A Rebel Moon második része messze nem nézhetetlen vagy rossz, csak hát nem egy Star Wars
Itt a folytatás!
Egy új francia horrorfilmet kapott fel az internet, és bár megvan benne minden, amiért „szeretjük” a Netflixet, így is érdemes lehet a figyelemre.
Nyitókép: Netflix
Nehéz új ötleteket hozni a már szárazra szívott, számtalanszor zombiként vagy Frankenstein szörnyeként reanimált horrorfilmes műfajba. Ráadásul az új ötletnek mindig ott az a veszélye, hogy
ami új, az nem biztos, hogy jó is, sőt hiába találunk ki valami forradalmit, ha az amúgy orbitális baromság.
Valahogy így lehetett ezzel a zsánerben már bizonyított Xavier Gens is, aki a Hasadás és a Frontiere(s) után a Netflix szolgáltatóval összeállva hozott új lendületet a cápás alműfajba, a Cápák a Szajnában pedig több meglepő megoldással is él, ezzel egyszerre orbitális baromságot, valamint emlékezetes újdonságo(ka)t kínálva.
Ezt is ajánljuk a témában
Itt a folytatás!
Miután Sophia, a kutató (Bérénice Bejo) a teljes csapatát elveszíti egy cápatámadás során, visszatér a normál, nyugalmas életéhez, amíg néhány ökoharcos fiatal fel nem hívja rá a figyelmét, hogy a támadást elkövető, természetellenes mértékben növekvő alany, a beszédes nevű Lilith már Párizsban élvezi a Szajna habjait. A feltételezést néhány áldozat is bizonyítja, a rendőrség pedig a kezdeti hitetlenkedés ellenére ugyan lépne az ügyben, de a városvezetés szerint van fontosabb feladat,
többek között az a triatlon, aminek úszó száma pont a Szajnában kerül megrendezésre, és ami rengeteg embert és pénzt hoz.
Mindezt mintha már láttuk volna, elvégre Steven Spielberg klasszikusa is hasonló húrokat pengetett, ráadásul a Cápák a Szajnában tele van hülye reakciókkal és baromságokkal. És persze
nem is lenne exkluzív Netflix-tartalom, ha nem igyekezne izzadságszagúan kiszolgálni a kvóta-igényeket, a színészektől a leszbikus szálig,
amiből azért hála az égnek visszafogottan kapunk, nem megyünk át a kimondottan közönséges irányba. A film elején ettől függetlenül is aggódtam, mert ott még a minőség is a 2000-es évek SyFy hulladék filmjeit idézte, és ez az érzés ráadásul az utolsó 10 percben úgyszintén visszatér.
Na, de ami a kettő között van? Nos, az szó szerint a székbe szögezi a nézőt.
A Cápák a Szajnában túlnyomó részére nem túlzás azt mondani, hogy a legjobb leírás rá az: terror a víz alatt. Olyan atmoszférát sikerül kialakítani a nyomasztó hangulattal és a szinte állandóvá váló feszültséggel, hogy azt a manapság moziba kerülő, általában jumpscare-rel teli amerikai tucat horrorfilmek szinte mind megirigyelnék.
Egy-egy szögből ráadásul az operatőr ugyancsak megtalálta az ideális képet, amelyre a zeneszerző egy-egy hatásos dallammal tromfolt rá, így közösen elérve, hogy nemcsak ne unatkozzunk, de még kevésbé felejthető jelenetekkel is gazdagodjunk.
Ezt is ajánljuk a témában
A külföldön és belföldön egyaránt nagyon népszerű Late Night With the Devil a hetvenes évek egyik beszélgetős műsorában szabadítja el a gonoszt, a film pedig már nézhető is!
A párizsi katakombák megjelenése eleve nagy ötlet,
a legemlékezetesebb jelenet mégis az ökoaktivisták szeánsza, ami az eluralkodó pánik és a nettó hülyeség miatt soha nem látott vérfürdővé alakul.
Emellett sikerült minimum hatásossá tenni a nagy verseny pillanatát, amelynek még A cápa és az olasz, 1977-es Óriáspolip (Tentacoli) mellett sincs miért szégyenkeznie. Sőt, a lezárás is kellemes meglepetés. Jó nagy baromság, az igaz, de ötlettelennek vagy rossznak így sem mondható.
Az biztos, hogy az internet nem véletlenül kapta fel a néhol trashbe hajló filmet, amelynek koncepcióját egyébként az élet írta. Az amerikai eset ugyanis, amikor 1916-ban, Jersey Shore-ban, mérföldekre az óceántól egy folyóban öt embert ért cápatámadás, ezzel négy ember halálát okozva, az nemcsak a Cápák a Szajnában, de A cápa forgatókönyvét is megihlette.
E mellé persze van sok hülyeség, van tipikus Netflix-bullshit, sőt akad pillanat, amikor a legnagyobb filmhulladékokkal is vetekszik a minőség, de őszintén, a mozis horrorfilmek sótlan és bátortalan felhozatala mellett még ez is legalább annyira hiányzott már, mint egy falat kenyér.