Így van ez a miliővel, ami átitatja a könyvet. Ezen a ponton egyébként én is megálltam, hogy önvizsgálatot tartsak: nem az-e a problémám mindezzel, hogy borzasztóan irigylem ezeket a szerdákat attól, akinek megadatott – s nem ezt vetítem ki a könyv egészére? Átgondoltam, és rájöttem: csak részben van így.
Mert az égvilágon semmi gondom nem lenne vele, ha Kertész nem tekintené puszta döntés kérdésének és szervezési ügynek, hogy volt lehetősége egy évig minden héten egy hétköznap csak a kisfiával foglalkozni („sok pénz, vagy játszótér? (…) úgy döntöttem, hogy most a szívemre hallgatok”; „Hogy ők is vágynak erre, azt is értem. Hogy el sem tudják képzelni, hogyan lehet ezt megszervezni, azt is értem. Amikor azonban azt jelzik vissza, hogy ez milyen hősies tett, azt már nem értem. Hős vagyok? Á, dehogy!”). Hanem rögzítené, hogy ez a világon a legnagyobb privilégium, nem csak a fenti értelemben – s nem pedig a saját maga által hosszasan taglalt előnyös külseje és megnyerő modora („Keresztény, egyetemet végzett, átlagos testalkatú, kék szemű, szőke, viszonylag magas, jeles felmenőkkel rendelkező fehér férfi vagyok (...) Európában mindenhol otthon vagyok. Ha Angliába megyek, angolnak néznek, ha Németországba, németnek (...) A pozitív első benyomás után kinyílnak az ajtók, kedvesek az emberek, beengednek oda is, ahová másokat csak kérdések után.”).
Természetesen egyfelől mindenki azt ír le, amit akar és úgy, ahogy akarja, ahogy az is magától értetődő, hogy nagyon kevesek merészkednek ki tényleg a komfortzónájukból, ha más álláspontok megértéséről, mások csomagjainak tartalmáról van szó.
Figyelem: a kirekesztéssel szembeni kötelezően letudott hitvallás, illetve a nyugati mainstreamnek megfelelő „fehér férfi privilégium csekkolása” nem elvégzett, hanem ellógott és kipipált munka. Az ennek örvén a saját adottságok feldicsérése pedig aztán tényleg nehezen különíthető el a tükör csókolgatásától, ami talán még zavaróbb tud lenni, mint a felső-középosztálybeli privilegizált helyzetre való reflexió hiánya, ami szintén sűrűn előfordul a könyvben.
A pont az i-re, hogy ráadásul mindez a másság elfogadásáról szóló fejezetben van: „azt szeretném, hogy a kisfiam, Mr. D. világpolgár legyen. (...) többek között ezért is van, hogy olyan óvodába jár, ahol 52 nemzet mindenféle bőrszínű tündéri kislányaival és kisfiúival játszhat együtt. Már most tudja, hogy nincsenek különbségek, ha szeretet van”. A világon semmi probléma nincsen a hegyvidéki magánóvodákkal, sem azzal, ha valaki szeretné azoknak a védett és elit környezetében tudni a gyerekét, szakmailag felkészült pedagógusokkal. De a másság elfogadására való nevelés csúcsaként bemutatni egy kizárólag felső-középosztálybelieknek elérhető, és ezáltal az otthonról hozott tapasztalatok terén igencsak homogén közeget, hát, érdemelt volna némi átgondolást.