Hálátlan feladat egy olyan film előzményét elkészíteni, amelynek végkifejletét már ismerjük: a karakterek sikerrel járnak, de szinte mind meghalnak. Még hálátlanabb, ha a készítők ezt az előzményt példás profizmussal tálalják, de a nézők nagy része egyszerűen nem figyel fel rá.
Az Andor első évada pontosan ilyen volt: csendben érkezett, csendben távozott, de akik látták, ódákat zengtek róla.
A Disney is érezhette, hogy valami különleges született – egy olyan alkotás, ami nem feltétlenül aranytojást tojó tyúk, de képes volt csiszolni a Han Solo-film és a folytatástrilógia által megtépázott Star Wars-renomén.
Lassú az Andor. A második évad is, épp amennyire az első az volt. Nem önkényesen vagy öncélúan, hanem úgy lassú, ahogy a jó történetmesélés kívánja: időt ad a karakterek kibontására, a tét súlyának érzékeltetésére. Itt a kimondott szónak súlya is van, a feszültség nem robbanásokból, hanem pillantásokból és suttogásokból építkezik. A kritikusok – és az a néhány néző, aki látta az előző évadot – pedig ezt jutalmazták, összesen 8 díjjal és 84 jelöléssel, köztük 8 Emmyvel is.
Az különösen érdekes, hogy ez a történet annak ellenére (vagy épp pont azért?) működik, mert szinte a legszűkebb narratív keretek közé van szorítva. Tudjuk, hova vezet: sikerrel járnak a lázadók, hisz láttuk, azt is láttuk, hogy mint Aurelius Rómájában, itt a suttogásban élő lázadás szikrát kap, s olyan tüzet csihol, amit szerte a galaxisban érezni fog később a birodalom. Mégis jó nézni. Jó látni, ahogy a Star Wars világa ideig-óráig elhagyja a fekete-fehér erkölcsi dichotómiát, és beszürkül – ezzel a szürkeséggel pedig valahogy reményt is ad.