Szent Ágostontól Luther Mártonon át azt mondták, hogy Krisztus is és kultúra is.
A kérdés, hogy az adott társadalom mit tud megtenni? A földi keretek között a maximumot megtenni nem tudja, de kötelessége munkálkodni az adott országért.
Horváth felvetette, hogy a vallásosok száma csökkent, de a maguk módján vallásosok száma nőtt az utóbbi időben. Mit jelent ebben a kontextusban a keresztény politizálás? És mit jelent Nyugaton, ahol a számok még rosszabbak? Jancsó utalt Rod Dreher javaslatára, miszerint ilyen helyzetben, amikor a kereszténységet ellenséges hangulat veszi körbe, vissza kell húzódni. Ratzinger szerint viszont világító közösségekké kell válni. A keresztény politizálás története, hogy a keresztény politizálás döntő többségben lett volna, sőt, van történelmi tapasztalatunk arra, hogyan kell kisebbségben politizálni. Meg kell fontolnunk, hogy a hit megvallásával közvetítjük értékeinket a társadalom számára.
Szerencsés szerint így volt ez a szocializmusban is. Akkor is ez volt az arány, akkor is voltak felmérések, és ezért ő is egyetért, hogy hiteles személyiségek és közösségek kellenek. Nem szükséges, hogy mindenki keresztény pártban vagy szervezetben politizáljon, de lebegjen ott a társadalom felett, hogy ilyen is van. És van, akinek el kell mennie a mártíriumig is, ilyen volt Mindszenty is: róla mindenki tudta, hogy nem fog alkudni, nem kollaborál.
Mindszenty szerint amíg egymillió magyar imádkozik, addig nem félti a magyarságot – ez maga a kisebbségi politizálás.
Amíg ez megvan, addig van remény, hogy az alappillérek érvényesülnek, és nem következik be semmilyen apokaliptikus vízió.
A politika más, mint a vallás. A politikában minden pozícióért meg kell küzdeni. Azok tudnak reményt adni, akik '45 után úgy hitték, hogy nincs minden veszve a szovjet megszállás miatt, a szuverén állam eszméje nem veszett el. Ez hiú remény volt, de remény nélkül nincs politika. Ezért hitték egyesek, hogy koalícióra kell lépni a kommunistákkal, ez téves volt. De ezeket a kompromisszumokat meg kellett hozni a remény jegyében. Az már más kérdés, hogy amikor elveszett Magyarország szabadságának lehetősége, akkor hogyan működjünk együtt egy diktatúrával? Legyek békepap, vagy vállaljam a börtönt vagy akár a kötelet? Az nyilvánvaló, hogy a megszálló Szovjetunióval együtt kellett működni, a világgal együtt kell működni. De ott is megvan a határ, hogy meddig, hiszen az ellenfél a megsemmisítésünkre tör. Szerencsés itt nem folytatta, mert a hasonlatok furcsa analógiákat vetnének fel.