A Zalavári előadása utáni rövid szünetben a programfüzetben olvasható egyik idézet fölött meditáltam. Az építészet megdermedt muzsika, mondta az idézet szerint Goethe egy alkalommal, a strasbourgi székesegyház előtt állva. A következő előadó, a saját szakterületén legendás hírű Dr. Földes Imre zenetörténész aztán árnyalja az idézetet. Nem is Goethétől származik, hanem Schellingtől, a filozófustól, akitől Goethe egyszerűen átvette és használta. De végső soron mindegy, ki mondta először, a lényeg az, hogy pontos és érzékeny meglátás, érzékeltet valamit abból a középkori szellemiségből, amely még egyáltalán nem tekintette egymástól különállónak a művészet területeit.
A zenében van valami építészet-szerű, az építészet pedig számtalan zenei elemmel dolgozik,
erre utal a schellingi mondat és erre hoz fel példákat Földes Imre is kiváló előadásában. Az építészet mint elnémult zeneművészet – adja meg az előadás alaphangját Földes, aki saját fotóival illusztrálja az elhangzott zeneművek részleteit, példákat mutatva fel arra, hogy a különféle zenei stílusok és megoldások alapformái az építészetben is fellelhetők. A zenében a minimálisan négy ütemű periódus az alapelem, a „legrövidebb értelmes zenei mondat”, ahogy Földes Imre fogalmaz. Erre példaként többek között a mostari Öreg hidat hozza fel, amely formájában tökéletesen tükrözi ezt a legrövidebb, értelmes zenei mondatot. De előkerül itt a klasszikus zenében gyakran előforduló hármasságra példaként a kotori Szent Tripun katedrális vagy épp a Nyugati pályaudvar, egy Anton Webern-darab kapcsán pedig egyenesen a tükrös szimmetria szerint épült spliti futballstadiont mutatja az idős mester, ahol bő egy hét múlva sorsdöntőnek tűnő mérkőzést játszik a magyar futballválogatott (ez a teremben ülők közül valószínűleg csak nekem jutott eszembe).
Sorjáznak a különféle megfeleltetések: egy Haydn-szimfónia aszimmetriája a villányi Halasi Vendéglő homlokzatával vagy a firenzei Palazzo Antinorival mutat rokonságot, a polifónia a Medici-palotát juttathatja eszünkbe. A fúga kapcsán Földes Imre Bartók Béla Zene húros hangszerekre, ütőkre és cselesztára című művét mutatja meg: szó szerint letaglóz megrendítő szépségével, egyszerre idegen és magával ragadó atmoszférájával. A fúga Földes szerint többek között a berlini Reichstag épületében érhető tetten, pontosabban az épület egyébként elképesztő kupolájában, amelyet Norman Foster tervezett a kilencvenes évek végén. Mintha bele lennék komponálva – mondja Földes a kupoláról annak kapcsán, hogy a látogató tényleg úgy érezheti magát az üvegszerkezetben fel és alá közlekedve, mintha tevőleges alakítója lenne az egésznek egy folyamatosan változó és az égbolt felé nyitott tér részeként.