Amerikaiak borították lángba az arénánkat, amiről megvan a véleményünk
40 év után Magyarországra jöttek, hogy 3 órában foglalják össze és mutassák be, mire képesek.
Közel harminc év után egy koncert erejéig újra összeáll a Hungária: 2024. június 1-jén, a Puskás Arénában a közönség ismét együtt láthatja majd Dollyt, Fenyő Miklóst, Novai Gábort és Szikora Róbertet.
„Made in Hungaria vagyok, magyar termék. Amikor hazaköltöztünk Amerikából, még mindig kiskamasz voltam, de hamar rájöttem arra, hogy az itthoni világ egészen más. A vasfüggöny nagyon sokat tett azért, hogy minden más legyen. Ezt a szabadsághoz szokott lelkem nagyon nehezen viselte, még úgy is, hogy a túlélés miatt muszáj volt alkalmazkodni” – mondta Fenyő Miklós az Indexnek tavaly, a 75. születésnapja alkalmából készült interjúban. A szabadságot végül a zenében megtaláló angyalföldi fiúra az 1956 novemberétől 1959-ig tartó New York-i kitérő alatt
Örök példaképei lettek Jerry Lee Lewis és Elvis Presley, utóbbit volt szerencséje személyesen is látni; néhány éve így beszélt erről a Recorder magazin Koncertélmény rovatában:
„Amikor Elvisnek megjelent a Love Me Tender című filmje, akkor 1957-et írtunk és én véletlenségből New York Cityben éltem Elvis a filmpremier alkalmából jött el New Yorkba, és ez elég ritkán fordult elő pályafutása során. Nyilván részt vett a filmpremieren is, de ehhez kapcsolódóan volt egy exkluzív koncertje, ami tényleg exkluzív volt, meghívott vendégekkel, filmesekkel, polgármesterrel, zártkörűen a Madison Square Gardenben. Na, erre a koncertre teljesen véletlenül az én New Yorkban élő, akkor 16 éves unokanővérem valamilyen ügyes módon szerzett két jegyet a szülei révén, és engem is bevitt. Tízéves voltam. Nem olyan híres koncert ez, de nagyon sok mindent láttam és hallottam azon az estén, amiből az egyetlen igazán magával ragadó dolog, az maga Elvis volt. Láttam azt a fajta közönségmegnyilvánulást, amit odáig soha életemben nem láttam. Rettenetesen meghatározó élményt kaptam azon az estén, és ezt először onnan tudtam, hogy napokig, hetekig álmodtam a koncertről. Egy tízéves pesti kölyöknek ezt látni New Yorkban merőben felfoghatatlan volt.”
A család hazatérése után – „a szüleim döntöttek így, volt bennük nosztalgia” – Fenyő előbb a Sztár együttesben lépett fel néhányszor, 1964-ben megalapította első saját zenekarát, a Devilst, majd ebből jött a Syconor.
egy balatonfüredi bálra kellett sürgősen egy haknizenekar. „Annak idején eljártam a Horizont tánciskolába, ahol a Helikon játszott. Velük társultam. Ők saját számokban gondolkoztak, nekem meg már voltak kész dalaim. A szövegek írója, S. Nagy István elintézte a hanglemezgyárban, hogy készíthessek kislemezt.
Közben megváltoztattuk a zenekar nevét Hungáriára, és már így neveztünk be az 1968-as Ki mit tud?-ra” – idézte fel Fenyő Miklós szintén egy korábbi beszélgetésben. A kezdő felállásban a Fenyő Miklós, Csomós Péter, Klein László, Matlaszkovszky Miklós, Láng Péter, Tóth József alkotta együttes egy „magyarosch beatdallal” (Nem bújok én többé már subába) meg is nyerte ezt a Ki mit tud?-ot; középdöntőben a Ha szól a rock and roll című daluk akkorra siker volt, hogy a zsűri bár nem akarta, a közönség nyomására kénytelen volt továbbjuttatni őket. Ezzel elindult a Hungária első nagy korszaka, sorra jelentek meg a kislemezeik – köztük a máig legsikeresebb Csavard fel a szőnyeget –, az 1969-es Táncdalfesztiválon ismét közönségkedvencek lettek, az év végi közönségszavazáson az Illés és az Omega mellett a harmadik helyen végeztek.
A hetvenes években aztán egy időre megtorpant a lendület. Az újabb kislemezeik, illetve a gyors egymásutánban megjelent két albumuk – Koncert a Marson és a három különböző borítóval is kiadott Hungária (Tűzveszélyes) – hasonlóan jól fogytak ugyan, a zenekar mégis szétesett. Fenyő új társakkal folytatta; ekkor, 1974-ben került például Szikora Róbert a dobok mögé. A mellőzöttség, aminek részben politikai, részben személyes okai voltak, az 1980-as évek elejéig tartott; hogy a Hungária nem szűnt meg teljesen, csak a külföldi, főleg NDK-beli turnéknak, fellépéseknek, vendéglátózásnak volt köszönhető.
amikor is – Jávorszky Béla Szilárd zenei szakíró szavaival élve –„Fenyő Miklós megteremtette a magyar Rockandrolliát, sosem volt aranykorunk világát a maga zenéivel, öltözékeivel, utcaképeivel, bulijaival, amelyek majdnem olyanok, mintha eredetiek volnának, miközben azok a pálmafák mégis valahol itt, Budapesten a Vasas-pálya környékén, az Angyalföldön nőttek.” Az „új”, már Fenyő Miklós, Dolly, Novai Gábor, Kékes Zoltán, Fekete Gyula és Szikora Róbert alkotta Hungária ez év márciusában mutatkozott be az E-Klubban, őrületes sikerrel. Ezután előbb végigjárták a nagy egyetemi klubokat, majd az egész országot, és megjelent a Rock'n' Roll Party című lemezük, amely 650 ezer példányban kelt el. 1981-ben a Limbó hintóval megnyerték az újraélesztett Tánc- és Popdalfesztivált, és százezres példányszámban fogyott Hotel Menthol című albumuk is.
A „hat dudás” – ahogyan Dolly fogalmazott – azonban nem sokáig fért meg csárdában. 1982-ben előbb Szikora Róbert szállt ki, és megalapította az R-GO-t, 1983-ban Fenyő Miklós feloszlatta a Hungáriát. 1995-ben ezzel a legutóbbi, legsikeresebb felállással kiadtak még egy új lemezt (Ébredj fel Rockandrollia), a Népstadionban megrendezett koncertjükre pedig százezren voltak kíváncsiak. Most, közel harminc évvel később pedig újra kitör a pesti limbóláz, és
Nyitókép: Fortepan/Urbán Tamás