Megnyílt az Éden, és már azt is pontosan tudjuk, meddig látogatható
2024. október 30. 22:44
Két hónapon keresztül látogatható Kovács Melinda Balogh Rudolf-díjas fotóművész Éden című kiállítása a Váci Egyházművészeti Gyűjtemény épületében, amely önmagában is látványosság.
A Váci Egyházművészeti Gyűjtemény épülete már önmagában megér egy látogatást. A volt nagypréposti palota a barokk építészet egyik remeke. Állandó kiállításán a Váci Egyházmegye kincseit mutatja be a 17. századtól kezdve, azonban igyekszik tágabban is értelmezni a szakrális művészet csapásirányait. E tágasabb értelmezés eredményeként nyílt meg szeptember végén Kovács Melinda Balogh Rudolf-díjas fotóművész Éden című kiállítása. A tárlat egyrészt a földszinti bemutatótermekben kapott helyet, másrészt – és ez benne az igazán izgalmas – az állandó gyűjtemény emeleti helyiségeiben, nyilvánvalóan – és valóban hatásosan – azért, hogy a kortárs képek és installációk párbeszédre lépjenek a tradicionális liturgikus tárgyakkal. Kovács Melinda fotói nem hagyományos értelemben vett fotográfiák, sokkal inkább képzőművészeti alkotások, egymásra rétegzett képek. A kiállítás különféle tematikák (Létige, Emlékezet, Végtelen, Éden) mentén állt össze, amelyekben a művész a transzcendens vágyódás és világértelmezés lehetséges útjait járja be. „Valóságos” tájképekbe applikál lebegő és áttetsző geometrikus formákat, belső, elképzelt tájakat montíroz össze természetfotókkal. Az édent keresi, a mindnyájunkban mélyen ott rejtőző ősképeket a paradicsomról, Árkádiáról. Kovács Melinda eredetileg képzőművésznek készült, és ez erősen látszik is a képein. Van egy sorozata például, amely gipszből megformált hegységek képeiből áll. Az így létrehozott tájak Caspar David Friedrich egyes festményeire emlékeztethetik a nézőt. Nem létező részletekből alkot meg tájakat, amelyek mivel átszellemítettek, mégis valóságosabbnak tűnnek, mint a mindennapi világ. Szellemi és lelki tájképek. De látható a kiállításon egy általa díszített miseruha is, amelyre egy tájat festett. A természetben feloldódó, a teremtett világot áhítattal szemlélő ember perspektívája ez. Kovács Melinda munkáiból termékeny csend árad, s ez a termékeny csend a barokk palota csendjével átjárva a katarzis ajándékával kecsegteti mindazokat, akik hajlandók követni a művészt ezeken az imaginárius ösvényeken.
(Kovács Melinda: Éden. Váci Egyházművészeti Gyűjtemény. Látogatható november 30-áig)
Idén is útjára indult Magyarország legnagyobb dizájnszemléje. A Magyar Divat & Design Ügynökség (MDDÜ) koordinációjában megvalósuló, immár országossá vált Budapest Design Week tíz városban, közel kétszáz eseménnyel várja az érdeklődőket október 8. és 19. között.
Sőt, fenti kérdésre is közel megnyugtató választ kap, aki ellátogat a Light Art Museum (LAM) új tárlatára. A More Than Human azzal játszik, ami ma már talán nem is olyan távoli valóság: mi jön vagy jöhet az emberközpontú világ után.
Egy raktárban, feltekerve porosodott Barcsay Jenő monumentális szénrajza, ami nem csak a mérete és a kiemelkedő művészeti értéke miatt kuriózum, egy tragikus családi történetet is magába zár. A hét robusztus nőalakot ábrázoló, restaurált alkotás július 16-ától a Magyar Képzőművészeti Egyetem Barcsay Jenő-életmű-kiállításán látható.
Megint egy arany-szösszenet Győrffy Ákostól - köszönet érte.
Azon kevés írástudók közé tartozik, aki már átevezett - és sokszor átevez - a túlsó partra, majd visszajön onnan, hogy ott szerzett élményeit megossza velünk.
Amúgy valóban csak a csend termékeny. Minden foganás a termékeny csendben születik.
A zaj a káosz forrása, a liberalizmus tébolyult ordítozása, hogy megfélemlítse a gondolatot, hogy elnémítsa a termékeny csendet.
Válasz erre
4
0
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!