Hogyan tanítsuk meg a gépeket látni?

2015. december 23. 11:30

Két mélytanulással működő új technika segíti a gépeket közlekedési képek, azaz utak és személyek elemzésében. Látni tanulnak. Jelentős mértékben javíthatják vezető nélküli járművek, okostelefonok és kamerák teljesítményét.

2015. december 23. 11:30

A Cambridge Egyetemen fejlesztett rendszerek felismerik saját és környezetük térbeli elhelyezkedését. A legtöbb vezető nélküli autó radart és LIDAR érzékelőket használ, amelyek szépséghibája, hogy gyakran drágábbak, mint maga a jármű. A két új rendszer viszont nem.

Egyikük, a SegNet közönséges kamerával vagy okostelefonnal valós időben azonosítja a felhasználó helyzetét, az irányt, az úton történtek sok elemét, és olyan helyeken is működik, ahol a GPS nem (alagút, belső terek stb.). Rögzít, majd 12 különféle kategória (utak, útjelző táblák, gyalogosok, épületek, kerékpárosok stb.) alapján osztályoz képeket.

Kezeli a fényt, árnyékot, éjszakai környezeteket, a pixelek 90 százalékát pontosan címkézi. Korábbi rendszerek drága lézer- vagy radaralapú szenzorai valós időben nem érték el ezt a szintet.

Fejlesztéséhez 5 ezer kép minden egyes pixelét manuálisan címkézték fel. Egy kép 30 percig tartott. A címkézést követően városi utakon és autópályákon is gyakoroltatták. Sikerrel járt, de még akad rajta javítanivaló: például vidéki, havas és kihalt közegben is le kell tesztelni. Egyelőre nincs azon a szinten, hogy autót vagy teherautót irányítson, figyelmeztetőrendszernek viszont kiváló.

Nem volt egyszerű betanítani.

„Három technológiai kulcskérdésre kell válaszolni autonóm járművek tervezésekor: hol vagyok, mi van körülöttem és mi lesz a következő lépésem?” – magyarázza a projektet vezető Roberto Cipolla.

A SegNet a második kérdést igyekszik megválaszolni. A kutatók szintén mélytanulást használó Vizuális Lokalizáció rendszere pedig az elsőt: zsúfolt nagyvárosi jelenet egyetlen színes képe alapján képes rá. Egy kilométeres útszakaszon tesztelték Cambridge-ben, és a GPS-eknél pontosabb munkát végzett.

„Rövidtávon inkább robotoknál, például porszívóhoz fogják használni a technológiát. Autonóm járművekhez idő kell még. Minél hatékonyabb és pontosabb lesz, annál hamarabb terjed el széles körben” – prognosztizál Cipolla.
 

Összesen 11 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
chack
2015. december 23. 22:46
Aha! Meg olyan repülő szerkezetet se lehet építeni, ami a levegőnél nehezebb.
chack
2015. december 23. 22:02
A vezetőnek két szeme van. A legkomolyabb kameránál is jobban képes látni. Figyelni már nem biztos, hogy jobban tud. Ki lehet egészíteni az észleléseket több kamerával, a fényviszonyok és zavaró hatásoknak jobban megfelelő algoritmusokkal, vagy más elven működő érzékelőkkel. A mai technikai lehetőségekkel már meg lehetne oldani sok felmerülő problémát, a biztonság viszont még nem garantálható. El tudom képzelni, hogy lassan már annyi mindenbe fognak intelligens eszközöket építeni, hogy az automatikus közlekedési megoldások biztonságosabbak lesznek a kizárólag emberi irányításúaknál. Az útszéli kuka nem fog elmenekülni a felé tartó jármű elől, de "kiabálni fog neki", hogy lehetőleg ne menjen neki. A forgalomirányító jelzőkészülékek, változtatható állapotú jelzőtáblák szintén elektronikusan is továbbítani fogják az információt, ezzel is csökkentve az észlelés bizonytalanságát. Rövid távon arra számítok, hogy a jelenlegi GPS készülékeket sokkal pontosabb, hasznosabb támogatást nyújtó eszközök fogják leváltani.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!