Olyan muzsikus kell ide, akinek ez a szívügye! – Keller András a Mandinernek
Nem érdemes ebből politikát csinálni, mert a Zeneakadémia nemzeti ügy – mondja az intézmény élére pályázó Keller András hegedűművész, karmester. Nagyinterjúnk!
A Concerto Budapest szervezésében, november 25–26-án, a Zeneakadémián kerül sor a Concerto Csellóünnepre. A tematikus fesztivál célja felhívni a közönség figyelmét arra, hogy hazánk a magyar zenészek nemzetközi sikereinek köszönhetően régóta csellónagyhatalom.
„Rajongva szeretem a csellót! Számomra az egyik legtitokzatosabb, legkifejezőbb hangszer, amelyet mindig ámulattal és áhítattal hallgattam. Egy hangszer, melyet először meg kell ölelnünk ahhoz, hogy megszólaltassuk. Azaz a zenélés lényegéhez, a szeretet közvetítéséhez már eleve úgy kezdünk hozzá, hogy először átöleljük azt, ami a hangot adja”– e gondolatokkal nyitotta meg Keller András, a Concerto Budapest zeneigazgatója a Concerto Csellóünnep sajtótájékoztatóját.
Ezt is ajánljuk a témában
Nem érdemes ebből politikát csinálni, mert a Zeneakadémia nemzeti ügy – mondja az intézmény élére pályázó Keller András hegedűművész, karmester. Nagyinterjúnk!
A hétvégi, kétnapos tematikus rendezvénynek a Zeneakadémia ad helyet. A Nagyteremben, a Solti és a Kupolateremben elhangzó kilenc koncerten a cselló szólista- és kamarazenei szerepben egyaránt jelen lesz, utóbbi egybevág a Concerto Budapest másik kiemelt missziójával: a magyar kamarazenei hagyományok megőrzésével, újraélesztésével.
A Concerto Csellóünnep felhívja a világ és hazánk közönségének figyelmét arra, hogy
Magyarország csellónagyhatalom a magyar csellisták kiemelkedő nemzetközi sikereinek köszönhetően,
mondta Devich Gábor, a Concerto Budapest főigazgatója. Hozzátette, a Concerto Budapest évek óta rendez tematikus fesztiválokat egy-egy olyan témát fókuszba állítva, amelyek a magyar klasszikus zenei élet fellendülését szolgálják.
„Ez a kétnapos fesztivál hatalmas vállalás a zenekar részéről, de megéri, mert Magyarország olyan kincsesbányájára irányítja a figyelmet, amelyre méltán lehet büszke az egész kulturális szcéna.”
A kétnapos eseményen fellép mások mellett Várdai István, Devich Gergely, Perényi Miklós és Rohmann Ditta, és olyan ikonikus művek hangzanak fel, mint Haydn C-dúr és D-dúr csellóversenye, Saint-Saëns 1. (a-moll) csellóversenye, Schumann a-moll gordonkaversenye, Dvořák h-moll csellóversenye vagy Csajkovszkij Változatok egy rokokó témára című műve. A kamara- és szólócselló-irodalom gyöngyszemeit is meghallgathatják a hangszer rajongói: Schubert C-dúr vonósötöse, Brahms a-moll kettősversenye, Richard Strauss Don Quixote című műve, Bach D-dúr és c-moll szvitje, valamint Csajkovszkij „Souvenir de Florence” névre hallgató d-moll vonósszextettje szintén felcsendül ezen a kivételes eseményen.
A sorozat különlegességei közé tartozik még, hogy Keller András olyan karmestereket hívott meg az eseményre, akik maguk is egy-egy vonós hangszernek a mesterei: „a csellóval különleges kapcsolatban lévő” Baráti Kristóf, Bogányi Tibor, Maxim Rysanov és Somodari Péter is karmesteri pálcát ragad ezen alkalommal. A Keller Quartet a kamarazene-irodalom három kiemelkedő művét adja elő a fesztivál sztárjaival.
A koncerteken a Concerto Budapest mellett közreműködik a Nemzeti Filharmonikus Zenekar és a Liszt Ferenc Kamarazenekar.
Nyitókép: Várdai István (Fotó: (Fotó: Németh András Péter)