A bukás is hozzáad az emberhez – mondta a képregényes fenegyerek, Darick Robertson
Visszatérünk a prágai Comic-Conhoz, ahol nemcsak filmesekkel, de egy közkedvelt képregényessel is interjúztunk: porondon a Transmetropolitan és a The Boys grafikusa!
A 2015-ös animációs film üde színfoltnak számított, így szinte adta magát egy folytatás, aminek érkezésére 9 évet kellett várni, és amely egy tini életét mutatja be.
Nyitókép: Disney/Pixar/Fórum Hungary
Járt utat a járatlanért el ne hagyj, tartja a mondás, és már miért mondana ennek ellent a Disney és a Pixar, amikor a 2015-ös Agymanók tipikusan az a fajta animációs film, ami nagyon szórakoztató módon épült rá egy remek ötletre.
Ugye az alaptézis az, hogy miképpen működnek az érzelmeink, legyen szó haragról, derűről vagy éppen bánatról.
Mindezt egy kislány, Riley szemszögéből, vagyis leginkább az agyából, egészen pontosan a "fejhadiszállásról" bemutatva a személyiséggel rendelkező agymanók segítségével, ami számos vicces helyzethez és könnyen felismerhető reakcióhoz vezetett.
A fogadtatás pozitív volt, és az Agymanók a mai napig üde színfoltja az animációs filmek műfajának, még úgy is, hogy míg a gyerekek és fiatalok elnevetgélnek a vicces helyzeteken és karaktereken, a valódi poénokat inkább a felnőttek értik, akik már tisztában vannak a gyermeki agy fejlődésével, az érzelmek egyre változatosabb megjelenésével.
És persze az Agymanók 2. sem fordít nagyot a működőképes koncepción, mindössze egy új helyzetbe tereli az eseményeket.
Mert Riley már 13 éves, igaz kis kamasz, és ugyan jó ember, egészséges önértékeléssel és énképpel, pont a legrosszabbkor érinti meg a változás szele. Egy jégkorong-táborba tart legjobb barátnőivel, ami a jövőjére is hatással lehet, főleg, hogy próbál bevágódni az edzőnél és lehetséges, egyébként is nagyra tartott csapattársainál.
De Derű és csapata még nagyobb kihívással kerül szembe, hiszen a Fejhadiszálláson egy nap új érzelmek jelennek meg, többek között Cikivel és Uncsival – a magát új vezetőnek kikiáltó Frász pedig úgy gondolja, hogy a régi érzelmekre már nincs szükség ahhoz, hogy Riley sikeres legyen.
Persze, ez az egész új kihívásokhoz és konfliktusokhoz vezet, de teljesen ugyanazt felesleges lett volna leanimálni, így új helyzetek és poénok várják mindazokat, akik már az első részt és annak ötletét szerették. Hatalmas meglepetésekre ezzel együtt sem kell számítani, mert ez nem az a műfaj és sztori, de a bája megvan a történetnek, ami egy picit tinisebb, de felnőttként még mindig jól lehet rajta szórakozni. Van pár erősebb pillanata, emberi jelenete, sőt még fáradtan sem bólintottam be rajta, ami már jelez valamit, viszont
ezzel együtt is csak egy folytatásról van szó, ráadásul az egyik legnagyobb ziccert sikerült kihagyni a tiniszerelem nélkülözésével (hello, harmadik rész!).
Ráadásul az első résznél maga a koncepció volt az igazi meglepetés. De azért van itt pár jó gondolat.
Az egyik ilyen gondolat az, hogy minden hibánk és kudarcunk ott van a kialakuló személyiségünkben, ezeket pedig nem eltörölni kell, hanem kijavítani, ha úgy érezzük, hogy erre van szükség. Ahogy azt sokan tartják az AI kapcsán, pont az élmények, az érzelmek és az átélt múltunk miatt vagyunk azok, akik. Egy gyerek születése, bukás a munkában vagy a magánéletben, egy sikeres vállalkozás… Az ezekből érkező következmények nyújtotta érzelmeket és hatásokat kár elnyomni, meg nem történtté tenni. Ráadásként nem lehet mindig azzal foglalkozni, hogy mások mit gondolnak, mit várnak el, mert akkor már nem önmagunk vagyunk.
Ezt is ajánljuk a témában
Visszatérünk a prágai Comic-Conhoz, ahol nemcsak filmesekkel, de egy közkedvelt képregényessel is interjúztunk: porondon a Transmetropolitan és a The Boys grafikusa!
A másik pedig az, ahogy a modern világban megjelennek azok, akik jobban tudják, a régit pedig nyom nélkül eltörölnék. Ahogy Frász szinte rabszolgamunkaként adja ki azt, hogy legyenek alternatív prekoncepciók arra, hogy Riley hányféleképp bukhat el vagy hibázhat, csak azért, hogy ezeket megelőzze, közben száműzve a régi érzelmeket, pont arra a fiatal srácra emlékeztet, aki a volt munkahelyemen megjelenve egy magazin múltját, csapatát, minden apró részletét semmibe véve tett egy 30 éves brandet semmissé, miközben az egyéniségét, énképét is beáldozta az adatvezérelt tartalomgyártás üres kifejezésként működő szóösszetétel mögé rejtőzve, ami annyit tesz, hogy csak az számít, éppen milyen clickbaitre ugranak az emberek, de mindehhez értéket, stílust vagy éppen hosszabb távra szóló tervet nem sikerül kapcsolni. Mintha ez nem jutna elsőként az eszébe bárkinek, mint legkönnyebb megoldás.
Tehát az Agymanók 2.-ben valahol jelen van a régi kontra új örökös harc is, ami az utóbbi évtizedben az élet minden szintjén és területén kiélesedett. Ami azonban az animációs filmben minden giccs és toposz ellenére fontos üzenet volna, az az, hogy
a kettő együtt is működhet, egyiket sem kell teljesen eltörölni vagy száműzni.
Lehetünk úgy nyitottak az értelmes újdonságok irányába, hogy közben ragaszkodunk hagyományainkhoz és a bevált dolgokhoz, sőt újíthatunk és javíthatunk úgy is, hogy a régit és a régieket tiszteletben tartjuk, megbecsüljük.
A 96 perces Agymanók 2. június 13-tól nézhető meg a magyar mozikban, megtekintése 6 éven aluliaknak nem ajánlott.