Székelyföld a magyar társadalom mentális térképén – itt az új könyv a székelyekről

2024. november 27. 09:05

A kötet tíz tanulmánya arra vállalkozik, hogy meglelje a székely identitásépítés történelmi gyökereit, mivel „a székelység tematizálása iránt társadalmi igény mutatkozik.”

2024. november 27. 09:05
null
Kovács Gergő
Kovács Gergő

Nyitókép: Wikipédia

Sokat mondó Hullóidő címmel, Székely identitásépítés a 19-20. században alcímmel jelent meg egy érdekes könyv a Kriterion Könyvkiadónál, Bárdi Nándor történész (HUN-REN Társadalomtudományi Kutatóközpont Kisebbségkutató Intézet) szerkesztésében: a tíz tanulmányt felvonultató kötet a legkiválóbb szakemberek tudását csatornázza egy helyre, a székely rovásírástól az erdélyi egyesületeken és az Ezer Székely Leány napján át a háziipari mozgalmakig színes palettán sorakoznak a kutatók dolgozatai.

„A székelység tematizálása iránt társadalmi igény mutatkozik”, írják az előszóban. Bárdi Nándor szerkesztő kérdeztük erről az igényről, aki kifejtette: napjainkban azt látjuk, hogy 

helyi, regionális identitások erősödnek fel, vagy olyan identitásépítések indulnak meg, amelyek néhány évtizede még elképzelhetetlenek voltak. 

Szerinte kialakulóban van egy olyan kulturális piac – nemcsak Erdélyben, hanem Magyarországon is – ahol a székelyföldi azonosságtudat külső jelei nagyon hangsúlyosan megjelennek: ezek az identitásjelző szimbólumok nemcsak a Székelyföldön bírnak mozgósító erővel, hanem a romániai magyarság körében és az egész magyar etnokulturális közösségben.

Hozzátette: különböző jelentése van ugyan a rovásírás elterjedésének, a székely himnusz és a székely zászló nemzeti folklorizációjának, vagy a Csíki Sör körüli etnikai marketingnek, egyvalamire azonban mindannyian példák: a 

„székelység tematizálása iránt társadalmi érdeklődés van”,

 a fenti jelenségek képesek a közösség megszólítására, és immár a magyar kisebbségi és a magyar nemzeti kollektív tudat lényeges részének tekinthetjük ezeket.

A Székelyföld határozott körvonalai a magyar társadalom mentális térképén

„A mostani kötetünkkel arra vállalkozunk, hogy ennek a székely identitásépítésnek megleljük a történelmi gyökereit, felvázoljuk a társadalomtudományi, irodalmi, művészeti kiterjedését, rámutassunk a Székelyföldről szóló diskurzus állandó és új elemeire, feltárjuk e percepció kistáji, regionális, erdélyi és magyarországi vagy akár még további mozzanatait” – mondta a történész.

„Honnan ered a pusztuló közösség és ugyanakkor a szupermagyar beállítódás állandósága? 

Miért van az, hogy a Székelyföld minden más magyar tájnál határozottabb körvonalakkal van jelen a magyar társadalom mentális térképén, a székelyek pedig a nemzeti önazonosság legautentikusabb képviselőiként tűnnek fel a nyilvánosságban?” – merülnek föl a további kérdések az előszóban.

A szerzők között négy történész, három etnográfus, két irodalomtörténész, egy nyelvész szerepel, hatan Magyarországon élnek, négyen Erdélyben. A legtöbb tanulmány az identitásmozgalmakkal foglalkozik: Sándor Klára például 

a székely írás identitásjelző funkcióját mutatja be és az attól teljesen eltérő 20. századi rovásírás mozgalmat,

 amelyek mára összemosódtak, egyéb tanulmányok a székelyföldiség, székelység érdekeinek, sajátos értékeinek magyarországi intézményesülését taglalja, amely egyben a 20. századi magyarországi székelységképet is megalapozták: a legkiterjedtebb hatása a Székely Egyetemi és Főiskolai Hallgatók Egyesületének volt, amelyet Ablonczy Balázs mutat be, de két irodalomtörténeti tanulmány is helyet kapott a könyvben. „Jómagam pedig – és ez volna a negyedik – megközelítés, az eddigi szakirodalom alapján a székely azonosságtudat legfontosabb elemeit kereteztem” – vázolja a könyv szerkesztője.

A könyv borítója

Úton az identitásépítés gyökerei felé

Hogy sikerült-e megtalálni a székely identitásépítés történelmi gyökereit a tanulmányokon át? Hogy melyek ezek a gyökerek nagy vonalakban? A székelység egy sajátos középkori jogi státus alapján – sajátos katonai szabadparaszti privilégiumaival – lesz a rendi nemzet része, ezt folyamatosan védelmezi a királyi, fejedelmi, birodalmi egységesítésekkel szemben, majd a reformkortól a magyar polgári nemzet részévé válik, amikor megszűnik az intézményi különállása, a 19. század második felétől pedig egy regionális csoport azonosságépítése zajlik.

 Az erdélyi impériumváltás után a romániai magyar nemzeti mozgalmon belül egy magyar dominanciájú régió érdekeinek megjelenítője lesz a székely toposz 

– összegzi Bárdi Nándor.

Hozzáteszi: „A folyamatban négy nagyon meghatározó elemről beszélhetünk, amelyek évszázados folyamatok nyomán alakultak ki. Az első és legfontosabb a magyar nyelvi, kulturális közösséghez való tartozás archaikus jegyekkel, amely magával hozza az érzelmekkel telítettebb képes beszédet, de ide tartozik az a jelenség is, hogy 

a Székelyföldön most tűnik el az a nemzedék, amely életében még összecsúszott egy archaikus-, egy indusztriális és egy posztindusztriális világkép és érzékrend.”

Mint megtudjuk, a második fontos dolog a hegyvidéki gazdálkodás és településszerkezet dominanciája: ez hozza magával az erdőgazdálkodás és az állattenyésztés fontosságát, amelyet ma is a jelentős súllyal bíró közbirtokosságok és az elaprózott birtokviszonyok határoznak meg. További fontos elem a népiség, a hagyományközösséghez – a sajátos történelmi fejlődés folyamatos emlékezetéhez – való erős kötődés, vagy az erre való hivatkozás. Mindezekhez önképet meghatározó elbeszélések tartoznak: a származásról, a tájhazáról, a kultuszok Mikes Kelementől Márton Áronig, a székely karakter irodalmi megalkotása például Tamási Áronnál, identitásjelző szimbólumok a székelykaputól a kürtös kalácsig és a zászlóig.

„Végezetül az is nagyon fontos kitétel, hogy

 ez a sajátos regionális azonosságépítés folyamatosan a magyar nemzetépítésen belül zajlott,

 annak részét képezte” – hangsúlyozza Bárdi Nándor.

Jó olvasást, megéri!

 

Összesen 19 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
synthetic
2024. november 27. 11:25 Szerkesztve
Őszintén szólva örülök, hogy ezeket a területeket elvették Orbánéktól és nem tudnak rajtuk lopni. Kár, hogy nem magyarországhoz tartoznak, de azért az nagy öröm, hogy ráhelek, tibócok, hatvanpuszták nem tudják ezeket is kirabolni. :) Jó helyen van Erdély a románoknál.
csapláros
2024. november 27. 11:24
contractor-2 2024. november 27. 10:05 ..."„a székelység tematizálása iránt társadalmi igény mutatkozik.” Hol? Itt? Kizárt dolog." ... Attól, hogy VAK vagy, vagy a hülyét játszod, illetve nem régiben települtél át a szeku megbízásából hozzánk, a székelység tematizálása szinte történelmi múlttal rendelkezik, amit csak ideiglenesen tudott megzavarni a Rákosi diktatúra, pont akkor, amikor Sztálin nyomására a Magyar-Maros Autonóm Tartomány még megvolt és Leninváros vegyi üzemei is az ingyen (?) szállított erdélyi földgázzal üzemeltek. A dolog aztután a kádári táncház mozgalommal bontakozozz ki és azóta is VIRÁGZIK. A székely, Erdély témájuk könyvek, albumok HIHETETLEN példányszámokban fogynak, ahogyan lehet, hogy ebből a könyvből is lesz egy pár utánnyomás, a magadfajta birkabaszó cujkaivó pópaseggnyaló bozgor nagy bánatára...
synthetic
2024. november 27. 11:16
Ma már románia, hisz a magyarok elkótyavetyélték. XD
templar62
2024. november 27. 11:05
Hun vagy ? Ehun , ni !
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!