Kevés olyan szerző van, aki annyira hamar és olyan hatékonyan meg tudta szólítani az interneten keresztül a közönségét, mint ő; nem véletlen, hogy a Twitter-bejegyzéseire ma is olyan sokan felkapják a fejüket. És persze az internetnek köszönhető az is, hogy minden egyszerre tudott történni, azaz hamar kijöttek a fordítások, és a villámgyorsan készülő filmekkel kapcsolatos hírekről is azonnal értesült mindenki. A megfilmesítés aztán még tovább népszerűsítette a „potterverzumot”. Floridában, majd Osakában és Los Angelesben tematikus kalandparkok létesültek, London közelében a Warner Bros. Studios köszönhetően a sorozat díszletei között sétálhatunk, a rengeteget kapcsolódó játékról, ajándéktárgyról, ruhadarabról stb. ne is beszéljünk. Mindez visszahat a következő generációkra is, mondhatni, életben tartja a mítoszt.
Az utolsó Potter-film trailere
Két tényezőt említett, melyik a másik?
Bár elsőre úgy tűnik, nem sok közük van egymáshoz, a televíziózási szokások szintén az ezredforduló környékén bekövetkezett változása. A Harry Potter-sorozat elsődleges célközönsége ugyanis már a sorozatokon szocializálódott generációhoz tartozik.
Rowling regényeinek ciklusa pedig pont úgy épül fel, mint egy jól átgondolt tévéfilmsorozat,
van egy nagy íve, amelyben a karakterek folyamatosan fejlődnek, a fő téma a gonosz és a jó összecsapásának kibontakozása, majd lezárása. Közben minden egyes könyvnek van egy saját, kerek története is, mint bizonyos sorozatok esetén egy-egy évad, ezen belül pedig a kisebb epizódok visznek közel a kulcsprobléma megoldásához. Ez a fajta regényszerkezet szépen illeszkedett ahhoz a trendhez, amelyben a kamaszok elsődleges kultúraforrása a tévéfilmsorozat lett.
Sőt, ekkoriban jelentek meg az úgynevezett young adult sorozatok is, amelyek főhősei és egyben célközönsége a tizenévesek, a cselekmény helyszíne leggyakrabban a számukra legismerősebb és legfontosabb közeg, az iskola.
Pontosan. Érdekes egybeesés, de a Harry Potterrel egy évben, 1997-ben startolt a szintén kultikussá vált, hét évadot megért Buffy, a vámpírok réme című tévés széria is. Az íróik egymástól függetlenül éreztek meg valamit a korszellemből, hiszen annak ellenére, hogy utóbbinak lány a főszereplője, rengeteg hasonlóság van köztük. Harry árva, Buffynak az apja hiányzik, mindkettőjüket egy okos lány, egy vicces barát és egy bölcs apafigura segíti a az új iskolában a semmiből feltáruló mágikus világ útvesztőiben, mindketten előbb vonakodnak elfogadni a prófécia rájuk vonatkozó részét, majd önként életüket adják a közösségért, hogy aztán – mint Krisztus – feltámadjanak. Ráadásul Buffy közege, ahogy a Roxfort is egy sokak vágyálmában szereplő, a láthatón túl sejtett, varázslatos hely. Ami ugyanakkor nem hibátlan: leképeződnek benne a való világ szörnyűségei, konfliktushelyzetei, lehetőséget teremtve ezzel az azonosulásra. De rögtön ott a fel- vagy megoldás is
a barátság, a bátorság, az önazonosság, az egymásért való kiállás fontosságának állandó hangsúlyozásával
– csak így tudjuk legyőzni a gonoszt.
Mindez tud még hatni a legújabb generációkra is?