Kiábrándító unalom – ezt a filmet még Nicole Kidman sem tudja megmenteni
2025. április 08. 17:42
Az Amazon Prime Video kínálatában debütált Holland próbál nagyon rejtélyes lenni, de a legnagyobb talány az, hogy ebben a formában miként készülhetett el.
2025. április 08. 17:42
7 p
1
1
7
Mentés
Német Dániel
Nicole Kidman egyértelműen az ezredforduló környékén élte a fénykorát, amikor nagyon ügyesen lavírozott az olyan nagy sikerű műfaji produkciók, mint a Más világ vagy a Moulin Rouge!, valamint a komolyabb hangvételű drámák között. Utóbbiak közé tartozott Az órák is, amellyel el is nyerte az Oscart. Az akadémia azóta sem feledkezett meg róla, az utóbbi időszakban jelölték Az élet Ricardóéknál vagy az Oroszlánban nyújtott alakításáért. Más kérdés, hogy ezek a filmek relatív szűk közönséget szólítottak meg, és a mainstream popkultúrából mára igencsak kikopott a neve. Aztán jött a Jókislány, a perverz szexuális fantáziájú vezérigazgató szerepével. Ez már a provokatív témája miatt is nagy visszhangot keltett, és noha az erotikus thrillerként eladott lélektani kórkép kissé felemásra sikeredett, Kidman játékát nem lehet nem méltatni, sokak szerint megérdemelte volna érte az újabb Oscar-jelölést.
Nicole Kidman a női örömök ünneplésének nevezte a független A24 stúdió új filmjét. Talán már ebből is leszűrhető, hogy a Jókislány kellően provokatív – de azért nem a szürke újabb árnyalata.
A neve így visszakerült a köztudatba, aminek most alaposan megszenvedheti a hátrányát, mert ennek köszönhetően valószínűleg jóval többen tekintik meg az új filmjét. Pedig jobban járt volna, ha a Holland radar alatt marad, vagy leginkább be sem mutatják. Annak ellenére, hogy a felütés ha nem is kifejezetten lehengerlő, de egy egészen szórakoztató, fura hangulatú bűnügyi történetet ígér. A Kidman alakította tanárnő idilli életet él egy tipikus amerikai kisvárosban a családjával, amikor viszont szöget üt a fejében, hogy az állandóan konferenciákra utazó férje megcsalja, egy kollégájával nyomozni kezdenek utána. Hogy aztán természetesen egészen más felfedezésre jussanak, mint amit korábban sejteni véltek.
A kutakodás eleinte kínál némi izgalmat és abszurd szituációt, de hamar nyilvánvalóvá válik, hogy az alkotók nem igazán tudták eldönteni, milyen hangvételben is beszéljék el a történetet. Krimiként nem elég erőteljes a bűnügyi szál, a második félidőben érkező nagy fordulat kanyarokkal korábban megjósolható, és legfeljebb vállrándítást vált ki. A Coen fivérek munkáit idéző fekete komédiaként sem állja meg a helyét abból az egyszerű okból kifolyólag, hogy egyáltalán nem vicces. És nyilvánvalóan David Lynch munkássága szintén inspirációs erővel bírt, csak éppen huszadannyira sem tudják megragadni a kisvárosi élet látszólagos idillje mögötti poklot, mint ahogyan azt a nemrég elhunyt zseni tette a maga szürreális stílusában.
Pedig Mimi Cave rendező pályája elég ígéretesen indult; Friss című horrorja egyszerre volt a maga elborult módján vicces, brutális és lendületes. A Hollandban azonban ezek az érdemek nyomokban sem lelhetők fel.
A legnagyobb probléma a forgatókönyvvel van, a karakterek ad hoc döntéseket hoznak és teljesen önellentmondásosan viselkednek, ráadásul szimpatizálni egyikükkel sem lehet, és nem is annyira izgalmasak, hogy érdekesek legyenek.
A sztoriban pedig olyan méretű lyukak tátonganak, amelyekben kényelmesen elférne egy kisváros is; mintha komplett oldalakat téptek volna ki a szkriptből. Mindezt pedig nem lehet a kapkodós tempóra fogni, a cselekmény ugyanis éppen olyan komótosan halad, mint ahogyan egy átlagos nap telik a címben szereplő településen. A fináléra pedig úgy esik szét a film, hogy öröm,
vagyis pontosabban gyötrelmesen unalmas nézni.
A teljes kudarcért azonban nem lehet Nicole Kidmant okolni. Ő erején felül is próbál életet lehelni az életidegen karakterébe, a férjét alakító, az Utódlásból vagy a Büszkeség és balítéletből ismerős Matthew Macfadyen szintén kellőképpen karizmatikus, ám sajnos hiába igyekszenek menteni a menthetetlent. Sőt, ha ezt vesszük, még rontanak is a helyzeten, mert ha a színészek is borzalmasak lennének, legalább a katasztrófaturistáknak jó szívvel ajánlhatnánk a filmet. Így csak azoknak javasoljuk, akik elalvási nehézségekkel küzdenek.
Vakrandin is jó nagyot csalódhatunk, de némi szerencsével kifoghatjuk a megfelelő társat. Egy gyilkos randi azonban olyan lavinát indíthat el, amely még vadidegenek és családtagok életét is veszélyezteti.
Ha a föld Isten kalapja, hazánk a bokréta rajta. A bokréta a legszebb a világon. Mármost a bokrétában virágok vannak, a virágnak pedig szirmai, tudja ezt mindenki; miképp azt is, hogy ebből következően a világ legszebb helye: Kaposvár.
Fúj, csúnya, rossz szójáték – de annál találóbb. Az elsőfilmes francia rendező vidéki kis története ugyanis minden, amit manapság sajnos nem, vagy csak nehezen találunk meg a moziban.
Petíció indul, hogy az árulók tűnjenek el a közéletből!
p
2
0
3
Hírlevél-feliratkozás
Ne maradjon le a Mandiner cikkeiről, iratkozzon fel hírlevelünkre! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és elküldjük Önnek a nap legfontosabb híreit.
Összesen 7 komment
A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
kissjani
2025. április 09. 07:59
ez is, és a jókislány is elég gyenguszra sikerült, kidman nekem az utóbbi időben egyszerűen félelmetes a mozdulatlan, disszonáns arcával. legutóbb talán a big little lies-ban tetszett...
Végre le lett írva, hogy ez a film rossz úgy ahogy van! Vitathatatlanul egyetértek a cikkel. Ahogy azzal is, hogy a "Más világ" című filmhez hasonló thrillert már egyáltalán nem várhatok, ha Nicole Kidman nevével is adnák el a következő filmet.
Macfayden a Succession-ben tökéletes volt... itt nem tudom mi volt az elképzelés, de szerintem ezzel még ő sem volt tisztában.
NC küzd az öregedéssel, kár érte, mert jó színésznő és öregedhetne méltósággal is.