Kézbe vettem, és tényleg nagy. Eredetileg eszem ágában sem volt nekiesni az antológiának, mert nem szeretem hosszú távra elkötelezni magam. Aztán az eredeti ajánló alatt szavazáson kiderült, hogy ez a könyv érdekli legjobban olvasóinkat, és én is meggyőztem magam, hogy csak profitálhatok a dologból, na meg arról, hogy nem kell egyben lenyomni az egészet, lehet szépen, adagolva. Úgyhogy beszereztem az e-könyvet.
A szép adagolásból aztán az lett, hogy három cikk után a következő tíz novella olvasása közben, egészen pontosan az ötödik novella felénél elakadtam, és hónapokig pihentettem a projektet. Az első harminc novella viszont meggyőzött arról, hogy ez egy olyan könyv, ami a polcra való; így azt tűztem ki célul az év elején, hogy megrendelem, és ha megjön, folytatom tovább az olvasást. A könyv maga fizikailag lenyűgöző darab, szép a borítója, a novellák pedig a nagy méret miatt két hasábba vannak szedve. Minden sci-fi rajongó polcára nyugodt szívvel tudom ajánlani.
Itt érhető el az első rész, itt a második, itt pedig a harmadik. És akkor lássuk a következő tíz írást, most az ötvenes évek második feléből: már erősen tartunk a New Wave szerzői felé.
*
Damon Knight: Stranger Station (1956)
Damon Knight a negyvenes-ötvenes évek amerikai SF-közéletének egyik fontos alakja, ő alapította például az SFWA-t. Ebben az 1956-ban megjelent novellában egy asztronautát követünk, aki egy idegen lénnyel fog találkozni. Az idegenek rendszeres időközönként olyan szérumot adnak ajándékként az emberiségnek, amely meghosszabítja az életüket. A találkozásnak azonban nagy ára van: az emberi kapcsolattartó általában megőrül, és nem lesz képes kommunikálni másokkal. Nem volt rossz a történet, de azért olyan nagyon ütős se. A novella Idegen állomás címmel jelent meg magyarul Tamás Gábor fordításában a Galaktika 2011. októberi számában.
James White: Sector General (1957)
A Vészhelyzet sci-fiben: James White leghíresebb műve a Sector General-sorozat, ami egy olyan kórház életét követi nyomon, ahol az ismert galaxis minden egyes fajának igyekeznek ellátást nyújtani. Ez azt jelenti, hogy a kórház különböző szekciói különféle típusú lényeknek tudnak otthont adni, az orvosok pedig egy gyorstanuló-gép segítségével tudnak felkészülni az adott feladatra. Persze mindennek egy csomó veszélye is van… Megmondom őszintén, hogy ez a felvetés egész tetszetős, nagyon pozitív és pacifista a sztori légköre, elolvasnám a többit is. A történetek egy jó része Kórház a galaktika szélén címmel meg is jelent meg folytatásokban a Galaktikában, 1987-ben, Gálvölgyi Judit fordításában.
Arkagyij and Borisz Sztrugackij: The Visitors (?)
A Stalker-történetek orosz szerzőpárosát talán senkinek sem kell bemutatnom, a Metropolis/Galaktika gondozásában a Könyvfesztiválra is jelenik meg tőlük most könyv. Az itt hozott történet egy ásatás tagjait mutatja be nekünk, akik furcsa, idegen jelenségekre lesznek figyelmesek a környezetükben - és egyiküknek egy nagyon komoly döntést kell meghoznia. Jól rávilágít ez az írás szerintem a két Sztrugackij világára. Nem tudom, hogy megjelent-e ez a novella magyarul: gyanítom, hogy igen, de nem sikerült megtalálnom a nyomát a magyar interneteken. (Frissítés: olvasónk jelzése szerint a történet magyarul Borisz Ivanovicz Sztronszkij kalandja címmel jelent meg a romániai Stiinta si Tehnica-sorozatban, majd Kívülről címen a MetaGalaktika 3-ban.)
Carol Emshwiller: Pelt (1958)
Itt kezdődött kicsit a mélyrepülésem az antológiával, pedig nem rossz történet ez. VanderMeerék azt írják róla, hogy megjelenésekor sokan úgy gondolták, ez a történet a szépirodalom realizmusának és a sci-finek egy szép házassága. Egy kutya szemszögéből követünk egy vadászatot egy jeges bolygón, a levadászandó lények pedig tudnak beszélni - a kutyával. És megpróbálják rávenni arra, hogy maradjon a bolygón. Tényleg szépen van megírva, viszont én kicsit untam.
Gérard Klein: The Monster (1958)
Egy nő ül a rádió mellett. A közeli parkban egy idegen lény szállt le, a parkot elbarikádozták, azt üzenik a lakosságnak, hogy nem kell félni. A nő férje viszont mindig azon a parkon keresztül jár haza, és még nem érkezett meg. A nő elindul, hogy megkeresse a férjét… Itt aztán végképp megálltam az olvasásban, pedig most újraolvasva a francia szerző művével sincs több baj azon kívül, hogy szerintem kicsit unalmas, nagy fordulatokra sem szabad számítani.
Theodore Sturgeon: The Man Who Lost the Sea (1959)
Sokféleképpen hatnak az emberre ezek a novellák: van, ami inkább egyfajta múzeumi darabként érdekes; van, ami ma is bőven megállja a helyét; és van köztük olyan is, ami egyszerűen csak szép. Theodore Sturgeon novellájában egy sérült asztronautát látunk, illetve azt, ahogy őt látják valakik, vagy ahogy éppen ő látja a körülötte lévő világot. A végén minden kiderül. A novella Az ember, aki elveszítette a tengert címmel jelent meg a Galaktikában Gálvölgyi Judit fordításában először 1986-ban ,aztán 2010-ben is.
Silvina Ocampo: The Waves
Csak úgy sorakoznak egymás után itt a szép novellák. Silvina Ocampo az argentin irodalom egy ismert alakja, az antológiában szintén feltűnő Jorge Luis Borges barátja, illetve Adolfo Bioy Casares felesége. Ez a novellája az egyetlen kifejezetten SF-története. A történet szerint véletlenül kiderült, hogy az emberek molekulatérképe különböző hullámokat bocsájt ki, így az országok megszűntek, és a passzoló hullámú emberek kezdtek el különféle társadalmakat alkotni. Családok, szerelmespárok szakadtak szét. Az elbeszélőnk egy nő, aki egy ilyen pár tagja, és aki mindent megtenne, hogy visszakapja szerelmét.
Will Worthington: Plenitude (1959)
Rossz helyen hagytam félbe az antológiát, hiszen sorozatban ez a harmadik remek darab. A rejtélyes Worthington novellájában az emberiség két részre oszlott: az egyik fele a modern városokat hátrahagyva való világban él farmerként, vadászként; a másik fele pedig a városokban, egyfajta szimulált valóságban. Az előbbi csoportból követünk egy apát, aki sokat kérdezősködő fiának mutatja meg, hogy mi is a helyzet a városban.
J. G. Ballard: The Voices of Time (1960)
J. G. Ballardot tavaly fedeztem fel magamnak, és továbbra is tervezem, hogy olvasok tőle majd többet. Ez a hosszabb munka is megerősített abban, hogy érdemes felfedezni a brit szerző disztopikus világait. A novellában egy tudóst ismerünk meg, aki egy biológus kollégája munkáját folytatva igyekszik rájönni egy szoft-posztapokaliptikus világban, hogy vajon megállítható-e az entrópia, ami őt is bekebelezi: az emberiség egy részéhez hasonlóan egyre kevesebbet tud ébren lenni. Álomszerű, furcsa, nagyon jól megírt darab volt, amit minden furcsasága ellenére élveztem.
Valentina Zhuravlyova: The Astronaut (1960)
A szovjet szerző művében egy űrhajókon orvosként dolgozó pszichológus látogat el az archívumba, hogy anyagot gyűjtsön a “tizenkettes szabály” történetéről: a szabály szerint a hosszú csillagközi utakra olyan személyeket kell összeválogatni, akik le tudják foglalni magukat a több hónapos üresjáratokban. Ennek nyomán egy olyan expedíció történetét fedezi fel, amelynek festészettel foglalkozó kapitánya hatalmas áldozatot vállalt magára a legénység megmentése érdekében.
*
Kövess minket Facebookon és Molyon, olvasd el e-könyvünket a hazai fantasztikum helyzetéről, és gyere el a Könyvfesztiválra, ahol főszerkesztőnk moderálja majd a kortárs sci-firől és fantasyről szóló beszélgetést!