Tizenharmadik alkalommal rendezték meg október 1-jén az Építészek és a zene világnapját, ezúttal a megújult Ybl Budai Kreatív Házban. A program gerincét kiváló előadások alkották olyan jeles személyiségek közreműködésével, mint Zalavári József formatervező és szobrász vagy Dr. Földes Imre zenetörténész.
Egy olyan eseményt, mint az Építészek és a zene világnapja, hajlamosak vagyunk száraz és unalmas előadások végtelenbe nyúló kínszenvedéseként elképzelni, ahol néhány bóbiskoló szakmabeli előtt magyaráz valaki olyan dolgokról, amelyek a kívülállók számára semmit sem mondanak. Nem állítom, hogy pontosan ugyanezt gondoltam volna a káprázatosan felújított Ybl Budai Kreatív Ház (korábbi nevén Ybl Vízház) felé ballagva, de azért óhatatlanul ott munkált bennem az aggodalom: mi lesz, ha tényleg néhány békésen hortyogó öregúr társaságában kell a következő órákat eltöltenem.
Hát nem így lett, hanem egészen másképp. Hogy egészen másképp lett, arról – többek között – Zalavári József formatervező, szobrász és egyetemi tanár gondoskodott, aki élvezetes előadást tartott a Bauhaus eszköztárával történő játékos tervezésről. Zalavári közvetlen stílusban vezette le a háromnegyed órás programot, amelybe bevonta a közönséget olyan módon, hogy a vállalkozó kedvűek úgy érezhették magukat, mintha Walter Gropius legendás előadásainak egyikére csöppentek volna. K
Kaviccsal mindenki játszik, csak a legtöbben később elveszítik ezt a képességüket
– mondta többek között Zalavári, majd hozzátette: a formatervező többek között arról ismerszik meg, hogy egész életében játszik.
A közönség vállalkozó kedvű tagjainak papírlapokat osztott ki és azt kérte, mindenki hajtogasson belőle azt, amit akar. Ilyen feladatot nyilván az általános iskolában kap utoljára az ember, nem csoda, hogy jó néhányan eleinte csak zavartan gyűrögették a lapokat. Zalavári lelkesültsége, a téma iránti szemmel látható rajongása azonban hamar eloszlatta a kezdeti félszegséget és nemsokára mindenki elmélyülten hajtogatott. A hangszert kell megteremteni – mondta Zalavári, ami itt a formák teljes skáláját jelentette, magyarán azt, hogy egy egyszerű papírlap alkalmas arra, hogy olyan formákat hozzunk létre a segítségével, hogy magunk is meglepődünk a végeredményen.