Folyamatos támadás alatt a szuverenitásunk – interjú Tuzson Bence igazságügyi miniszterrel
Mi várható a soros elnökségtől az igazságügy területén? Mit gondol az uniós vitákról? Mit tehetünk Európa és hazánk versenyképességéért?
„A magyar muzsikusok közössége pár ezer ember. Nincsenek sokan, de pótolhatatlanok.” Horváth Zsolttal, a Pannon Filharmonikusok igazgatójával beszélgettünk a járvány és a karantén kapcsán a komolyzenészek kihívásairól, a Filharmonikusok körüli családok és a közönség iránt érzett szolidaritásról, valamint távlati céljaikról. Leszögezi: „Ha megtervezzük a napunkat és nem hagyjuk elfolyni az időt, akkor lesz időnk a minőségi kultúrára”.
Hogyan védekezik egy szimfonikus zenekar a koronavírus ellen?
A szimfonikus zenekarokban az a speciális munkakörülmény, hogy egy nagy csoportban, egymástól alig fél méterre ülnek a muzsikusok, és a fúvósok a levegőt a vonósokhoz fújják, hatalmas kockázatot rejt a vírus terjedésében. A művészeink és a menedzsment jelenleg otthoni munkavégzésben dolgozik. A menedzsmentnek ez természetesen könnyebb, rendelkezésükre áll minden technikai felszerelés, és a zenekar egy évtizede online menedzsmentszoftver támogatással dolgozik, így ebben sem jelentett nagy változást az otthonról történő elérés.
Hogyan megy a home office a komolyzenészeknek?
A Pannon Filharmonikusok munkavállalói összesen hetvenhét 14 éven aluli gyermeket nevelnek, és a közösség nagy része hangszeres pedagógusként is dolgozik, míg a gyakorláshoz minimum egy csendes zugra szükség van a lakás egy pontján.
de a visszajelzések alapján átállt a családok működése. A muzsikusok átvették április végéig a feldolgozandó kottaanyagokat, és alkalmanként a zenei vezetők és a szólamtársak online egyeztetései mentén zajlik a koncertekre való egyéni felkészülés és gyakorlás. Természetesen egyénileg a Kodály Központ gyakorlóhelyiségei is használhatók, biztosítottuk az online időpontfoglalásos terembeosztást, az elszeparált munkavégzést, a higiéniás biztonságot és minden információt a helyes kézmosástól a betegség esetén szükséges tennivalókig. A zenekar belső intranet rendszerén keresztül azonnali online kapcsolatba tudunk lépni minden művészünkkel, és online társulati ülést is tartunk mindenki részvételével.
Működik a szolidaritás a közösségben?
A zenekar 1811-es alapító hangversenyét a muzsikus árvák és özvegyek megsegítésére adta annak idején. Az alapító szellemiségéhez híven első dolgunk az volt, hogy a kollégáim személyesen felhívják a zenekar nyugdíjasait, Örökös tagjait és bérleteseit. Több ezer telefonon vagyunk túl, és megnyugtató, hogy mindenkinek tudtunk segíteni, aki kérte. A következő időszakban a muzsikusok egyedi kreatív elgondolásai nyomán fogunk jelentkezni online zenei tartalmakkal.
Próbákat tudnak tartani? Hogy tudnak készülni a vírus utáni időkre?
Próbákat jelenleg nem tudunk tartani a fent említett munkakörülmények miatt. A legfontosabb feladatunk a jelenlegi helyzetben, hogy mind fizikailag, mind mentálisan egészségesek maradjunk és felkészültek legyünk.
Az előadás és a közös munka természetesen más felkészülést és összehangolódást igényel, de ehhez bőven van időnk.
Ha nem tudnak próbálni, az várhatóan milyen hatással lesz ez a szakmai színvonalra?
Pár hét szakmai színvonalesés nélkül áthidalható, hiszen a nyári szabadságok után is beül egy próbára egy jól képzett muzsikus, és azonnal tud jól játszani. A pár hét home office és szabadság után bízunk abban, hogy a kamaraformációkra és a szólódarabokra való felkészüléssel tudjuk szinten tartani a művészek felkészültségét.
Mire számít, mikor tudnak újra visszaállni a rendes kerékvágásba?
Hogy mikor állunk vissza rendes kerékvágásba, nehéz megmondani. Az egyik előzetes megérzés szerint a veszélyhelyzet elmúltával nem áll azonnal helyre a közönség abbéli bizalma, hogy beüljön egy ezer fős hangversenyterembe.
Az online tartalmakra való látható fogékonyság mindenesetre ráirányítja a figyelmet arra, hogy a kultúra és annak a fogyasztása alapvető társadalmi igény, még a virtuális fogyasztás is hozzájárul a közösségi élmény illúziójához és ezzel együtt a mentális egészségünkhöz. Azt is megéljük azonban, hogy az online tartalom nem tudja pótolni a valóságot. Sokat bosszankodtunk, hogy tülekedni kell a ruhatárnál a koncertteremben, de most mit nem adnánk azért, hogy biztonsággal szuszogjunk egymás nyakába a koncert szünetében sorban állva a büfében. Abban biztos vagyok, hogy a krízis elmúltával nem leszünk ugyanazok az emberek, ahogy a közönségünk sem ugyanazokból fog állni. A komolyzene közönségében közismerten túlreprezentált az idősek jelenléte. Sajnos a világban látható tendenciák alapján vélelmezhető, hogy gyászolni fogjuk a közönségünk egy részét, és biztos vagyok benne, hogy sok középkorú és fiatal kortársunkban is átértékelődik, hogy mivel tölti az idejét. Talán többen jönnek ezekből a korosztályokból is a koncertekre.
Mit terveznek a majdani újraindulásra?
A terveink szerint kamaraestekkel, korlátozott közönségszámmal és szabadtéri eseményekkel fogjuk kezdeni a programjainkat, hogy újra egymásra találjunk. Azonnal erősíteni fogjuk az ifjúsági programjainkat, és már most dolgozunk azon, hogy forrást találjuk a fiatalok számára készülő olyan online tartalmak előállítására, amelyek valódi célja a koncertterembe csábítás.
Mennyire érinti súlyosan a zenekart az, hogy le kellett mondani a koncerteket? Hogyan biztosítható anyagilag a zenekar fennmaradása?
Mivel a Pannon Filharmonikusok az ország egyik legsikeresebben működő előadóművészeti nonprofit gazdasági szervezete, a bevételei jelentős tételt jelentenek a működésében. A vírustól való fenyegetettség elhúzódása jelentős gazdasági károkat okozhat, és a menedzsment azon dolgozik, hogy ezek a károknak a lehető legkisebb hosszútávú hatása legyen. A legfontosabb, hogy mindenki megőrizze az egészségét, hogy a veszélyhelyzet elmúltával minél hamarabb el lehessen kezdeni dolgozni.
Véletlen-e vagy sem, de a Pannon Filharmonikusok idén Aranyfedezet címmel hirdette meg az évadát, és az időre kívántuk ráirányítani a figyelmet. Ez egy közel 210 éves zenekar, és a műfaj, amit képvisel, olyan zeneszerzők alkotásait adja elő, mint az épp 335 éve született Johann Sebastian Bach. Az elmúlt évszázadokban számos kataklizmán ment keresztül az emberiség, de a mi műfajunk, a szimfonikus zenekari működés fennmaradt a legnagyobb válságok idején is. Ez nem lehet véletlen. Közös felelősségünk biztosítani a zenekar fennmaradását.
Biztosított a zenekari zenészek megélhetése? Mit gondol a szabadúszó zenészek és más művészek helyzetéről?
Jelenleg a zenekari muzsikusok dolgoznak, később szabadságon lesznek, tehát jogilag biztosított számukra a fizetésük. A jövőről mindenki csak találgat, én ezekkel a kérdésekkel most nem foglalkozom, amikor olyan sok a bizonytalanság. A szabadúszó művészek viszont rendkívül nehéz helyzetbe kerülhetnek egy elhúzódó veszélyhelyzet esetén. A Pannon Filharmonikusok épp emiatt a következő évadában kiemelt figyelmet fog fordítani arra, hogy lehetőséget nyújtson a magyar muzsikusok fellépésére. Vigyáznunk kell a zenekari muzsikusokra és a szólistáinkra is.
Több ezer óra gyakorlás. Az utánpótlás már az elmúlt években veszélyben forgott. Fontos, hogy a prognosztizálható gazdasági válság idején is legyenek olyan közös értékeink, amelyeket nem hagyunk veszni még akkor sem, ha nem az alapvető testi igényeinket elégítik ki. A magyar muzsikusok közössége pár ezer ember. Nincsenek sokan, de pótolhatatlanok. Olyanok, akár a fák. A ma ültetett csemete sokára hoz gyümölcsöt. Óvnunk kell a mai muzsikus nemzedéket.
A kormány által hozott intézkedések mekkora segítséget jelentenek? Számítanak ezen felül még támogatásra?
A járulékbefizetési kötelezettség felfüggesztése nagy segítséget jelent, azonban ebben a szakmában a forint gyengülése is jelentős károkat okoz. A leszerződtetett vendégművészek, a karmestereink euróban számolnak, így egy árfolyamveszteséget is meg fogunk érezni. A tavaly megszűntetett TAO utódtámogatásának keretében bevállalt projektek elmaradása, és az ezzel esetlegesen csökkenő támogatásintenzitás hatalmas problémát okozna, mivel az együttesek beépítették azt az alapműködésükbe, akár a fizetések biztosítására. Egyszóval az állam támogatására biztosan számítunk. Sokan azt gondolják, hogy a válságban a kultúrára van a legkevesebb szükség, azonban az európai, városiasodott környezetben ahhoz, hogy az élet visszatérjen a régi kerékvágásba, feltétlenül szükség van a megszokott kikapcsolódási formákra.
Terveznek a veszélyhelyzet alatt valamilyen online akcióval, meglepetéssel szolgálni a közönségüknek?
Az online szórakoztatás előkészítése zajlik, de annál sokkal fontosabbnak ítéltük meg a Pannon Filharmonikusok és a közönségének közösségét érintő már említett intézkedéseket. Először a bérleteseinket egyenként felhívták a kollégáim, hogy jól vannak-e, van-e, aki segít nekik, és van-e esetleg szükségük valamire. Aki még nem tette, azt felírjuk a hírlevelünkre, szóban elmondjuk a legfontosabbakat. Természetesen segítünk is, amit tudunk: én is vásároltam már be súlyos beteg, idős bérletesünknek. Rendkívül hálásak a figyelemért és a gondoskodásért.
A koncerteket lehetne átmenetileg pótolni online közvetítéssel, azonban a Kodály Központ technikailag nincs felkészülve a stream lehetőségére, az ennek biztosításához szükséges extra forrást jelenleg nem engedhetjük meg magunknak. De a költségek visszafogásánál fontosabb, hogy maga a zenekari munkavégzés csoportos jellege fokozott veszélyt jelent, egy egyéni megbetegedés azonnal a teljes közösség fertőzésének kockázatát hordozza magában. Ezért jelenleg a korábbi online felvételeinket osztjuk meg, illetve játékokkal, közösségi felhívásokkal készülünk. A muzsikusainkat is bevonjuk az átmeneti állapot leghatékonyabb kihasználásába.
Milyen személyes tanácsot tudna adni a magyaroknak a vírus idejére kultúrafogyasztás szempontjából? Üzenne valamit a koncertre járó közönségnek?
Azt gondolom, hogy a legfontosabb jótanács, hogy aki teheti maradjon otthon, mosson gyakran kezet, és ha mégis el kell mennie, akkor tartson két méter távolságot mindenkitől. Az otthonlét egyik legfontosabb kelléke a napirend. Ebben a muzsikusok jó példát tudnak adni, hiszen a tanulmányaik során hosszú éveken keresztül szigorú napirend szerint élnek, és azt betartva jutnak eredményre.
Az online térben elérhetővé vált a legmagasabb színvonalú komolyzenei tartalom a berlini Philharmonie digitális koncerttermében, a Müpa online tartalmaiban; számos múzeum virtuálisan bejárható és biztosan mindenkinek a könyvespolcán van olyan könyv, amire még nem jutott ideje. Azoknak, akik nem használnak internetet, rendelkezésre állhat a Bartók és a Klasszik Rádió, a Mezzo és az Arte televíziós csatornák. De a tartalmas napba mindenképpen férjen bele egy-egy telefon az ismerősöknek, barátoknak, családtagoknak és a ránk bízott kollégáknak. Hogy mit üzennék a közönségnek? Figyeljék a zenekar által megosztott tartalmakat, ha kell, kérjenek akár tőlünk segítséget, és ne felejtsék el hova tették a koncertbérletüket, mert reméljük, hamarosan szükségük lesz rá!
***
A Mandiner elkezdte Karantén-interjúk sorozatát, amiben ismert személyiségeket kérdezünk a megváltozott életünkkel kapcsolatos gondolataikról, saját tapasztalataikról.