„Örök szerelem, ettől nem lehet elszakadni” – így vallott a visszatéréséről a Mandinernek az olimpiai bajnok
Szász Emese a decemberi országos csapatbajnokságon a gyermekei előtt léphet ismét pástra.
Magyar induló nyerte idén a Vienna Comic Con cosplay-versenyét. Okkidóval arról beszélgetünk, hogy miért vág bele valaki a ebbe a műfajba, mennyi idő alatt lehet összerakni egy cosplayt, és hogy melyik volt eddig a kedvenc alkotása. Ő például maga tanult szabni-varrni és elektromos áramkört építeni, és egy-egy jelmezzel hosszan el tud pepecselni. Interjúnk.
Egy aprólékosan kidolgozott Warhammer 40000-karaktert jelenített meg a Vienna Comic Con színpadán a magyar cosplayes, aki ezzel elnyerte a bécsi képregénytalálkozó cosplay-versenyének idei fődíját. Okkidóval az esemény után beszélgettünk.
*
Mondanál magadról pár bemutatkozó mondatot?
A valódi nevem Ildikó, de cosplayerként inkább Okkidóként ismernek. A cosplayer nickem gyakorlatilag az orchidea szó japán átirata. Főként számítógépes játékokból válogatok cosplay-alanyokat, hiszen magam is elkötelezett gamer vagyok. A cosplay mellett számos hobbim van, mint például lovaglás, kendo, fitness, olvasás, művészetek, történelem, élő szerepjátékok (LARP) és még sorolhatnám.
Mikor kezdtél cosplayezni és miért?
Mivel hosszú éveken át kendóztam, közel került hozzám a japán kultúra – a harcművészetek mellett minden egyéb médiumával. Elkezdtem tanulni a nyelvet, és nagy mennyiségben olvastam mangát és néztem animét. 2006 nyarán így jutottam el egy conra, ahol először láttam testközelből a cosplayt. Annak ellenére, hogy azelőtt nem volt túl pozitív véleményem róla (főleg a neten látott extremitások miatt), azonnal magával ragadott ez a világ, és ősszel, a következő rendezvényre már én is jelmezben érkeztem. Nehéz elhinni, hogy ez már 10 évvel ezelőtt volt. 2007 után ki kellett hagynom pár évet, és 2010 óta érzem úgy, hogy a cosplay számomra több, mint egyszerű hobbi.
Mi alapján választasz karaktert magadnak? Inkább a külső jegyekre fordított a hangsúlyt, vagy fontos, hogy azonosulni tudj a karakterrel?
Sosem választanék csak a külső megjelenése alapján karaktert, az nekem egy kicsit képmutatásnak tűnne. A cosplay egy kicsit a karakterrel való azonosulásról is szól (erre utal a szóösszetétel „play” része), ezért nem tudnék olyan karakter bőrébe bújni, akivel nem szimpatizálok, még akkor sem, ha nagy közönségkedvenc, vagy jó eséllyel el lehetne vinni vele egy-egy díjat.
Fotó: Szecsei Gábor
Mennyi időbe telik, mire kivitelezel egy jelmezt? Mennyire tudsz előre tervezni?
Azt hiszem, az ország egyik leglassabban dolgozó cosplayere vagyok. Nem tudok a jelmezeimmel napi nyolc órában foglalkozni, mivel egy civil munkahelyen is helyt kell állnom. Évente ezért csak 1-2 nagyobb projektet és néhány kisebbet tudok vállalni. Általában nagy hangsúlyt fektetek a részletekre, így a kisebb méretű jelmezeim is hónapokig készülnek. Nem ritka eset, hogy egy komolyabb, nagyobb méretű, részletgazdag cosplayt akár egy évig is építek. Mivel ismerem a saját tempóm, nagyon szépen be tudom osztani az időm és a versenyeket. Még sosem töltöttem barkácsolással a verseny előtti éjszakát az utolsó simításokon dolgozva, mivel mindig a elkészülök mindennel hetekkel a rendezvények előtt.
Szinte minden jelmezed nagyon részletgazdag, tényleg látszik, hogy rengeteg időt és energiát raksz beléjük. Sokat kísérletezel?
Ennyi év tapasztalat után már szerencsére kevesebb időt vesztek kísérletezéssel, általában tudom, mit miből, és hogyan fogok elkészíteni. De a mai napig előfordulnak érdekes kihívások, amelyeknek a megoldásán akár hetekig is elszöszmötölök. Ezen kívül újabb és újabb nyersanyagokat, szerszámokat is szívesen kipróbálok, és a kísérletezés közben sokat tanulok, melyet az újabb projektjeim során hasznosíthatok.
Melyik a kedvenc cosplayed az eddigiek közül?
Nehéz választani, de azt hiszem a Warhammer 40,000 Ordo Hereticus Inquisitor talán a kedvencem, hiszem úgy érzem, az az eddigi cosplayer tudásom csúcspontja, a legjobb jelmez, amit eddig készíteni tudtam. De nagyon szeretem az Alice: Madness Returns és a Mortal Kombat cosplayeim is.
Végignézve a jelmezeidet, látszik, hogy többféle technikával is mesteri szinten bánsz. Ezeket hogyan tanultad meg? Jó, ha van valami háttértudása az embernek, vagy bárki belevághat? Mi a kedvenc technikád?
Köszönöm, igyekszem a legtöbbet kihozni magamból. Az az igazság, hogy teljesen autodidakta módon sajátítottam el a technikákat a szabás-varrástól az elektromos áramkörök építéséig. Azonban, ha van olyan munkálat, amelyhez nincs megfelelő célszerszámom, a nagybátyámhoz mindig fordulhatok, akinek rendelkezik egy teljesen felszerelt kis műhellyel. Ami a kedvenc technikámat illeti, talán a thermoműanyagok megmunkálást emelném ki, ami teljesen megváltoztatta a cosplayhez való korábbi hozzáállásom, valamint nagyon szeretek szobrászkodni is; ezt szintén lehet a thermoműanyagokkal.
A VIECC-en fődíjat nyertél a warhammeres jelmezeddel. Mennyi ideig készült? Szánt szándékkal erre az eseményre csináltad, vagy amúgy is elkészítetted volna?
A jelmezem első verziója kilenc hónapig készült, és kétszer futottam újra neki, hogy fejlesszem, javítsam a hibáit, amellyel együtt több, mint egy évre tenném a munkálatok időtartamát. Eredetileg a 2015-ös PlayIT-re készült, majd nekifutottam vele a 2016 nyári Eurocosplay selejtezőnek is, de az első komoly sikert a VIECC versenyén értem el vele.
Hogyan zajlottak az előválogatók a VIECC cosplay versenyére?
A VIECC Championships of Cosplayre egy online platformon lehetett jelentkezni, majd egy előválogatás során kiválasztották a 24 legjobb jelentkezőt, akik indulhattak magán a versenyen. Ez az előválogatás szokatlan volt számomra – a pontos leírás mellett fázisfotókat is kellett küldenünk a jelmez készítéséről, valamint szükség volt pár felvételre az elkészült cosplayről is, hogy elfogadják a jelentkezést. A zsűrizés már a verseny napján, a színpadi show előtt történt olyan neves ítészek előtt, mint Yaya Han, világhírű cosplayer; Lianne Moseley, sminkmester és a tavalyi győztes, AJ-Designs GbR. Maga a zsűrizés hihetetlenül gyors volt, pár perc, de tartani kellett a feszített tempót, hogy ne legyen csúszás a programban. A szervezők pedig nagyon profin tudták tartani az időkorlátokat.
Fotó: Szecsei Gábor
A biográfiádon látszik, mennyi versenyen indultál, és hogy rengeteg díjat zsebeltél már be. Különbözött ez a verseny a többitől valamiben? Máshogy készültél erre esetleg?
A VIECC versenye már az előválogatás miatt is más volt, mint a versenyek, amelyeken eddig indultam. A tét is komolyabb volt, mint valaha. Ami azonban a legüdítőbb különbség volt, az a pozitív hangulat, ami az öltözőkben uralkodott és a hihetetlenül kedves versenyzőtársak. A színpadi megoldás is új volt számomra (főleg, hogy nem mi választottunk zenét, hanem egy DJ szolgáltatta a háttérmuzsikát). A négy kategória (effekt, páncél, varrás és nagy méretű jelmez) is érdekes volt, hiszem már a jelentkezés pillanatában mi dönthettük el, milyen kategóriában szeretnénk indulni, és nem a zsűri helyezett minket kalapokba. A lebonyolítás is nagyon profi volt. Ez a verseny szerintem irányt mutat, amely felé a hazai szcéna is fejlődhet. Mivel minden verseny egy kicsit más és más, erre sem készültem különösebben, hanem próbáltam alkalmazkodni az ad hoc helyzetekhez.
Mit jelent számodra, hogy te képviselheted a VIECC-et Chicagóban?
Egyelőre még mindig nehéz elhinni, hogy engem választottak érdemesnek erre a kitüntetésre. Az Inquisitor jelmezem, annak ellenére, hogy a legjobb cosplayemnek érzem, egy kicsit mostohagyermek volt számomra, mivel pár kudarcélmény is kötődik hozzá. De ez a verseny eltörölte a kellemetlen élményeket, és nagy várakozással nézek az amerikai verseny elé.
Mit tanácsolnál annak, aki jövőre szeretne indulni a versenyen?
Azt tanácsolnám, hogy már csak a versenyélmény miatt megéri kipróbálni. Én az esélytelenek nyugalmával indultam, így minden percét élvezni tudtam. Aki szeretné kipróbálni magát egy nemzetközi versenyen, kihagyhatatlan alkalom, hogy ezt ilyen közel megteheti, hiszen Bécs csak egy pár órányi utazásra van.
Milyen jövőbeli terveid vannak?
Jövő év végéig szeretnék egy újabb Warhammer 40,000 cosplayt elkészíteni, ami igazán rendhagyó lesz az előzőekhez képest. Ezen kívül tervezem még pár általam kedvelt gamer karakter életre keltését. A VIECC példájából tanulva az elkövetkező években szeretnék más országok felé nyitni, és az ő versenyeiken részt venni.
*
Nyitóképünk fotósa: Szecsei Gábor. Kövesd a Moly- és a Facebook-oldalunkat, hogy ne maradj le semmi fontosról, ami a hazai és a külföldi fantasztikum világában történik!