Elég ritkán nézek animációs filmet, a Netflix kínálatát pedig talán még ennél is ritkábban böngészem. Most sem én böngésztem, hanem a feleségem. Lebegés a „két ünnep közötti” légüres térben, a diós bejgliből már csak az elszáradt végek árválkodnak a tálon, a karácsonyfáról hullik a tűlevél. Jó, hát akkor nézzünk Pinokkiót, lassan alkonyodik, a kályha ajtaját lezárom, minden feltétel adott az ideális „bekuckózáshoz” – ezt a szót csak azért írtam ide, hogy lássam, képes vagyok-e erős émelygés nélkül bepötyögni. Nehezen, de sikerült.
Különösebb reményeket nem fűztem ehhez a filmhez, úgy voltam vele, hogy legfeljebb elalszom rajta, abból nagy baj nem lehet.
De nem aludtam el, nem surrantam le közben a kamrámba. Azért nem, mert úgy negyedóra után azt éreztem, hogy ez engem érdekel. Azt nem mondanám, hogy azonnal beszippantott, de valaminek mégis csak történnie kellett, ami nem engedte, hogy családtagjaim jogos megjegyzései közepette elhagyjam a helyszínt. Nem vagyok rajongója a műfajnak, kissé elfogultan és egyoldalúan azt szoktam gondolni, hogy a rajzfilmek többsége blődség, giccses vacakság, és az egész csak arra jó, hogy gyerekek millióiból már életük első éveiben kiölje az finomabb esztétika iránti igény csíráit is. Egy-két kivétel akadt eddig legfeljebb. A Chihiro Szellemországban című japán rajzfilm, a Kells titka című darab, és Jankovics Marcell munkái.
Azt mindjárt láttam, hogy ennek a filmnek a látványvilága egyáltalán nem szokványos.
Rusztikus, szándékoltan elnagyolt, mégis finoman kidolgozott tárgyak és arcok. Ez egyszerre elég ritkán szokott sikerülni. Egy karakteres világ, végre nem a szokásos, semmitmondó és rózsaszín kulisszák. Látszott, hogy aki ezt a filmet rendezte, annak mintha lett volna egy látomása arról, mit is akart is összerakni.
Gyorsan megnéztem, ki is ő. Ja, Guillermo del Toro, így már mintha érteném. Persze először nem tudtam ezt a nevet bármihez is társítani, de ahogy megnéztem az eddigi munkáit, kezdett összeállni a kép. Itt most nem a Tűzgyűrűre vagy a Hellboy 2-re gondolok, azokat nyilván nem azért csinálta, mert ellenállhatatlan vágyat érzett irántuk, hanem inkább A víz érintésére, de még inkább A faun labirintusára. Ez utóbbi film atmoszférája mélyen megmaradt bennem. Jó pár éve láttam, és sok mindenre nem emlékszem a történetéből, de ez nem számít. A filmek, regények cselekménye nem igazán érdekes. Az ember előbb-utóbb elfelejti. Ami megmarad, az mélyebben van. Az esszencia, ami nagyjából elmondhatatlan. Az ős-ok, amiért az egész elkészült, ez marad meg a nézőben vagy az olvasóban. Ha megmarad.