Micsoda vád van ebben elrejtve az élet rendjével szemben, hogy egy olyan tünemény, mint az ember, mocsokká válhat! Figyelem, az ateizmusával és materializmusával gyönyörű költeményekben kérkedő Lőrincünk előre, a saját halálára gondolva mocsoknak látja a „szent” anyagot!
Ni, itt meg kívánja, hívja a halált, nem a föld, hanem az éjszaka képében: „Eh, RÁGJ MEG rozsdás-férges száddal,/RÁGJ már szét, örök éjszaka!”
Annál elképesztőbb, hogy még itt is így „rágja” titkosan Szabó Lőrincet a búskomorság, pedig egy olyan kilencrészes versciklus utolsó két soráról van szó, mely egészen e befejezésig elragadtatottan emlékezett meg egész napos repülőutazásáról 1938-ban… Izgalmas nekem ez a „rozsdás-férges” száj, a szervetlen és kemény – korrodálódott vas –, meg újra a puhán félelmetes – ezúttal féreg – „összeötvözése”…
De ha már férgek, akkor még mutatóba egy hasonlót, a Hervadó asszonyok című opuszból. Bár itt nincs rágás, csak csók, mégis érezzük, az előző verssorokkal rokon a következő idézet is: „hogy – mint egykor egymásnak – boldogan/adhassuk át testünk a föld alatt/a férgek megváltó csókjainak.”
Alighanem a költő, lássuk be, kedvenc bűne, a paráznaság – házasságtörés – villan itt föl, korántsem bűnvallásként, de talán nem véletlenül úgy,