A technikai szabadság és nyitott lehetőségek jót tettek a színvonalnak, vagy inkább rosszat?
Jelenleg egy megfelelő gépparkkal, a Google és a YouTube kombinatorikus használatával gyakorlatilag mindent elő tudsz állítani otthon. Nem kell hozzá más, csak egy okostelefon, egy laptop és szoftverek, melyekkel videoklipet tudsz forgatni, étlapot tudsz csinálni, zenét tudsz szerezni - mindenre megvannak a technikai lehetőségeid. Mindez egy brutálisan durva naiv hullámot hozott a képzőművészetbe és az alkalmazott művészetekbe is. Elég csak megnézni, milyen különbség van egyes tipográfiák átgondoltsága között egy utca homlokzatán, két méteren belül. Laikusoknak talán fel sem tűnik, nekem viszont olyan, mintha egész nap egy olyan lemezt hallgatnék, amely folyamatosan ugrál. Vannak, akik ebből kifejezetten gúnyt űzve megpróbálnak direkt rossz vagy direkt giccses fotót, grafikát, egyebet előállítani, amiből egy erőltetett értelmiségi poén marad, a közönség meg mindössze annyit érzékel, hogy ez ugyan olyan szar, mint a többi. Pár éve pontosan ezen okokból kifolyólag elhatároztam, hogy mindent, amit fizikailag képes vagyok esztétikusan megoldani, azt bevállalom. El fogom kezdeni megcsinálni és ebben képezgetni magam.
Többgenerációs művészcsaládból származom, mindenki fest, rajzol, szobrászkodik, keramikus, filmes, ezért nem a mágiát látom ezekben a folyamatokban. Tudom, hogy minél több időt fordítasz rá, annál jobb leszel benne. Ha közben kiderül, hogy véletlenül tehetséged is van hozzá, akkor kiemelkedő dolgot is elő tudsz állítani. De ezt csak utólag állapíthatod meg. Szeretünk még mindig Szentgyörgyiig meg Tellerig eljutni a nagy magyar kobakok emlegetésében, bár újabban Rubikot és a Prezit hallom még ebben a felsorolásban. Ezek mind zseniális történetek, elképzelhetetlen mennyiségű munkával a háttérben. Ezen kívül megfontolandó, hogy a 20. század tele van olyan művészekkel, akik nem feltétlenül esztétikailag tökéletes, viszont irtó izgalmas és saját kis mitológiával rendelkező projekteket vittek végig. Ez a fajta mögöttes kommunikáció az a tőr, amit magamban forgatgatok, hogy vajon mi az az algoritmus, amiből jó művészet összeáll? Fontos az esztétikum, a technikai profizmus, de nem tudom letagadni, hogy a megfelelő kommunikáció és a mítosz ne lenne ugyanilyen számottevő.