van egy nagy íve, amelyben a karakterek folyamatosan fejlődnek, a fő téma a gonosz és a jó összecsapásának kibontakozása, majd lezárása. Közben minden egyes könyvnek van egy saját, kerek története is, mint bizonyos sorozatok esetén egy-egy évad, ezen belül pedig a kisebb epizódok visznek közel a kulcsprobléma megoldásához. Ez a fajta regényszerkezet szépen illeszkedett ahhoz a trendhez, amelyben a kamaszok elsődleges kultúraforrása a tévéfilmsorozat lett.
Sőt, ekkoriban jelentek meg az úgynevezett young adult sorozatok is, amelyek főhősei és egyben célközönsége a tizenévesek, a cselekmény helyszíne leggyakrabban a számukra legismerősebb és legfontosabb közeg, az iskola.
Pontosan. Érdekes egybeesés, de a Harry Potterrel egy évben, 1997-ben startolt a szintén kultikussá vált, hét évadot megért Buffy, a vámpírok réme című tévés széria is. Az íróik egymástól függetlenül éreztek meg valamit a korszellemből, hiszen annak ellenére, hogy utóbbinak lány a főszereplője, rengeteg hasonlóság van köztük. Harry árva, Buffynak az apja hiányzik, mindkettőjüket egy okos lány, egy vicces barát és egy bölcs apafigura segíti a az új iskolában a semmiből feltáruló mágikus világ útvesztőiben, mindketten előbb vonakodnak elfogadni a prófécia rájuk vonatkozó részét, majd önként életüket adják a közösségért, hogy aztán – mint Krisztus – feltámadjanak. Ráadásul Buffy közege, ahogy a Roxfort is egy sokak vágyálmában szereplő, a láthatón túl sejtett, varázslatos hely. Ami ugyanakkor nem hibátlan: leképeződnek benne a való világ szörnyűségei, konfliktushelyzetei, lehetőséget teremtve ezzel az azonosulásra. De rögtön ott a fel- vagy megoldás is
a barátság, a bátorság, az önazonosság, az egymásért való kiállás fontosságának állandó hangsúlyozásával
– csak így tudjuk legyőzni a gonoszt.
Mindez tud még hatni a legújabb generációkra is?
Szerintem igen. Egyetemi tanárként persze érzékelem, hogy egyre többen vannak azok, akiknek a Harry Potter-regények nem alapélmények; retró lett belőlük. Most egy kis lecsengés van, de biztos vagyok benne, hogy ha valaki ebben az univerzumban nőtt fel, szülőként úgyis a gyereke kezébe nyomja majd a köteteket. Annál is inkább, mert hiába telt el huszonöt év, sem az angolszász, sem az azon kívüli világban nem látom, hogy Rowling teljesítményét bárki egy kicsit is felülírta volna.
Nyitófotó: WARNER BROS / HEYDAY FILMS / COLLECTION CHRISTOPHEL VIA AFP