Kardos Gábor: A BalatonBor valódi termék, nem valami reklámlufi

2016. május 15. 09:30

Egységes arculat, azonos címke, hasonló borstílus: huszonegy balatoni termelő készített olaszrizlinget a BalatonBor (igen, ők így egybeírják) nevű közös bormárkához az előre megszabott kritériumok alapján. A borászok célja hosszú távon feltenni Elzász, Bordeaux és Burgundia mellé a Balatont is a világtérképre.

2016. május 15. 09:30

Először jelentek meg egy régió vezető termelői egységes arculattal, egészen azonos címkével, melyen csupán a termelő neve különbözteti meg a borokat, de mindegyik az előre megadott kritériumrendszernek megfelelő stílusú, azaz szándékaik szerint a fajta legjavát és a termőhely egyediségét is szépen felmutató, friss és fiatalos olaszrizling. Céljuk egy jó értelemben vett balatoni sztenderd megteremtése, új minőségi modellt képviselve a legelterjedtebb hazai fehérbor fajtát illetően.

Az alapanyag tőketerhelése maximum 2 kilogrammos, az alkoholtartalma 11,5-12,5 százalék közötti, maradékcukor-tartalma legfeljebb 4 g/l lehet, erjesztése minimum 75 százalékban acéltartályban és maximum 25 százalékban ászokhordókban történhet. Ízben friss, de fajtajelleges aromák jöhetnek az, illatos fajtákra jellemző karaktert kerülniük kell a borászoknak. Minimum 4 hónapig tartályos és/vagy ászokhordós érlelést kell kapjon a bor, mielőtt Balaton OFJ kategóriában forgalomba hozzák a pincék.

Valódi termék, nem reklámlufi

A koncepció kialakításában Kardos Gábor, a Balatoni Kör megszervezője és első elnöke, megvalósításában pedig Laposa Bence, a Kör jelenlegi elnöke töltött be vezető szerepet, míg a szakmai hátteret adó minőségbiztosítási rendszer kialakításában és a borbírálat megszervezésében Kovács Tamás szerepe volt meghatározó, miként korábban a Csopaki Kódex kialakításában is. Kardos Gábor egy januári Mandiner-szerkesztőségbeli látogatásakor a lelkünkre kötötte, hogy egybeírjuk a brand nevét: „Hashtagelve néz ki igazán jól a brand: #BalatonBor, így ugyanis kimaxolja a trendiséget.”

Kardos Gábor a borok bemutatóján kiemelte:

„A borpiacon, a gasztronómiában és a turizmusban is elsősorban a régiók versenyeznek Európában, nagyon erős régiós márkák vannak jelen a világpiacon, így az első régiós bormárka modell értékű kezdeményezés lehet itthon, hogyan lehetne részt venni és helytállni ebben a versenyben. Ugyanakkor egy új, egységes és modernebb balatoni arculat kialakításában is úttörő szerepe lehet a BalatonBornak, mert eddig csak spontán márkanévhasználat volt jellemző, minőségi kritériumrendszer meghatározása nélkül és ilyen egész régiónkat felölelő, tudatos közösségi márkaépítés korábban nem volt. Ez lehet tehát az első igazán európai bormárka Magyarországon.”

Kardos Gábor a köztévében elmondta, 1400 forint körül lesz a BalatonBor polci ára, a termék a készítő pincészeteknél már most kóstolható, megvásárolható. A lapunknak küldött sajtóközleményben Laposa Bence badacsonyi borász hangsúlyozta:

„A jövőben is bármelyik balatoni termelő készíthet BalatonBort, aki kész megfelelni a minőségi kritérumoknak, amivel termelői szövetségként a szőlő- és borágazat jövőjét is építjük régiónkban. A BalatonBor tehát egyúttal innovatív fair trade termék is, melynek távlati célja a szőlő árszínvonalának javítása és munkahelyek teremtése a bor- és gasztroturizmus fellendítése révén.”

A budapesti Gourmet Fesztiválon kis performansszal erősítették meg, hogy nem holmi marketingtermékről van szó, hanem egy régió vezető termelőinek összefogásával létrejött valódi termékről, mert minden BalatonBor mögött ott áll az adott bort elkészítő családi pincészet elköteleződése. Ezért első közös bemutatkozásuk és a borok kóstoltatása előtt lufikat pukkantottak ki dugóhúzójukkal, jelezve, hogy a BalatonBor most kezdődő története nem csak egy reklámlufi, hanem jóval több annál.

Így fog kinézni

A Mandiner.bor már októberben bemutatta az Ipacs Géza által tervezett címkéket. Mindegyik BalatonBor egységes címkével kerül piacra, de minden esetben az adott olaszrizling tételt elkészítő borász vagy borászat neve is szerepel majd a címkén. A következő pincék készítetek ilyet a Vinoport szerint: Sabar, Istvándy, Effendy, Dobosi, Gyukli, Pántlika, Laposa, Szeremley, Váli, Lídia, Nagy&Nagy, Söptei, Bezerics, Pálffy, Kőróka, Bujdosó, Búzás, Veszprémi, Kristinus, Szabó és Fia, Fodorvin.

Berlinben is BalatonBor

Fontosnak tartják, hogy a legjobb európai sztenderdeket honosítsák meg itthon a márka bevezetésével, ezért kezdettől a hazai bemutatókkal párhuzamosan külföldön is megjelennek. Például Berlinben, a Brandenburgi kapu mellett a magyar turisztikai képviselet külön kirakatot rendezett be erre a célra és a legnagyobb német turisztikai vásáron is bemutatták a BalatonBort, mint a hazai gasztroturizmus újdonságát.

Összesen 2 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
kardosg
2016. május 29. 23:58
nem fotón és nem önmagában kell nézni a címkét, hanem a palackon és eléggé egybehangzóan a túlnyomó többségnek tetszik ez a letisztult címke. Jó kézbe venni és már szelfiznek vele elég rendesen, úgyhogy működik.
kortárs
2016. május 27. 01:23
Szimpatikus kezdeményezés! A címkén sürgősen változtassanak, ez így nagyon ronda!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!