Ha van olyan külföldi zenekar, aminek széles körű és elpusztíthatatlan kultusza van Magyarországon, az a Depeche Mode. Egyszerre könnyű és nehéz megfejteni, miért is van ekkora rajongótábora hazánkban – és sok más kelet-közép-európai országban – az egykor az angol vidékről indult, több mint negyven éve pályán lévő elektropop zenekarnak.
A Vasfüggönytől inneni világba szorult, nyolcvanas évekbeli fiatalok valahogy nagyon magukénak érezték a jobbára a fekete-fehér, no meg a szürke minden árnyalatának esztétikájában utazó zenekar dalait, amik akkoriban nagyon futurisztikusnak számító hangzással idéztek meg kicsit vagy nagyon szomorkás hangulatokat. Ugyan a Depeche Mode a saját angolszász világában is fontos, nagy hatású zenekar volt,
Magyarországon valahogy ők lettek „a” nagy nyugati banda, egy (több) korszellem képviselői,
egy (több) nemzedék világának ikonjai.
A Just Can't Get Enough vidám, kamaszos bulislágerétől a Black Celebration sötétebb univerzumáig, az elektropop mestermű Violatortól a bluesos, rockos, gótikus Songs of Faith and Devotionig nagyon sűrű első másfél évtizedet járt be a banda – ami után jött a majdnem teljes szétesés, Dave Gahan majdnem-halála, a DM klasszikus hangzásáért nagymértékben felelős Alan Wilder zenekarból való távozása.
Sok banda számára ennyi pont elég is lett volna egy teljes karrierútnak – Gahanék azonban folytatták. Jött az 1997-es, atmoszférikus, kiégés utáni újrakezdésekről szóló Ultra, a máig izgalmas és futurisztikus hangzású 2001-es Exciter – majd az immár egyre több rutinból születő és egyre kevesebb izgalmat rejtő további sorlemezek. És közben menetrendszerűen a világsikerű, telt házas, a rajongók széles tábora számára kihagyhatatlan (fekete) misének számító koncertturnék ,
a kötelező köröket várva és elvárva a Depeche Mode-tól.
Hogy közben Martin Gore dalszerző épp ihletettebb korszakát élte, vagy épp fogytán volt a zenei vagy lírai ötletekből, már egyre kevésbé számított: Dave Gahan, a hangját megőrző, sőt megerősítő, színpadi jelenlétében a legnagyobbak közé emelkedő frontember mindig el tudta adni a show-t, sőt a későbbi lemezeken már ő is rendre jelentkezett saját dalokkal.
A háttérben pedig ott mocorgott a harmadik tag, Andy Fletcher – hogy ő pontosan mit csinált (és mit nem) a zenekarban, nagyrészt mindig találgatások és viccek tárgya volt. De aztán az történt, hogy meghalt: 2022 májusi halála pedig újabb vízválasztót – és minden tragikussága ellenére, vagy éppen azért ihletforrást jelentett Gahannek és Gore-nak, akik immár a hatvan fölé érve, zenésztársuk, saját maguk és minden más mulandóságával szembesülve ezeknek az érzéseknek szentelték a mostanra elkészült és kiadott új lemezüket, a Memento Morit.
Memento Mori - az új lemez dalai
S hogy milyen lett az új album?
A nyitó My Cosmos Is Mine talán nem véletlen került a lemez elejére:
rögtön beszippant a Depeche Mode-kozmoszba,
azon belül is a legmélyebb, legatmoszferikusabb, legintimebb bugyrokba, ahol az Exciter-korszakra emlékeztető elektronikus zörejek és lassan vánszorgó hangtájképek között susog Gahan meglett férfiként a megtalált saját belső világról, amit már ne merészeljen senki megrendíteni.
My Cosmos Is Mine
A Wagging Tongue viszont rögtön egy kirándulás a nyolcvanas évekbeli szintipopos DM-hangzásba – csak Gahan érett hangja szólal meg az ifjúkorukat felidéző szintifutamok fölött. A Ghosts Again is marad ezen a vonalon: az első kislemezként kijött, slágernek szánt szám beleillik a DM saját retró hagyományaiba, és – meglepetés – ez is az elmúlásról, ellebegésekről, búcsúzásokról szól.
Az ezt követő Don't Say You Love Me-n még tovább fokozódik a gyászos szomorúság. A mélyből a középtempós My Favourite Stranger emel vissza, amely ismét a fénykori Depeche Mode hangzásokra épít. A Soul With Me-vel megérkezünk a kötelező Martin Gore-balladához, amely megint csak mintha egy hirtelen előkerült, ismeretlen nyolcvanas évekbeli szintipop etűd lenne. A Caroline's Monkey közjátéka után a Before We Drown végre egy nagyobb ívű, monumentálisabb, húzósabb dal, ami úgy idézi meg a DM csúcskorszakát, hogy pont nem Martin Gore, hanem Gahan és a zenekarral élőben fellépő két másik zenész a szerzője. Az elég hosszúra nyúlt lemez a vége felé kissé ellaposodik: a záró Speak To Me himnikus, lassú fohásza épp időben zárja le a kései Depeche Mode új produkcióját.
Before We Drown
Gahan és Gore immár duóra fogyatkozva, egy folyamatos alkotással teli, nagy nyilvánosság előtt megélt, küzdelmes, sűrű életúttal a hátuk mögött minőségi albumot tettek le az asztalra. A Memento Mori úgy kalauzol végig minket a DM különböző korszakaiból álló kozmoszon, hogy az nem tűnik puszta önismétlésnek. Gore dallamain és Gahan erős, mégis kissé megtörtnek és távolságtartónak tűnő hangján
átjön a valóban megélt gyász és a mulandósággal való szembesülés, a zene nyelvére lefordítva.
Nem csak rajongók mondhatják, hogy az ezredforduló óta ez a legjobb Depeche Mode-album – s ha ez lesz a zenekar hattyúdala, talán pont a legmegfelelőbb lezárása is egy különleges életműnek.
Fotó: DM Facebook