Nemzeti kötelesség egy új film 1848-ról – a Most vagy soha! forgatási helyszínén jártunk!

2022. augusztus 30. 09:41

A végéhez közeledik az 1848. március 15-i eseményeket kalandfilmes köntösben elmesélő Most vagy soha! forgatása. A produkció a tervek szerint 2024. március 15-e körül kerül majd a mozikba. A fóti filmgyárban megépített reformkori díszletváros állami tulajdonban marad, és már több magyar és külföldi filmes csapat is érdeklődik iránta. Bejártuk az izgalmas forgatási helyszínt, és azt is megtudtuk, milyen hangulatú filmre számíthatunk majd!

2022. augusztus 30. 09:41
null
Farkas Anita

A Most vagy soha! eddig a legek filmjének tűnik: a köznyelvben Petőfi-filmként is emlegetett mozi gyártási költsége közel ötmilliárd forint, a produkcióhoz épített díszletet – amelyet egyedi kormányhatározattal ítéltek oda a Petőfi-bicentenárium alkalmából – kétmilliárdból húzták fel Fóton. Ezzel az 1848. március 15-i eseményeket feldolgozó alkotás

az eddigi legdrágább magyar nagyjátékfilm,

ennél több pénzt csak a Hunyadi kapott, ám az egy nemzetközi koprodukcióban készülő tízepizódos nagyszabású tévéfilmsorozat lesz.

Sárban tartott magyarok

A fóti díszletvárost mi is szemügyre vehettük egy sajtótúra keretében, a korabeli Pest és Buda rekonstruált utcarészletei közt a kreatív producerek, Rákay Philip és Szente Vajk, valamint a rendező Lóth Balázs (Pesti balhé) vezették végig a jelenlévőket.

A séta a pest–budai pontonhídnál indul, hogy aztán a vámház mellett elhaladva belépjünk a valóban grandiózus és ahogyan Rákay Philip mondja, „a valóságot tűpontosságal megidéző” további elemek közé. A tűpontosság olyannyira igaz, hogy hiába az újból támadó kánikula, menet közben egyfolytában a sarat dagasztjuk.

Ennek csak egyik oka a hitelesség, azaz hogy 1848. március 15-én egész nap zuhogott, ami a jobbára kövezetlen utcákon nyilvánvaló nyomot hagyott, a másik nagyon fontos jelentése szimbolikus,

A készítők szerint egyébként technikailag éppen ezt volt a legnehezebb megjeleníteni, hogy a több hónapon át tartó forgatás alatt mindig ugyanolyan borús időjárás legyen: ehhez darukkal felemelt óriási árnyékolókat használtak, hozzá az állandó esőt egy külön erre a célra kiépített rendszer biztosította. 

Pilvax eredetiben

Többek közt éppen e miatt a kontrollálhatóság miatt volt szükség a díszletváros kiépítésére, arról nem is beszélve, hogy hetekre-hónapokra amúgy is lehetetlen lett volna egész utca- vagy kerületrészeket lefoglalni a mai Budapesten. Azért a Nemzeti Múzeum előtt értelemszerűen forgattak néhány napot, Petőfi, Jókai és Szendrey Júlia egykori Dohány utcai közös albérletének mására pedig Sopronban találtak rá.

A külön a mozihoz felhúzott díszletelemek mellett szólt az is, hogy így valóban a 1848-as kulisszák jelennek meg, amikor még a klasszicizmus 19. század közepi, dísztelenebb változata volt az uralkodó, szemben a fejekben inkább élő, harminc-negyven évvel későbbi városkép helyett. Történész szakértők bevonásával így a lehető leghűbben igyekeztek felvillantani a korabeli pesti és budai utcák hangulatát. Még arra is ügyeltek,

hogy az 1838-as nagy árvíz nyomai látszódjanak a falakon.

Az utcatáblák és üzletportálok – a virágostól a hentesen át az újságosig – kilencven százaléka valóban létezett, ahogy a városháza, a helytartótanács –  előtte az egyetlen lekövezett budai utcával – és a Landerer & Heckenast nyomda homlokzata is éppen így nézett ki.

Utóbbi esetében külön érdekesség, hogy a belső jeleneteknél eredeti nyomdagépeket használtak, azok működési sorrendjére is figyelmezve, ahogy egyébként minden kellék és jelmez esetében – beleértve a több száz statiszta ruházatát a kalaptól a cipőig – hasonlóan nagy gondot fordítottak a hitelességre.

A díszletváros legnagyobb durranása kétségtelenül a kívül-belül újjáépített Pilvax,

amit a korabeli metszetek alapján tudták részleteiben is rekonstruálni. Igaz, a megvalósítás során, a forgatási igények miatt kénytelenek voltak kicsikét „csalni”: az eredetileg zöld tapétát barnára cserélték, a belső teret tizenöt százalékkal megnövelték, a márciusi ifjak törzsasztalát  máshová helyezték.

A falon lévő képekkel és a karambolasztalokkal együtt nagyon jól érzékelhető az egykori hangulat, ahogy a  bejárás után itt tartott sajtótájékoztatón Rákay Philip fogalmazott:

„a Pilvax valahol félúton lehetett egy romkocsma és egy trendi szórakozóhely között”.

Minden egy ebéddel kezdődött

A sajtótájékoztatón részt vett a Nemzeti Filmintézetet vezetője és filmügyi kormánybiztos Káel Csaba is. Ő a Most vagy soha! elkészülését mérföldkőnek nevezte, hiszen „filmben még soha senki nem mesélte el a magyar történelem egyik, ha nem a legfontosabb napját, mintha a franciák Bastille ostromáról forgatnának, bár az egy kicsit véresebb volt”.

Beszélt a magyar filmgyártás utóbbi években elért sikereiről is, miszerint egyre több külföldi produkció forog nálunk, a sikerágazat még a covid alatt is 218 milliárd bevételt termelt az országnak. Budapest ma Európa második legnagyobb filmgyártó bázisa, ezért

ami érinti a Mafilm egykori fóti telepét is”. 

Rákay Philip a mozi előkészületeivel kapcsolatban elmondta, hogy „minden egy ebéddel kezdődött” három éve, amikor Szente Vajkkal arról beszélgettek, ők maguk milyen filmet néznének meg szívesen a moziban, és hirtelen kipattant a fejükből a Most vagy soha! ötlete. Kis-Szabó Márkkal kiegészülve már szinte másnap elkezdtek dolgozni a történeten, amelynek fejlesztése  során a legnagyobb fejtörést „a megfogható gonosz hiánya” okozta. Így közösen kitaláltak egy Farkas nevű fiktív karaktert, a Horváth Lajos Ottó által játszott cári ügynök és bandája mindenféle módon megpróbálja szabotálni a márciusi ifjakat – és így persze megakadályozni a forradalom kitörését.

Nemzeti minimum, nemzeti kötelesség

A Most vagy soha! – ez az egész esemény alatt többször is nyomatékosan elhangzott – ugyanis

elsősorban kosztümös történelmi kalandfilm,

és semmiképpen nem egy kisdoktori alapja.  Az alkotók hangulati előképekként olyan műveket említettek, mint a Guy Ritchie-féle Sherlock Holmes-filmek, a Peaky Blinders (Birmingham bandája) sorozat, illetve Steven Spielberg és Robert Zemeckis klasszikus történetmesélésre épített epikus munkái.

Az sem titkolták, hogy ezt a mozit elsősorban a magyar piacra szánják, hiszen ez a mi történetünk,

ráadásul a Berettyán Nándor alakította Petőfi Sándor révén „olyan történelmi személyiséggel a központban, akit nem méricskél senki”.

Ennek ellenére bíznak abban, hogy a kalandfilm jelleg – amit számos gondosan kivitelezett kaszkadőrjelenet is színesít – és a fiatalok összefogásából létrejövő erő univerzális jelentése miatt a Most vagy soha! a külföldieknek is érdekes lehet.

 

Fotók: Ficsor Márton

Összesen 11 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Nasi12
2022. szeptember 17. 18:19
Nem vagyok témabeli, sajnos nem hallottam a Hunyadi c. filmről. De hosszú évek óta mondogatom, hogy kellene egy "HUNYADIAK" c. film. Fikciósan. Ahogy a koreaiak csinálták a "Palota ékköve" stb. filmjeiket. Sok magyar abból kapott valamit Koreáról. Mégpedig igen kellemeset. Egyébként semmit sem tudtak az országról. Izgalmas volt, értékeket továbbított (ételek, egészség stb.) nagyon szép lányokkal. Vonzalmat ébresztve az ország iránt. A HUNYADI filmmel is azt kellene, szép arcú fiukkal, lányokkal, kiválasztva a közelmúltbeli szépségkirálynőinket. Pozitív képet sugározva az országról. Mátyás igazságosságáról, kultúra szeretetéről, külföldiek befogadásáról. János haza védelméről, Nándorfehérvárról, déli harangszóról stb. Attól fikció is, hogy nem kell okvetlenül ragaszkodni a pontos hűséghez (vájkálva, hogy tényleg igazságos volt e Mátyás, tényleg olyan gyönyörű volt e a trónterem stb.). Mert az a mai, videóklipeken edzett nyugati-keleti fiatalok 99 százalékát nem érdekli. A maradék 1 százalék meg hőbörögjön. Lényeg, hogy szép dolgokat mutassunk be, ami vonzóvá teszi az országot. Nem úgy mint a Saul fia stb. Vártam, hogy fogjon végre össze a nemzeti oldal és csináljanak végre egy olyan nagy filmet amit régóta várunk. Esetleg picit finoman és okosan beleszőve korábbi, későbbi értékeinket, Visegrád, Parlament, Mátyás templom stb.
Fehér Agyar
2022. augusztus 30. 16:06
Remélem ebbe nem fognak lovári parittyásokat meg izraelita ijászokat beleírni
szalard
2022. augusztus 30. 14:01
A film előzeteseit és a forgatási sneak peek-jeit nézve, nem nagyon örülök annak, amit látok. Mikor ugrott ki Petőfi és Júlia az ablakon? Mikor álltak le ökölharcra medveformájú marcona alakokkal? Mikor lőtték át az osztrák katonák a 12 pont nyomtatványait? 1848 március 15-én biztosan nem! És tudtommal azután sem. Akkor miért raknak bele ilyen dolgokat a filmbe? Ha már az előzetesben ennyi pontatlanságot lát az ember a valósan megtörtént eseményekhez képest, akkor hány lesz az elkészült filmben? Hány százaléka lesz a filmnek hű a március 15-én megtörtént eseményekhez? Ha történelmi filmet akarunk készíteni, akkor az legyen történelmi film, nem pedig egy történelmi eseménykből inspirált kalandfilm... Nincs szükségünk újabb Magyar vándorokra...
annamanna
2022. augusztus 30. 13:37
"és a mindenféle értelemben „sárban tartott magyarokra” utal." Megismétlem a múltkorit, mert de igen, már ki voltak kövezve a belvárosi utcák!!!!!!!!!!! Idézem: "1844 májusában már azt olvashatjuk az egyik híradásban, hogy a szilárd burkolat immár a Múzeumhoz közeli Kunewalder-házig elkészült. (A több szempontból nevezetes házból, amely helyén később felépült az ELTE Bölcsészkar főépülete - lásd Múzeum krt. 6-8. – elégedetten figyelhette a munkálatokat az itt lakó Vahot Imre, aki elsők között ismerte fel Petőfi tehetségét.) E híradás folytatását is érdemes idézni, a Világ 1844. május 8-i szám írja: "Remélljük, ezen vonalon sem fog megállapodni a kövezés az említett háznál, 's legalább a kecskeméti kapu sarkáig fog vitetni, hogy valahára megszabaduljunk az ocsmány szemetektől, az undorító ganajtól, , 's a gyomor keverőpocsolyák undok bűzétől; mert illő, hogy városunknak eddigelé legpompásabb épülete, a nemzeti Muzeum elölt illy rondaság elpusztuljon. De hogy ez történhessék, természetesen a csatorna-ásást is kellend folytatni, melly a szénapiaczon félbeszakasztatott." A szükséges munkálatok végül a következő ősszel jutottak odáig, amikor elkészült a múzeum előtt is a város főcsatornája (amibe így be lehetett kapcsolni a múzeumtelken már 1843 áprilisában elkészült kanálist), hogy a Múzeum előtti kövezés ügye napirendre kerülhetett. (....) A Honderü című hetilap 1846. április 28-i számában ezzel kapcsolatosan a következőt olvashatjuk: "A nemzeti museum előtti részét a téres országútnak már kövezteti a város. Az aggodalom tehát az iparműkiállítás' látogatásának életveszélyessége iránt ezennel megszüntettetik."" "A gránitjárdát, úgy tűnik, még 1847-ben a Főherceg Sándor (a mai Bródy Sándor) utcában is lefektették, miután elkészült a kert itteni körfala. A járdát egy bécsi öl, azaz 1,9 méter szélesre tervezték. A ma is látható vasrostély kerítés is elkészült, minden bizonnyal Pollack Mihály tervei szerint Reszler István pesti lakatosmester munkájaként" "Ennél többet nem is tudunk a Múzeumkert első tervéről, mert egyrészt nem maradt fenn, másrészt mert megvalósulását a néhány nappal később kitört forradalom, majd szabadságharc meghiúsította. A forradalmárokat tehát 1848. március 15-én a Nemzeti Múzeum körül egy rendezetlen terület várta." https://pestbuda.hu/cikk/20220315_homokbuczkak_dudva_koro_es_vadnovenyek_ilyen_volt_a_magyar_nemzeti_muzeum_kornyezete_1848_marcius_15_en A film fogja ezt lehazudni!!!!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!