Utoljára a II. világháborúban voltak ennyire magabiztosak a németek: „Európa jövője érdekében” önjáró lövegeket küldtek Ukrajnának
„Ukrajna számíthat ránk, Németország kész felelősséget vállalni Európában” – hangsúlyozta a német védelmi miniszter.
Az Instagram a kávézókat, az Airbnb a lakásokat, a Spotify a zenei ízlést uniformizálta. Az ajánlóalgoritmusok térnyerésének eredménye, hogy mindenben az emberi kultúra legkevésbé érdekes és leginkább átlagos motívumai válnak meghatározóvá. A szabályozás lehetetlen, csak a tudatosság segíthet – vallja a The New Yorker kritikusa.
Kyle Chayka a liberális The New Yorker magazin kultúrkritikusa. Művészettörténetet és diplomáciát tanult a bostoni Tufts Egyetemen, s bár alig múlt harmincöt, írásaira régóta odafigyel a tengerentúli fősodratú értelmiség. Személyére mindezek alapján akár legyinthetnénk is, ám idén megjelent kötetét fontosnak gondolom. A Filterworld – How Algorithms Flattened Culture (filtervilág – hogyan tették az algoritmusok lapossá a kultúrát) azzal foglalkozik, milyen hatást gyakorolt a digitális kapitalizmus a Homo sapiens kreatív teljesítményére.