Az ön életművének kiemelkedő vonulata Chopin autentikus, korabeli hangszeren való megszólaltatása.
Amikor a kilencvenes évek legelején először felmerült bennem, hogy a Chopin-összkiadást érdemes lenne elkezdeni, akkor még a varsói Chopin-verseny követelményeiben egyáltalán nem szerepelt az, hogy korabeli hangszeren kell tudni játszani. Tizenéves diák voltam, amikor Svájcban elvittek egy magánházba fogadásra, és ott volt egy Pleyel zongora. Egy kis pianínó. Kipróbáltam, és semmilyen módon nem hasonlított az általam használt zongorákhoz. Hamar rá kellett aztán jönnöm, hogy a régi hangszerek igenis tudnak olyan képességekkel bírni, mint a mai hangszerek, csak
Chopinék egészen más oldalról közelítették meg a technikai kérdéseket.
Én ezt több helyen igyekeztem megtanulni. Malcolm Wilsontól rengeteget tanultam. A fortepiano- és csembalójátéktól kezdtem és jutottam el ahhoz a 19. századi hangszerhez, amit már nyugodtan nevezhetünk zongorának. De az első kiadású kéziratok hozzáférhetősége hasonlóan fontos, mint megmutatni, hogy van hangszertörténet is Chopin életében. Ezért választottam a Pleyel-zongorákat, ezért volt elsődleges célom, hogy kotta, hangzóanyag és hangszertörténet együtt jelenjen meg.
Mi a véleménye a szalonokról?
A szalonkultúra a 19. századnak a találmánya. Társaságok jönnek össze, a társaságban az orvos, a mérnök, a professzor, a muzsikus, a költő ugyanazzal a véleménynyilvánítási súllyal bír. Heine úgy tud beleszólni Chopin művébe, mint az orvos, és Chopin komolyan veszi. Irigylésre méltó a 19. század, mert
a szabad véleménynyilvánításnak olyan súlya volt, amilyen ma nem biztos, hogy megvan.
Egy koncertterem nem adja meg azt a lehetőséget, amit a szalon megadhat. Hiszen egy szalonban közvetlenül ott vagyunk a hangszer mellett, ott vagyunk a költő mellett, aki esetleg elköhinti vagy elsírja magát, mialatt olvassa a saját versét. Szóval olyan dolgok történnek, olyan információkhoz juthat az ottani közeg, amit egy koncertterem soha nem tud visszaadni. Meg kellene próbálni a mai eszközöket úgy használni, hogy a szalonok közvetlen élménye megjelenjen akár a Facebookon is. Minden ötletet szívesen veszek.
Nicolas-Charles Bochsa hárfás, korának fenegyereke 1842-ben Magyarországon koncertezett. Előadásának bizonyos részén a közönség kérhette, hogy milyen dallamokra improvizáljon. Miért tűnt el a „komoly” zenéből ez a szórakoztatási igény?
Én azon kevesek közé tartozom, akik ha mód és lehetőség van rá, mindig improvizálnak. Annak idején nem léteztek adathordozók, most bármikor elő tudok venni bármilyen kedves dallamot. A Top10 ott van a telefonomon, bármit letölthetek. De azért annak idején nem így volt. Egy előadóművésznek az is a szerepe volt, hogy népszerű melódiákat el tudjon játszani. És hát olyankor, természetesen, arra voltak kíváncsiak, hogy mit tud ez az előadó azzal az adott dallammal kezdeni. Ennek a hagyománya egészen a trubadúrokig visszavezethető, de a görög kultúrában is megvan. Hogy mi az oka, hogy kiveszőben van? Azt hiszem, az a profizmusnak nevezett, inkább sorozatgyártáshoz hasonlítható szemlélet, amibe nem fér bele se időben, se az előadó kapacitásába, hogy be merjen ilyet is vállalni. Ugyanazt a műsort játssza végig, heteken-hónapokon keresztül. Egyik nap még Párizsban van, másik nap Berlinben, aztán két napot Svájcban, állandó az utazás.