Gyorsan megnéztem, ki is ő. Ja, Guillermo del Toro, így már mintha érteném. Persze először nem tudtam ezt a nevet bármihez is társítani, de ahogy megnéztem az eddigi munkáit, kezdett összeállni a kép. Itt most nem a Tűzgyűrűre vagy a Hellboy 2-re gondolok, azokat nyilván nem azért csinálta, mert ellenállhatatlan vágyat érzett irántuk, hanem inkább A víz érintésére, de még inkább A faun labirintusára. Ez utóbbi film atmoszférája mélyen megmaradt bennem. Jó pár éve láttam, és sok mindenre nem emlékszem a történetéből, de ez nem számít. A filmek, regények cselekménye nem igazán érdekes. Az ember előbb-utóbb elfelejti. Ami megmarad, az mélyebben van. Az esszencia, ami nagyjából elmondhatatlan. Az ős-ok, amiért az egész elkészült, ez marad meg a nézőben vagy az olvasóban. Ha megmarad.
A Pinokkió világa hasonlít A faun labirintusa világához, innen volt ismerős és vonzó. Nem gügyög, nem ködösít, nem szépeleg. A Pinokkió sem tesz semmi ilyesmit, nem akarja megvenni a gyerekeket kilóra. Sőt, olykor még akár félelmetes is lehetne, de mégsem lesz az, inkább csak bátrabb a megszokottnál. Egy olasz, alpesi városkában vagyunk, valamikor az első világháború idején. Az öreg Gepetto imádott kisfiát megöli egy eltévedt bomba, amit puszta nemtörődömségből a templomra hullajt egy repülő.
A háború démona átjárja az egész filmet amúgy is, nehéz nem észrevenni ebben Del Toro üzenetét az aktuális világállapottal kapcsolatban.
Gepetto fájdalma, ennek a fájdalomnak az ábrázolása sem szokványos, nem egy pityergő bácsikát láttunk ezután, hanem egy szenvedő férfit, akinek darabokra hullott az élete és csak a féktelen piálásban lel időleges menedékre. Életének mélypontján áll neki Pinokkió kifaragásának. A – mondjuk ki – tökrészegen összetákolt bábu minden, csak nem egy bájos, aranyos kis fiúcska. A feje nincs is készen igazán, és először úgy mozog, mint egy zombi. Hogy mitől kel életre, az egy külön történet, amiben nagy szerepe van a tücsöknek, akit itt Tihamérnak hívnak. Tihamér karaktere szintén kiválóan hordozza egy kiábrándult, sikertelen, helyét nem találó művész vonásait, aki végül mégis megért majd valami lényegeset. Ő nem is akárhol él, hanem egyenesen a Pinokkió szíve helyén tátongó odúban. A háború átjárja az egész filmet, írtam fentebb, és ebben Del Toro egészen odáig elmegy, hogy maga Mussolini is többször feltűnik. Hol plakátokon látjuk, hol „valóságosan”, sőt, az egyik kulcsjelenetben Pinokkió egyenesen a Ducét alázza porig. Nem szeretnék szpojlerezni, mert sok mindenről lehetne itt mesélni még. Árnyaltan és érzékenyen ábrázolt figurákból jó néhány akad ebben a filmben, a cirkuszigazgató mindenképp ilyen, vagy a saját fiát a végsőkig terrorizáló fasiszta polgármester.