Adott egy katolikus hitét mélyen megélő lengyel újságíró és egy fotóművész, aki képein keresztül tudósítani is szereti azokat, akik figyelnek munkásságára. Elkötelezettségükből és kitartó munkájukból pedig sorra születnek fontos kötetek, így legújabb munkájuk, A Titkok Titka.
Grzegorz Górny és Janusz Rosikon ezúttal a „fenséges misztérium” nyomába eredtek, a katolikus hit középpontját, az eucharisztiát vizsgálták – egészen pontosan az eucharisztikus csodákat. Olyan jelenségeket, amelyek rendkívüliek, meghazudtolják a fizika és biológia törvényeit, tudományos alapokon pedig (bár átfogó kísérleteket tettek erre) nem lehet megmagyarázni őket.
A katolikusok számára kiemelkedően fontos az oltáriszentség – szeptemberben éppen Budapesten rendezték meg az Eucharisztikus Kongresszust, amely arra hivatott, hogy e szentséget tanulmányozza és ünnepelje –, amely hitünk szerint Jézus Krisztus valóságos teste. Alapítása az utolsó vacsorán történt, amikor Jézus megtörte a kenyeret és e szavakkal adta tanítványainak: „ez az én testem, mely értetek adatik”. Ígérete szerint,
„aki eszi az én testemet és issza az én véremet, bennem marad és én őbenne”.
Az évezredek során e mély hit változatlan maradt és rendkívüli felhajtóerővel bírt – és időről időre követték megmagyarázhatatlan, de a hit tartalmát pontosan visszaigazoló jelek, amelyeket összefoglalóan eucharisztikus csodáknak nevezünk. Ezek egy része a népi jámborság által őrzött legendáriumot ékesíti, vannak azonban szép számmal olyanok, amelyek részletesen és pontosan dokumentáltak, sőt, mély és összetett tudományos vizsgálatoknak is alávetették őket.
Ilyen, „a vallás és tudomány, hit és ész határterületein zajló események” adják az író és a fotográfus friss kötetének lényegét, akik bevallottan nem rideg kívülállóként, de precizitásra törekedve nyújtják át az esetek leírását. A katolikus egyház által hivatalosan is elismert eucharisztikus csodák száma száz fölött van, ezek közül hét, különböző helyszínen történt eseményt mutatnak be, amelyek közül többre is illik a leírás, miszerint megmagyarázhatatlan eseményről szóló tudósítást olvasunk. Górnyék megfigyelése, hogy a legtöbb ilyen jellegű csoda egyébként olyan történelmi korokban történt, amikor kihívás érte ezt a hittételt, vagy általában a vallásos hitet.
Az egyik csoda helyszíne az Abruzzo hegyei között fekvő Lanciano falu temploma volt Olaszországban. A csoda a történészek szerint 725 és 750 között történt, amikor egy szentmise során a kenyér és a bor hússá és vérré változott. Az ereklyét azóta is híven őrzik a templomban, a történelem során pedig többször is vizsgálat alá vetették. 1971-ben, valamint 1981-ben a legkorszerűbb orvostudományi eszközökkel vizsgálták az ereklyéket, melyek során egyértelműen bizonyítást nyert, hogy a húsdarab a szívizomhoz tartozó izomszövetből való. Annak ellenére, hogy a csoda mintegy 1200 évvel korábban történt, „a hús és vér minden olyan tulajdonsággal rendelkezett, mint az élő emberektől vett minták”, állaguk – megmagyarázhatatlan módon – nem romlott az évszázadok során és nem bomlottak fel. Odoardo Linoli, korának kiemelkedő orvosprofesszora a vizsgálatokra őt felkérő ferenceseknek küldött első táviratában a Szentírást idézte;
„Kezdetben volt az Ige, és az Ige testté lett”.
A mintegy félezerszer megismételt vizsgálatokat az Egészségügyi Világszervezet által kijelölt, független orvoscsoport is megerősítette.
Nagyot ugrunk térben és időben: Kelet-Lengyelországban vagyunk, 2009-ben, ahol Sokółka város templomában történt megmagyarázhatatlan dolog. A mintavételkor még ismeretlen anyag vékony, barnás színű volt és szorosan tapadt a szentostya megőrződött darabjához. A minta hisztopatológiai és ultrastrukturális vizsgálatát két professzor egymástól függetlenül végezte el. „A vizsgálati eredmények sokkolták a tudósokat, mert amit felfedeztek, az ellentétben állt az orvostudomány minden addigi ismeretanyagával.”
Fotó: Mátrai Dávid
A csoda 2008 októberében történt, amikor egy véletlenül földre hullott szentostyát a liturgikus előírásoknak megfelelően vízzel telt edénybe helyeztek, hogy abban feloldódjon, majd az edényt a plébánia széfjébe zárták. Amikor egy héttel később kinyitották az edényt, azt tapasztalták, hogy az ostya nem mállott szét, ellenben piros folt jelent meg rajta. Újabb tíz nap múlva az ostya még mindig egyben volt, rajta a folttal. Ezután kezdődtek meg a vizsgálatok, melyek megállapításai tudományos szempontból megmagyarázhatatlan tényekre mutattak rá.
A kémia törvényei eleve nem érvényesültek akkor, amikor a vízbe helyezett szentostya hosszú idő alatt sem oldódott fel. A legváratlanabb fordulat azonban az volt, hogy mindkét vizsgálat megállapította:
a szentostyán szívizomdarab van, ráadásul a két anyag szerkezetileg elválaszthatatlanul összekapcsolódott.
„A tudomány nemhogy nem ismer ilyen esetet, hanem ki is zárja a lehetőségét.” A vizsgálatokat a sokółkai csoda esetében is többször megismételték, különféle eljárásokat alkalmazva, az eredmények azonban mindannyiszor ugyanazok voltak. A szívizom ráadásul folyamatosan agóniára, a halál előtti percekre jellemző állapotot mutatott – azt az állapotot, amely ilyen hosszú időn keresztül semmiképpen sem lehetséges...
„Amit a tudomány nyelvén >>megmagyarázhatatlan jelenségnek<< mondanak, a hit nyelvén >>csoda<< elnevezéssel illetik. Az a jelenség, amelyet a tudomány nem képes megfejteni, nyilvánvalóvá lesz, ha a hit szemével nézzük.”
Grzegorz Górny, Janusz Rosikon: A Titkok Titka – Az eucharisztikus csodák nyomában
Kairosz Kiadó, Budapest, 2021
A történelem megértéséhez meg kell fejtenünk a nagy kognitív átmenetek titkát; a társadalmak a tudásszerzés, a termelés és a hatalomgyakorlás hármas metszetében léteznek, a nagy változások előidézője pedig minden esetben a hitrendszerek átalakulása – vélte Ernest Gellner, a „filozófiai antropológia” mestere.
Rendhagyó, a szakkönyv és az ismeretterjesztő kiadvány határán billegő kiadvány jelent meg. A Szerelmi szabadságharc azonban nem Petőfiék szerelmét, hanem az azt körülölelő társadalmat mutatja be.
A felsőoktatási intézmények előszeretettel gondolnak magukra a haladás zászlóvivőiként, ám saját megújulásukkal szemben többnyire radikálisan konzervatívok. Vízió, idő és a kisszerűség levetkezése is nélkülözhetetlen ahhoz, hogy a képesek legyenek megőrizni relevanciájukat, és felkészüljenek a jövőre.
Nála minden együtt volt: nyelvtehetség, irodalmi érdeklődés, matematikai zsenialitás, de a festészetről is csak a gyönge szeme miatt mondott le. Végül a fia lett az életműve fénypontja.
„Ezeknek az átutalásoknak végre véget kell vetni” – írta a német politikus.
p
1
20
39
Hírlevél-feliratkozás
Ne maradjon le a Mandiner cikkeiről, iratkozzon fel hírlevelünkre! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és elküldjük Önnek a nap legfontosabb híreit.
Összesen 53 komment
A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
balbako_
2022. január 24. 08:36
Édesapám mesélte a Don kanyarban legjobb barátjával a túlvilágról beszéltek és abban maradtak, aki hamarább meghal és van túlvilág az küld egy rózsát. A barátja a visszavonulás során meghalt - rossz irányba menekült és szovjet kézbe került megadta magát. Az orosz egy tank alá lökte a lánctalpak kásává lapították. A keserves visszavonulás során egy szétlőtt üres faluba mentek és szétszéledtek élelmet keresni. Azt nem találtak, de édesapám egyik embere odament apámhoz és mutatta "nézd ez egy jéggé fagyott rózsa milyen szépen megmaradt".
A katolikus egyház leszólta a pogányokat, mivel a Napot imádják. Az oltáriszentség sem épp a Holdat ábrázolja. Aki bizniszegyházat keres (általában mindig az az egyház amelyik ezzel vádol másokat) ő nézzen utána melyik is a leggazdagabb egyház.
Népművészetünkben az egyenlő szárú keresztet igének nevezzük és ilyen kereszteket hordtak a nyakukban
honfoglaló elődeink. A tudás hatalom. Aki tudja mi az ige, hatalmas tudással rendelkezik, hiszen ..MINDEN ami lett az igéből lett...
Itt a lehetőség elmondani ,hogy egyetlen csodát sem köteles elhinni egy hívő .
Hinnie a csodákkal kapcsolatban csak kell ,hogy Isten , ha akar , tud csodát tenni .
A csodának tartott esetek elfogadását , az Egyház nem teszi kötelezővé , csak engedélyezi azok számára , akik ezt igénylik .
Azok az egyházi személyek akik másképp járnak el , nem yz Egyház tanítsa szerint cselekszenek .