A tudás és a hülyeség autonómiája
A magyar tudományos kutatói hálózat ökoszisztémáját a HUN-REN fogja össze, amely az Országgyűlésnek benyújtott tervezet szerint sajátos jogállású intézményé válik.
Az értékesítési és marketingosztályok a legtöbb vállalatban nagyobb hatalommal bírnak, mint a kutatási és fejlesztési osztályok.
„RW: Ön azt írja, hogy a klinikai bizonyítékok »egy iparági reklámeszközzé válnak« és hogy az »alaptudomány jelentős részét bekebelezték a Las Vegas-i kaszinók«. Provokatív – mit gondol?
JI: Mivel azok a klinikai kutatások, amelyek hasznos eredményeket hozhatnának, a legtöbb állami finanszírozó figyelmét elkerülik, ezért nagy részben az iparra marad a támogatásuk. Az értékesítési és marketingosztályok a legtöbb vállalatban nagyobb hatalommal bírnak, mint a kutatási és fejlesztési osztályok. Ezért, a klinikai eredmények létrejöttének tervezése, a végrehajtása, az ezzel kapcsolatos jelentések készítése egyaránt egy reklámeszközzé válik. Az alapkutatásokkal kapcsolatban, ahogyan tanulmányomban elmagyarázom, a jelenlegi rendszer azokat a kutatókat támogatja, akik karrierük elsődleges fókuszát arra helyezik, hogyan szerezhetnének több forrást. Az ádáz verseny világában a még több finanszírozási forrás megszerzésének sikeressége számít igazán. Mivel az alapkutatások jelentős részének pénzügyi hozama bizonyíthatóan kiszámíthatatlan, az agresszív szerencsejátékosokat bátorítjuk. Sajnos e szerencsejáték célja nem az áttörő, nagy kockázatú felfedezések létrehozása, hanem e szerencsejáték egyszerűen a több pénz megszerzéséért folyik.”