A horrorfilmek által kiüríthetjük magunkból az erőszakos törekvéseket – pszichológus a Mandinernek
Törőcsik Tibor tanácsadó szakpszichológussal ezúttal a horror műfaj hatásairól és a félelem érzetéről beszéltünk.
Egy család helyett egy végstádiumban lévő rákos beteg; egy macska; egy segítőkész férfi – és egy utolsó szelet pizza New Yorkban.
Nyitókép: UIP Duna/Paramount Pictures
Mindenkinek van egy álma. Egy olyan, ami ideális esetben nem kivitelezhetetlen. Egy olyan, amit akár akkor is valóra válthatsz, ha már csak napjaid vannak hátra. Samira (Lupita Nyong'o) számára is akad egy ilyen álom, de őt két dolog is nehezíti a teljesítésben.
Az egyik az, hogy halálos beteg. A másik pedig, hogy alapvetően semmi keresnivalója abban a New Yorkban, amelynek lakosságát éppen idegen szörnyetegek irtják ki.
Ezt is ajánljuk a témában
Törőcsik Tibor tanácsadó szakpszichológussal ezúttal a horror műfaj hatásairól és a félelem érzetéről beszéltünk.
De a pesszimistának és barátságtalannak tűnő nő álcája alatt is érző szív dobog. Mert Samira még egyszer, utoljára szeretné újraélni gyerekkorának egy kis szeletét. Ami (részben) egy pizza. Az ehhez tartó úton pedig nemcsak egy hűséges macska, de egy pánikbeteg, mégis nagyon jóravaló és segítőkész férfi, Eric (Joseph Quinn) is vele tart.
Mert még Hollywoodban sem minden fehér férfi rossz. Hála az égnek.
John Krasinski 2018-as projektje, a Hang nélkül, valamint annak 2020-as folytatása igazi szerelemprojekt volt. Meg is látszott rajta. Főleg az első részen, amely üdének és frissnek hatott a tipikus horrorfilmek között. A hallássérült lány és családja erős drámával nyitott, a néző pedig gyorsan hozzászokott ahhoz, hogy ebben a világban tényleg minden hang nélkül történik.
Mert ha nem, jönnek a szörnyek. Mert ha jönnek a szörnyek, meghalsz. És emiatt minden hangnak, minden szónak súlya lett.
Ahogy a családi drámának is. De szerencsére a folytatást sem érhette sok panasz. Mégis, a legújabb film, ami nem folytatás, hanem előzmény, máshoz került.
Ezt is ajánljuk a témában
John Carpenter a ma is élő legnagyobb horrorfilmes rendezők egyike, de álmaink legnagyobb réme is vele tart a Walk of Fame-re.
Michael Sarnoski a 2021-es Disznó miatt kapta meg a lehetőséget, amire sokan vágytak. Akár jóval tapasztaltabb filmrendezők. De élt is a lehetőséggel, noha az Első napot kicsit sem a sztorija miatt fogja valaki szeretni. Sőt, nagyvárosi pusztulásból is láthattunk már bőven eleget, itt pedig szépen keveredik a Cloverfield, a Hang nélkül és a 28 nappal később. De legalább láthatjuk, ahogy a lények megérkeznek. Már ha erre voltunk kíváncsiak. Sőt, még egy kis újdonságot is kapunk a szörnyekkel kapcsolatban, persze komolyabb magyarázat nélkül. Természetesen a film nem emiatt jó.
Ezt is ajánljuk a témában
Sajnos már a poszter és a trailer is elárul egy fontos elemet, de az Aki bújt rendezőinek új horror-vígjátéka nagyjából így is azt hozza, amit várunk tőle.
Egyszerűen működik a varázslat már ott is, mikor egy színházban elkezdődik a marionett-előadás. Mert emberi karakterek emberi történetét kapjuk.
Érzelmekkel. Kétségekkel. Félelmekkel. Bátorsággal. Segítségnyújtással. Ez működik jól.
Miközben a macskások is üdvözölhetik a maguk hősét. Maga a film nem kiemelkedő, ahogy a története sem. Inkább csak átérezzük néhol. Inkább csak megértjük. És emiatt mondható jónak. Mert amúgy nem minden klappol, nem is minden logikus, bár ez valahol szériatartozéknak mondható. Csak eddig más módon működött a recept. De az összkép végeredményben így sem rossz, és ez a lényeg.
Akik az előző két epizódot… vagyis bocsánat, a folytatásokat szerették, azok a Hang nélkül: Első napnak is örülhetnek. De egy jó tanács, ha nem akarjátok a világvégét: inkább egy kiesőbb helyen lévő/kisebb/művész jellegű moziba menjetek, ahol nem zörögnek, szürcsölnek és rágnak még a legcsendesebb jelenetek alatt is.
A 100 perces Hang nélkül: Első nap június 27-től nézhető meg a magyar mozikban, megtekintése 16 éven aluliaknak nem ajánlott.