„A románok vannak hatalmon”: elszabadult, majd fenyegetőzni kezdett egy román férfi Temesváron
„Mi vagyunk többségben ebben a városban, és sajnos nem érzem, hogy Romániában élnék” – árulta el a problémáját az illető.
A Marosvásárhelyi Nemzeti Színház Tompa Miklós Társulat által bemutatott A nyugalom volt a 2015/2016-os színházi évad legjobb előadása a Színházi Kritikusok Céhe szerint. Legjobb rendezésnek Zsótér Sándor Galileli élete (Nemzeti Színház) című darabját választották. A legjobb férfi főszereplő is ebből a darabból került ki Trill Zsolt személyében. A legjobb női főszereplő Tenki Réka lett. További 11 kategóriában osztottak még elismerést. Az életműdíjat Székely Gábor kapta.
Immáron 37. alkalommal adták át a Színikritikusok Díját szerdán este, ezúttal a Budapest Bábszínházban. A díjra a Színházi Kritikusok Céhének azon tagjai szavazhattak, akik a 2015/2016-os színházi évadban legalább 90 (!) bemutatót láttak. Ilyenek ezúttal 21-en akadtak, így ők döntöttek a 15 kategória nyerteseiről.
A hosszúra nyúló, időnként lapos, időnként viszont kifejezetten szórakoztató műsort Novák Eszter rendezte, szereplői pedig a színművészeti növendékei voltak. Nem lehetett például nem felnevetni, amikor a rendező hallgatók a Survivor: Eye of the Tiger című számának dallamára „énekelték” el a rendezői szak száraz, bürokratikus nyelven megfogalmazott kimeneti követelményeit.
Ez, valamint a legjobb független előadásnak járó díjat átadó Oszvald Marika, valamint az azt megkapó Kohlhaas nevében a díjat átvevő Nagy Zsolt vicces beszélgetése volt az, ami úgy igazán feldobta a hangulatot. Oszvald Marika egyébként rövid felszólalásában megfogalmazta azt, ami akár a gála tételmondata is lehetett volna: a művészek mindig azt mondják, hogy nem fontos számukra a kritikusok véleménye, de közben meg igen – mondta.
Sajnos akadt egy komolyabb baki is, ami viszont egyáltalán nem a gála szervezőinek hibájából fakadt. Történt ugyanis, hogy a legjobb díszlet során a díjátadónak nem igazán sikerült eltalálni a nyertest. Megosztott elismerés született ugyanis, viszont csak az egyiküket olvasta fel a díjátadó, és ráadásul azt is pontatlanul. A szervezők ezt viszonylag hamar azért korrigálták, de akkor is kellemetlen szituáció volt.
Idén először a Színházi Dramaturgok Céhe által átadott Az Évad Legjobb Drámája-díjat is a Színikritikusok Díjával együtt adták át. Ennek díjazottja már ismert volt egy ideje: Esterházy Péter kapta –posztumusz – Mercedes Benz című művéért.
A Színikritikusok Díjának jelöltjei és győztesei:
A legjobb új magyar dráma/színpadi szöveg:
Pintér Béla: A bajnok
Borbély Szilárd: Az Olaszliszkai
Szálinger Balázs: Becsvölgye
A legjobb rendezés:
Galilei élete – Zsótér Sándor/Nemzeti Színház, Budapest
Mesél a bécsi erdő – Bagossy László/Örkény István Színház, Budapest
Az Olaszliszkai – Máté Gábor/Katona József Színház, Budapest
A legjobb előadás:
A bajnok – Pintér Béla/Katona József Színház, Budapest
A nyugalom – Radu Afrim/Marosvásárhelyi Nemzeti Színház Tompa Miklós Társulat
Liliomfi – ifj. Vidányszky Attila/Budaörsi Latinovits Színház
A legjobb kommersz előadás:
Liliomfi – ifj. Vidnyánszky Attila/Budaörsi Latinovits Színház
Ma este megbukunk – Mark Bell/Centrál Színház, Budapest
Nők az idegösszeomlás szélén – Réthly Attila/Budapesti Operettszínház
A legjobb gyerek- és ifjúsági előadás:
A csúnya kacsa – Tengely Gábor/HOPPart Társulat, Budapest és Vaskakas Bábszínház, Győr
Az időnk rövid története – Hoffer Károly/ESZME, Budapest és Vaskakas Bábszínház, Győr
kettős:játék – Vidovszky György/Kolibri Gyermek- és Ifjúsági Színház, Budapest
A legjobb független színházi előadás:
A harag napja – Schilling Árpád/Krétakör, Budapest és Trafó-Kortárs Művészetek Háza, Budapest
A te országod – Horváth Csaba/Forte társulat, Budapest
Kohlhaas – Hegymegi Máté/Zsámbéki Színházi Bázis, Szkéné Színház, Budapest és MASZK Egyesület, Szeged
A legjobb női főszereplő:
B. Fülöp Erzsébet – A nyugalom/Marosvásárhelyi Színház Tompa Miklós Társulat
Sárosdi Lilla – A harag napja/Krétakör, Budapest
Tenki Réka – Egyasszony/Orlai Produkciós Iroda, Budapest
A legjobb férfi főszereplő:
Bányai Kelemen Barna – A nyugalom/Marosvásárhelyi Színház Tompa Miklós Társulat
Stohl András – Istenítélet/Vígszínház, Budapest
Trill Zsolt – Galilei élete/Nemzeti Színház, Budapest
A legjobb női mellékszereplő:
Csombor Teréz – Macska a forró bádogtetőn/Katona József Színház, Kecskemét
Jordán Adél – Sirály/Katona József Színház, Budapest
Törőcsik Mari – Brand/Nemzeti Színház, Budapest
A legjobb férfi mellékszereplő:
Derzsi Dezső – Úrhatnám polgár/Tamási Áron Színház, Sepsiszentgyörgy
Pálffy Tibor – Vízkereszt, vagy amire vágytok/Tamási Áron Színház, Sepsiszentgyörgy
Tasnádi Bence – Az Olaszliszkai/Katona József Színház, Budapest
A legígéretesebb pályakezdő:
Hoffer Károly
Hegymegi Máté
Kovács D. Dániel
A legjobb díszlet (megosztva):
A nyugalom – tervező: Adrian Damian/Marosvásárhelyi Nemzeti Színház Tompa Miklós Társulat
Az Olaszliszkai – tervező: Cziegler Balázs/Katona József Színház, Budapest
Látszatélet – tervező: Ágh Márton/Proton Színház, Budapest
A legjobb jelmez:
Az Olaszliszkai – tervező: Füzér Anni/Katona József Színház, Budapest
Macska a forró bádogtetőn – tervező: Benedek Mari/Katona József Színház, Kecskemét
Úrhatnám polgár – tervező: Bajkó Blanka Alíz/Tamási Áron Színház, Sepsiszentgyörgy
A legjobb színházi zene:
A bajnok – zeneszerző: Kéménczy Antal/Katona József Színház, Budapest
Kohlhaas – zeneszerző: Kákonyi Árpád/Zsámbéki Színházi Bázis, Szkéné Színház, Budapest és MASZK Egyesület, Szeged
Mesél a bécsi erdő – zeneszerző: Kákonyi Árpád/Örkény István Színház, Budapest
Különdíj:
Hoffer Károly – Az időnk rövid története/ESZME, Budapest és Vaskakas Bábszínház, Győr
Kelemen Kristóf – Miközben ezt a címet olvassák, mi magukról beszélünk/Trafó-Kortárs Művészetek Háza, Budapest
Tünet Együttes – Sóvirág/Tünet Együttes, Budapest
*
Fotó: Marosvásárhelyi Nemzeti Színház Tompa Miklós Társulat