A Google DeepMind leányvállalata a 49 Atari 2600 játékot tavaly uraló MI-ágenssel lépett egy óriásit a szakterületen. A rendszer általános élmények, és nem játékonkénti speciális programozás alapján tanul. Egyetemes rendeltetésű, minimális inputtal bármilyen feladatot kivitelező okos gépek a távolabbi cél.
A DeepMind eredményei megihlették Wojciech Jaskowskit, a Poznani Műszaki Egyetem Számítástudományi intézetének adjunktusát. Eltöprengett: ha egy ágens el tudja sajátítani az Atari 2600-as játékokat, miért ne próbálkozna 3D játékkal?
A kutató az 1993-as belsőnézetű lövöldözős Doomot szemelte ki céljaihoz. Nem kell sok erőforrás, és nyílt forrású. Diákjaival platformot építettek rá, ami könnyebbé teszi mesterségesintelligencia-ágensek tesztelését. A ViZDoom (Visual Doom)segítségével Doom-játékos botok fejleszthetők. Eredetileg csak vizuális gépi tanulással foglalkoztak, így az ágenseknek kizárólag a képernyő-pufferhez van hozzáférésük, képeket „látva” játszanak, a játékkódban lévő infókat nem érik el. Ennyi a lényegi különbség a ViZDom-botok és a legtöbb belsőnézetű lövöldözős játék „szabályos” MI-karakterei között.
Jaskowski csapata sikerrel járt, az ideghálók vizuálisan, 3D-ben, lövöldözős környezetben tanultak. A platformot bárki letöltheti, és tesztelheti rajra MI-rendszerét.
Az MI-fejlesztői közösség pozitívan reagált rá. Olyannyira, hogy az IEEE szeptemberi Számítási intelligencia játékokban (CIG) konferenciáján versenyt rendeznek a platformon. Egyelőre három bemelegítő csata ment le, de már többen jelentkeztek. A verseny valódi célja, hogy alaposan teszteljék, mire képes a jelenlegi MI-technológia.