„Zsidók, melegek, rejtőzködjetek!” – üzeni a berlini rendőrfőnök
Különösen akkor kell titkolózniuk Barbara Slowik szerint, ha arab negyedekben járnak.
Pénteken nyitják meg a berlini magyar kulturális intézetben, a Collegium Hungaricum Berlinben (CHB) a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) legújabb kezdeményezéseként létrehozott MOME Laboratory Syntonyms című kiállítását, amely a kurátor szerint „huszonkettedik századi” hangulatot áraszt és új építészeti minőséget képvisel.
A Syntonyms Gryllus Ábris munkája, amely köré a numbernow építész iroda két tagja, Reich Wanda és Varga Noémi épített barlangszerű burkot. Az interaktív médiaművészeti projektet tavaly ősszel mutatták be a budapesti Design Terminálban, ahol felfigyelt rá Baksa-Soós Veronika művészettörténész, a berlini kiállítás kurátora. „Rögtön lecsaptam rá” – mondta a CHB-ben működő Moholy-Nagy Galéria művészeti vezetője az MTI-nek. Hozzátette: a magyar munka nagy érdeklődést kelthet Berlinben, a kortárs képzőművészet egyik globális központjában, mert a tudományt és a legmodernebb technikát hozza össze a művészettel.
Gryllus Ábris és a numbernow építészeinek „abszolút huszonkettedik századi hangulatot” árasztó alkotásában „az idő és tér megkérdőjelezéséről van szó”, és azt mutatja be, hogy „a világ összehozása egy pontba lehetséges” – mondta Baksa-Soós Veronika. Az alkotás magával ragadta Joachim Sautert, a tekintélyes berlini képzőművészeti egyetem (UdK) professzorát is, aki Kopek Gáborral, a MOME rektorával közösen nyitja meg a kiállítást – mondta a kurátor. A médiaművészet, az építészet és a dizájn egyes területeit ötvöző Syntonyms világának látogatója vízparti európai nagyvárosok jellegzetes hangjait szólaltathatja meg egy „terepasztal” és „varázspálcák” segítségével, a hangok hatására pedig a víztükröt megörökítő „barlangrajzok” keletkeznek a hatalmas fekete burokban.
A kiindulópont a város és a víz, ezek szimbiózisa és kulturális kontextusuk kontrasztja – olvasható a kiállítást bemutató közleményben. A MOME és a CHB közös közleményében idézik Gryllus Ábrist, aki szerint a projekt valós és kreált ellentétpárok összefűzött sora között keresi a lehetséges kapcsolatokat és különbségeket. „A városokból kizárólag a legstatikusabb alkotóelemmel, az épületekkel foglalkoztam. Az elsődleges szűrő a víz: a benne tükröződő épületeket fordítottam le egyenként parametrizált hangokká, így létrehozva az egyes városok auditív megfelelőit. A projekt végeredménye egy interaktív asztal, amelyen a városok hangjait lehet megszólaltatni, továbbá egy vetített videó, amely a megszólaltatott hangokra reagál” – idézte az alkotót a MOME és a CHB közleménye.
A Collegium Hungaricumban pénteken egyszerre két kiállítást nyitnak meg, a Syntonyms mellett a Nothing that Exist or Happens is Symmetrical (Semmi sem szimmetrikus, ami létezik vagy megtörténik) című tárlatot.Ez Oravecz Tímea Anita képzőművész első önálló kiállítása, amely ugyancsak nagyvárosokban szerzett élményeken alapul és egyik központi eleme a víz.