„1717 volt az az év a vármegyei jegyzőkönyvek szerint, mikor gorálokat telepítettek a szádvári uradalom településére, Derenkre, a történelmi Torna vármegye területére. Erre a lépésre azért volt szükség, mert a Rákóczi-szabadságharc után dúló pestisjárvány szinte teljesen elpusztította ezt az évszázadokon át magyarok lakta települést: a népesség 75 százalékát magával ragadta a kór, a túlélők pedig elmenekültek” – mesélt a lengyel falu születéséről Rémiás Tibor, a nyíregyházi Jósa András Múzeum igazgatója, akinek felmenői ugyancsak a faluból származnak.
Ez az uradalom akkoriban az Esterházy hercegi családhoz tartozott. Ők adtak utasítást arra, hogy újból be kell népesíteni a korábban jobbágyok által lakott helységet, hogy ne legyen „bevételkiesés”. A dél-lengyelországi gorálok előtt azzal húzták el a mézesmadzagot, hogy négyévnyi adómentességet ajánlottak nekik. Így történt, hogy három szepességi településről – Bukowina Tatrzanskából, Bialka Tatrzanskából és Czarna Górából – érkeztek telepesek az egykori Derenkre.
Rémiás Tibor itt tett egy kis kitérőt a történetben, felidézve, milyen hatások érték, amikor elkezdett kutatni e falvak után, és ellátogatott többek között Bialka Tatrzanskába. Nagyon meghatódott, hiszen a temetőben rögtön az első síron a családnevével találkozott. Ekkor szembesült ugyanis azzal, hogy a faluban még mindig élnek rokonai, és az anyakönyvi kivonatok is arra utaltak, több, Derenkről elszármazott család sarjai ma is fellelhetők Lengyelország e vidékén.
Az újratelepült Derenk aztán izolált településsé vált, és ez így maradt egészen a 20. század elejéig. Kezdetben 10-15 család költözött ebbe az egyutcás, erdőkkel körbezárt faluba. A lakók – mivel máshonnan nem hoztak menyasszonyt, vőlegényt – nagyon vigyáztak rá, hogy rokonok, unokatestvérek ne házasodjanak egymással; úgynevezett endogámiában, belső házasságokban éltek. Más településekre leginkább csak azért jártak, hogy kereskedjenek az állataikkal, mivel juhokat, szarvasmarhákat tenyésztettek. Földműveléssel a kövecses talaj miatt nem tudtak foglalkozni.
A lengyel hagyományokat pedig oly mértékben ápolták, hogy nem is tudtak magyarul, épp csak annyit beszéltek, hogy a vásárokon megértessék magukat”