Én ezt több helyen igyekeztem megtanulni. Malcolm Wilsontól rengeteget tanultam. A fortepiano- és csembalójátéktól kezdtem és jutottam el ahhoz a 19. századi hangszerhez, amit már nyugodtan nevezhetünk zongorának. De az első kiadású kéziratok hozzáférhetősége hasonlóan fontos, mint megmutatni, hogy van hangszertörténet is Chopin életében. Ezért választottam a Pleyel-zongorákat, ezért volt elsődleges célom, hogy kotta, hangzóanyag és hangszertörténet együtt jelenjen meg.
Mi a véleménye a szalonokról?
A szalonkultúra a 19. századnak a találmánya. Társaságok jönnek össze, a társaságban az orvos, a mérnök, a professzor, a muzsikus, a költő ugyanazzal a véleménynyilvánítási súllyal bír. Heine úgy tud beleszólni Chopin művébe, mint az orvos, és Chopin komolyan veszi. Irigylésre méltó a 19. század, mert
a szabad véleménynyilvánításnak olyan súlya volt, amilyen ma nem biztos, hogy megvan.
Egy koncertterem nem adja meg azt a lehetőséget, amit a szalon megadhat. Hiszen egy szalonban közvetlenül ott vagyunk a hangszer mellett, ott vagyunk a költő mellett, aki esetleg elköhinti vagy elsírja magát, mialatt olvassa a saját versét. Szóval olyan dolgok történnek, olyan információkhoz juthat az ottani közeg, amit egy koncertterem soha nem tud visszaadni. Meg kellene próbálni a mai eszközöket úgy használni, hogy a szalonok közvetlen élménye megjelenjen akár a Facebookon is. Minden ötletet szívesen veszek.
Nicolas-Charles Bochsa hárfás, korának fenegyereke 1842-ben Magyarországon koncertezett. Előadásának bizonyos részén a közönség kérhette, hogy milyen dallamokra improvizáljon. Miért tűnt el a „komoly” zenéből ez a szórakoztatási igény?
Én azon kevesek közé tartozom, akik ha mód és lehetőség van rá, mindig improvizálnak. Annak idején nem léteztek adathordozók, most bármikor elő tudok venni bármilyen kedves dallamot. A Top10 ott van a telefonomon, bármit letölthetek. De azért annak idején nem így volt. Egy előadóművésznek az is a szerepe volt, hogy népszerű melódiákat el tudjon játszani. És hát olyankor, természetesen, arra voltak kíváncsiak, hogy mit tud ez az előadó azzal az adott dallammal kezdeni. Ennek a hagyománya egészen a trubadúrokig visszavezethető, de a görög kultúrában is megvan. Hogy mi az oka, hogy kiveszőben van? Azt hiszem, az a profizmusnak nevezett, inkább sorozatgyártáshoz hasonlítható szemlélet, amibe nem fér bele se időben, se az előadó kapacitásába, hogy be merjen ilyet is vállalni. Ugyanazt a műsort játssza végig, heteken-hónapokon keresztül. Egyik nap még Párizsban van, másik nap Berlinben, aztán két napot Svájcban, állandó az utazás.