Rendkívül izgalmas témával foglalkozik František Mikš cseh szerkesztő és könyvkiadó kötete, a Picasso, a vörös kakas – Ideológiák és utópiák a 20. századi művészetben, amit nemrég adott ki a Typotex Kiadó.
Mikš a 20. századi képzőművészet három nagy alakjának – Kazimir Malevicsnek, George Grosznak és Pablo Picassónak – az életén keresztül mutatja be,
hogyan kerítette hatalmába az európai művésztársadalmat a kommunista téboly,
valamint azt is, a politikai elkötelezettség miként nyilvánult meg aztán az alkotásokban.
Malevics és Grosz az életük végén belátták a bolsevik utópia szörnyűségét, Picasso viszont halálig a párt hűséges kiszolgálója maradt – recenziónkból az is kiderül, a spanyol festő hogyan (nem) reagált az 1956-os forradalomra.
Malevics, a misztikus-szuprematista forradalmár
Mikš esszéiből kiviláglik: teljességgel eltérő indítékok vezették a festőket arra, hogy csatlakozzanak a kommunista mozgalomhoz. Az ukrán származású Malevics politikai szerepvállalásában sajátos, avantgárd miszticizmusa játszott nagy szerepet: megelégelte a „forma béklyójában senyvedő” festészetet,
a „való élet attribútumaitól megszabadított” művészetről álmodozott,
a Marinetti-féle futurista szólamoktól megrészegülve hirdette a hagyományok elvetését, ember és világ esztétikai alapon történő, radikális megújítását.
Kazimir Malevics
1915-ben Szentpéterváron mutatta be ikonikus képét, a művészi absztrakció végpontját jelentő Fekete négyzet fehér alapon-t – a festő kor- és vetélytársa, Ivan Kljun egyenesen úgy fogalmazott, hogy koporsóba helyezték „a festőművészetet, az elkontárkodott természet művészetének holttestét, lepecsételték a szuprematizmus fekete négyzetével”.
Nem véletlenül beszélünk ikonikus képről – Malevics a művészet „új vallásának” ikonjaként tekintett rá, noha megalkotásakor állítólag maga sem értette egészen, miféle üzenetet hordoz a festménye. Csupán homályosan sejtette, hogy elért oda, ahol a part szakad: önnön műve hatása alatt egy hétig nem tudott enni, inni és aludni.
„Lehet, hogy a Fekete négyzet magát Istent ábrázolja, a tökély esszenciája az új kezdet felé vezető utunkon”
– írta később egy levelében; sokatmondó módon az alkotást a kiállítóterem felső sarkában helyezték el, mint a pravoszláv ikonokat. És miközben Malevics a szuprematista művészetvallás egyre elvontabb és misztikusabb meghatározásaihoz jutott el, rajongva állt ki a bolsevik forradalom mellett. „Mint egy olyan csoport tagja, melynek nevében szerepel a szuprematista szó, ezennel kihirdetem, hogy mi, akik a [tűzzel] megtisztított helyre léptünk, magunk is belső megtisztuláson estünk át. Nem szennyeznek minket a szétvert régi birodalom maradványai.”