuk emelni a megtakarítási rátát egy nyugdíjreformmal, amely keretében az embereket önkéntes takarékoskodásra ösztönözzük.
, amely keretében az embereket önkéntes takarékoskodásra ösztönözzük.Az így felhalmozódó pénzt nem költenénk el, hanem beruháznánk az infrastruktúrába vagy a vállalati szektorban, így a lengyel emberek takarékoskodásából például utakat és lengyel cégeket támogatnánk.
Emellett épp azért hozták létre a Lengyel Fejlesztési Alapot is, hogy biztosítsa a tőkét. Mi hosszú távú gazdaságfejlesztési célok mentén és hosszú távú szemlélettel adunk forrásokat a lengyel vállalatoknak.
Azt mondják, hogy sokféle alapra épülhet egy gazdaság növekedése, azaz sokféle növekedési modell létezik. Bérvezérelt, profitvezérelt, adósságvezérelt vagy exportvezérelt modellekről is hallani. Magyarország például már kipróbálta az adósságvezérelt növekedést 2010 előtt, mert semmilyen más módon nem volt képes növelni az emberek jólétét. Melyik modell működik a visegrádi országokban?
Nehéz megmondani. Az biztos, hogy a magyar modell nekem nagyon tetszik. Magyarország az első közép-európai ország, amely egy saját, független gazdaságpolitikával kísérletezik.
A magyarországi munkaalapú társadalom építésének célját hiányolom Lengyelországból.
Németországhoz képest továbbra is több inaktív ember van Lengyelországban, de a magyar munkaalapú társadalom modellje a követendő irány.
Van a felzárkózásnak általános modellje vagy univerzális törvénye? A Lengyel Fejlesztési Alap egy tanulmánya szerint Lengyelország évszázadokon át nem volt képes sikeresen felzárkózni a nyugati jövedelmi szinthez. Korunk közgazdászai közül sokan mondják azt, hogy nem találtuk meg a felzárkózás titkát. A korábbi koreai, japán és más gyors felzárkózási sikerek egyedi esetek, de az általános recept nincs meg.
Egyetértek, a felzárkózás modellje minden egyes országban különböző. Ezért minden országnak kísérleteznie kell a legkülönbözőbb megközelítésekkel. A felzárkózás receptje nem csak minden országban, hanem minden évszázadban is más és más. Ha visszanézünk a lengyel történelembe, szinte nem látunk mást, mint egy nagy hadszínteret, annyi háború sújtotta az országot.
Száz évente kellett újrakezdenünk mindent a semmiből.
Ezért nehéz összevetnünk a teljesítményünket azokkal a nyugati gazdaságokkal, amelyeknek több lehetőségük és idejük volt a tőkefelhalmozásra, a beruházásokra, a fejlődésre.
A munkaalapú modellhez munkaerő is szükséges, de a munkaerő fogy. A migráció, a családpolitika, vagy a robotizáció a megoldás?
Ezek kombinációja. Lengyelországban például rövid távú megoldásként segítjük az ukrán vendégmunkások érkezését, de hosszabb távon a kormány a családok támogatásával igyekszik a termékenységi rátákat javítani.
A robotizáció pedig épp amiatt terjedhet el, mert a munkabér, azaz a vállalatok szempontjából a munkaköltség növekszik. A robotizáció nem csak azért zajlik, mert a cégek nem találnak munkaerőt, hanem azért is, mert a meglévő munkaerő is egyre drágul és ezért a cégek megfontolják, hogy több munkát adjanak a robotoknak, így akarják megőrizni a versenyképességüket.
Évtizedekig azt mondták nekünk, hogy a csak akkor növelhetők a fizetések, ha majd nő a termelékenység, azaz többet és hatékonyabban termelünk. Ön épp most mondta ki, hogy a fordítottja is igaz: a magasabb bérek magasabb termelékenységhez vezetnek.
Ez a hagyományos logika fordítottja, de tényleg így van.
(Kép: Európa jövője)