Nem az iskola feladata megtanítani a gyerekeket fogat mosni – brit oktatási szakértő a Mandinernek

2025. március 02. 15:55

Nicholas Tate oktatáspolitikai szakember szerint az iskola egyre több olyan feladatot átvállal, amely a szülők felelőssége kellene, hogy legyen, miközben az oktatás minden szintjét egyre inkább alárendelik az elmúlt kétezer év tudásának átadása helyett – az éppen divatos eszmék tanításának. Interjú.

2025. március 02. 15:55
Hajdú Tímea
Hajdú Tímea

Dr. Nicholas Tate történész, a Konzervatív Iskola című könyv szerzője, aki több évtizeden keresztül töltött be vezető pozíciókat az oktatáspolitika és a nemzetközi iskolai rendszerek területén. 

Konzervatív oktatási gondolkodóként Dr.  Nicholas Tate élesen bírálja a liberális oktatáspolitikai trendeket, amelyek szerinte relativizmust és egalitarizmust erőltetnek az iskolákban. A szakember az MCC meghívására érkezett Budapestre. 

Ezt is ajánljuk a témában

***

Mit jelent 2025-ben a jó oktatás? 

Valószínűleg 2025-ben ugyanazt jelenti, amit 1725-ben, 1825-ben és 1925-ben is jelentett, abban az értelemben, hogy a nyugati világban kétezer évnyi tudás áll a rendelkezésünkre. Ezen alapszik az oktatásunk, és ezt Matthew Arnold 19. századi költő és iskolafelügyelő úgy jellemzett, hogy: a legjobb átadása, amit az idők során ismertek és gondoltak. Egy ősi civilizáció örökségének az átadása, ennek a civilizációnak a fő tudományágain keresztül. Ezeket az „emberi értelem nyelveinek” szoktam hívni: történelmi, tudományos, matematikai, művészi és talán szociológiai nyelv is létezik. A világ megértésének módozatait generációról generációra megpróbáljuk átadni; ez a kulturális átadás hosszú folyamata. 

Az egyik aggodalmam a modern világunkkal kapcsolatban az, hogy a Nyugat egyes részein már nem történik meg ez a kulturális átadás, vagy nem úgy történik meg, mint korábban. 

Az iskolákat azzal a kéréssel bombázzák, hogy a gyerekeket be kell avatni az aktuális témákba, az antirasszizmusba, a társadalmi igazságosságba, az éghajlatváltozásba, a gender ideológiába, és ezért csökkenteni kell a hagyományos tantárgyakra szánt időt, és azt a kapcsolati nevelésre, a szociális és érzelmi tanulásra kell fordítani. 

Ma kulturális átadás helyett a kortárs ideológiákba és különösen a radikális progresszív ideológiákba való bevezetés történik. 

Gyakori panasz, hogy a hagyományos iskola „nem az életre nevel”, hogy nem ad praktikus tudást. Erről mit gondol?

Az az érzésem, hogy folyamatosan elmosódik a határvonal az iskolák és a szülők felelőssége között. Egy szerző nemrég arról írt, hogy a nyugati kormányok úgy tesznek, mintha a diákok a tulajdonuk lennének, akikkel azt tehetnek, amit akarnak, és 

olyan dolgokat tesz meg az iskola, amit régebben a szülők feladatának tekintettünk. 

Például Angliában „reggeli klubokat” hoztak létre, azzal a feltételezéssel, hogy az átlag szülőnek nem jut eszébe reggelit adni a gyereknek. Komoly gondok vannak a gyerekek fogaival Angliában, és ahelyett, hogy azt mondanák a szülőknek, hogy tanítsák meg a gyerekeiket fogat mosni az iskoláknak elrendelik, hogy adjanak „fogmosó órákat” a gyerekeknek. S számtalan példát mondhatnék. 

Az én időmben az emberek úgy gondolták, hogy a legtöbb gyakorlati dolog a szülők felelőssége, de most az iskolák hatáskörébe kerültek ezek. Ez is része az állam hatalmának növekedésének, ami más területeken is történik, amely aláássa a családot és a szülők autonómiáját a gyermekekkel való kapcsolatukban. 

Húsz évvel ezelőtt elképzelhetetlen lett volna, hogy egy iskola „kapcsolati oktatás” órákat tartson. Ez olyasmi, amit az ember a gyakorlatban tanult meg vagy ha konfliktusok voltak a tanárok individuális esetekkel foglalkoztak. De ezt az oktatás részévé tenni csak elvesz a tanárok idejéből. 

Keretes: A brit kormány hivatalos oktatási útmutatása a kapcsolati oktatásról: „Az általános iskolában a hangsúlyt a pozitív kapcsolatok alapvető építőköveinek és jellemzőinek megtanítására kell helyezni, különös tekintettel a barátságokra, a családi kapcsolatokra, valamint a többi gyermekkel és a felnőttekkel való kapcsolatokra. Ez azzal kezdődik, hogy a tanulókat megtanítják arra, hogy mi a kapcsolat, mi a barátság, mit jelent a család, és kik azok az emberek, akik támogathatják őket. Az általános iskola elejétől kezdve, a korai oktatásra építve, a tanulóknak meg kell tanítani, hogyan bánjanak egymással kedvesen, figyelmesen és tisztelettel, valamint az őszinteség és az igazmondás fontosságát, az engedélykérést és -adást, valamint a magánélet fogalmát.”

Nagyon nehézzé vált a tanárok feladata, gyakori probléma, hogy a gyerekeket nem érdekli az iskola, a sok elektronikus impulzus miatt nehezen figyelnek a hagyományos órákon. Válságos a helyzet, mit tehetnek a tanárok?

A válság minden bizonnyal létezik, és ezt egy sor dolog okozza, amelyeknek köze van a tömegmédiához, a tömegszórakoztatáshoz és – különösen a nagyobb gyermekek esetében – a közösségi médiához. 

A közösségi média csökkenti a figyelmet, és megnehezíti a gyerekek olvasásra való rávezetését. A legtöbb gyermek már nem olvas otthon, és az iskolában is nehezen teszik ezt, és ez nagy probléma. 

Néhány egyetem, méghozzá elég jó egyetemek, most azt mondják, hogy az angol irodalmat tanuló diákjaikat alig tudják rávenni arra, hogy elolvassanak egy könyvet. Régen egy félév alatt el kellett olvasnod 20 könyvet, klasszikusokat, mint George Eliot: Middlemarch című műve, amely közel ezer oldal, vagy az Anna Karenina. Ez teljesen normális volt, de ma már az angol érettségihez is csak kivonatokat olvasnak. Tehát csökkentek az elvárások, és erre nincs egyszerű megoldás. Éveken át voltam tanár és iskolát is vezettem, de ennek már 10 éve, és azt hiszem az elmúlt években még nehezebb lett a tanárok dolga.  

Nicholas Tate

Beszéljünk az egyetemek helyzetéről. Mit gondol van jövője a Nyugaton a bölcsésztudományoknak, hiszen az ilyen szakok egyre kisebbek és kisebbek lesznek, ha egyáltalán léteznek, ráadásul egyre progresszívebbek.  

A két dolog összefügg egymással. Például a Univeristy of Kent Angliában nemrég bejelentette, hogy bezárja az angol irodalom szakját. Elképesztő, hogy egy nagy angol egyetemen nem tanítanak angol irodalmat. Általánosságban kezdenek egyre kevésbé vonzóvá válni az ilyen kurzusok, mert áthatják őket sajátos szemléletmódok, amely az áldozattá válásra és az elnyomásra, a nemek közötti ideológiára koncentrálnak sőt még az éghajlatváltozásra is. 

A poszt-strukturalizmusnak vannak pozitívumai, ahogy a modernizmusban sőt még a poszt-kolonializmus teóriának is vannak jó részei, de ezek a tudományágak szélsőségessé váltak. Régen ha valaki angol irodalmat tanult, akkor azt várták tőle, hogy értékalapú ítélet mondjon egy műről. 

Most a nemek ábrázolása miatt elemezzük a könyveket, majd egy idő után az osztályok ábrázolása következik, egy idő után pedig a faji hovatartozás, és ez nagyon-nagyon unalmassá válik, mert ezek nem azok a fő témák, amelyekről George Eliot, Jane Austen, vagy Lev Tolsztoj írt. 

F. R. Leavis cambridge-i irodalomtudós mondta azt, hogy az embereknek olyan nagyszerű műveket kell tanulmányozniuk, amelyek az emberi élet legfőbb kérdéseivel foglalkoznak, és ezt egyfajta erkölcsi és szellemi szempontból kell tenniük. Ha az Anna Kareninát vagy a Middlemarchot ebből a szempontból vizsgálod, az sokkal izgalmasabb, sokkal érdekesebb. Az, hogy mi az ember helye ebben a világban, és az emberi lét kérdései érdekesebb szempontok, mintha a férfiakkal való bánásmódot elemeznéd a Büszkeség és balítéletben.

Azt hiszem elvesztettük azt az elképzelést, hogy az oktatás igazából arról szól, hogy fejlesszük magunkat, hogy jobb emberek legyünk, tanultabbak legyünk, ez a tanulás igazi célja, ezért járunk iskolába, ezért járunk egyetemre.

Ez nem fejeződik be, ha már nem vagy az osztályteremben, nem vagy az előadóteremben, és nem írsz esszét, és amikor elhagyod az egyetemet, hanem egész életedben folytatod. Azt látom a fiatalabb generációk, akik egyetemre jártak, nagyon megszállottan törekednek arra, hogy megszerezzék a képesítést, amivel munkát kapnak, és izgalmas társadalmi életet élnek az egyetemen... De ezért generációk kerültek ki az egyetemről, akiknek nem volt életre szóló küldetésük.

Nemrég írtam egy cikket a Hungarian Conservative-nek és megemlítettem benne egy magyar zsidó nőt, aki egy általam vezetett genfi iskola egykori diákja volt. Egyszer rávettem, hogy jöjjön el és beszéljen arról, hogy meséljen a megmeneküléséről, mert 12 éves volt, mikor a Kasztner vonattal megmenekült. Rávettem, hogy beszéljen a diákoknak, és valaki megkérdezte tőle, hogy mi tartott bennetek életben, amikor a koncenrációs táborban voltatok? Franciául válaszolt, azt mondta: „le culture.” Vagyis „a kultúra”. S a diákok csodálkoztak, mert egyszerűen nem értették miről beszél. Ezt vesztettük el. 

Ezt is ajánljuk a témában

Nyitókép: MCC

 

Összesen 64 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Dominik
2025. március 02. 19:44
Amúgy nem azért mondom, de a mostani modern elvált anyuka "neveli" a gyerekeit, közben meg pasizik agyba főbe. Szóval az ilyen családokban nevelkedett gyerekeknek igenis kell fogmosás óra a suliban. Arra aztán várhatsz, hogy az annya vagy az apja (aki sose látja) törődik vele....
karakter-2
2025. március 02. 18:31
"T. Péterkarakter-2 2025. március 02. 18:10 -- 'mi a helyzet a világon azzal a pár százmillióval." --- Reménytelen vagy, nem érted az egészet. A közlemény az oltások szövődményeivel foglalkozik, és adott szövődmény(ek) vizsgálatához gyűjtöttek kísérleti és kontroll csoportot. Annyit amennyit, teljesen mindegy. A lényeg az, hogy a kísérleti adataik alapján tudományosan megalapozható legyen a hipotézisük, vagy a következtetéseik. Ekkor lehet ugyanis leközöltetni a cikket. Nem kell tehát a földkerekség minden szövődményét se megszámolniuk, se bevonni a vizsgálatba. Mert a közléshez elég volt 42 vakcinakárosodott vizsgálata. Teljesen mindegy tehát mi van azzal a 'azzal a pár százmillióval', mert tudományosan, vagy statisztikailag az eredmény rájuk is vonatkozik. És természetesen a kontrollcsoportot sem az 5 földrészről szedték össze. A közlemény viszont nem foglalkozik azzal, hogy hány embert mentett, vagy nem mentett meg az oltás, éppen ezért az első mondat a korrupciónak szólt.
cinkegolyó
2025. március 02. 18:24
Teljesen igaza van.
karakter-2
2025. március 02. 18:13
"T. Péterkarakter-2 2025. március 02. 17:46 • Szerkesztve" --- Bocs Péter, de te nagyon hülye vagy. Szóval van a szakbarbár és az adott szakterület tudós szakértője. Na ez utóbbi képzésével foglalkozik a 'liberal art education'. Egyébként pedig minden területen meg van az 'art and science'. Az 'art' az adott szakterület szakmai kollégiumok által elfogadott és szakmai útmutatókban, lektorált szakkönyvekben publikált ismeretanyaga. A science pedig a terület szaktudósai által vizsgált rész, abból a célból, hogy tudományos alapon fejlődjön a terület.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!